Gå til innhold

WOOOPS! - Verdensorganisasjonen for eierfrie OS!


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke helt troen på Open Source-Operativsystemer.

Selvfølgelig, for de som vil bruke det er det en fin ting, men de fleste er klar over at det finnes der ute, det er bare rett og slett ikke alle som er interessert.

Som Heilage sa; det ville blitt et helvete å ha visse yrker, og det er rett og slett ikke alltid/ofte at gratisprogrammer når opp til de "profesjonelle"

8777293[/snapback]

Poenget er jo uansett ikke å tvinge noen til å bruke open-source produkter. Og hvorfor tror man at Photoshop ikke kunne bli brukt lenger hvis Linux ble "allemannseie"? Ser Adobe et market på Linux-plattformen, så tilpasser de seg selvfølgelig det. Det går fint an å lage kommersielle, lukkede programmer som kjører på Linux. Se på Maya for eksempel. Og det går faktisk fint an å lage kommersielle open-source programmer.

 

Folk er klar over at Linux og OpenOffice finnes der ute. Det folk ikke er klar over er at dette i de aller fleste tilfeller kan erstatte kommersielle produkter. Det hadde ikke hjulpet meg noe at jeg visste det lå en Rema på hjørnet hvis jeg ikke visste maten var spiselig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som Heilage sa; det ville blitt et helvete å ha visse yrker, og det er rett og slett ikke alltid/ofte at gratisprogrammer når opp til de "profesjonelle"

8777293[/snapback]

Det er ikke meg inot om de som utvikler innholds"beskyttelses"systemet i Vista blir arbeidsledige. link

Om alle begynte å bruke linux i morgen, kan du være sikker på at photoshop hadde kommet ut på den plattformen rimelig kjapt eplefe. ;)

Lenke til kommentar

PC-brukere flest vil ha det enkleste, da når det gjelder reperasjoner, installasjoner og kompatabilitet. De vil ikke sette sammen en egen PC og velge blant flere operativsystem. Du kan ikke forvente en revolusjon når en så stor andel av folket ikke ser på operativsystemer som "alternativ i kampen for/mot kapitalisme", men kun vil sjekke mailen en gang i blant. Selv om alternativet er bedre, noe noen sikkert ville mene, så er det mer tungvint å bytte når så mange PC-brukere ikke er like engasjerte som de her på forumet.

 

Og når alternativet faktisk ikke er objektivt bedre, så har jeg lite tro på revolusjonen.

Lenke til kommentar
Og når alternativet faktisk ikke er objektivt bedre, så har jeg lite tro på revolusjonen.

8777355[/snapback]

Det spørs på kriteriene. Det er unektelig mer stabilt., og value-for-money-scoren er utvilsomt langt høyere enn noe MS kommer med det neste milleniumet. Dell har jo begynt å levere pc-er med ubuntu, fortsetter den utviklingen, vil mange bli konvertert enkelt, greit, og relativt smertefritt.
Lenke til kommentar
Og når alternativet faktisk ikke er objektivt bedre, så har jeg lite tro på revolusjonen.

Og på hvilket grunnlag kan du si at alternativet ikke er objektivt bedre? For mange er ikke alternativet bedre, fordi de allerede kan Windows, og ikke ønsker å sette seg inn i nye ting. Da er ikke Windows objektivt bedre, men bedre for akkurat den personen, altså subjektivt bedre.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, jeg kan ikke telle på både hender og føtter hvor mange venner jeg har som vil overbevise meg om at Linux er det beste. Jeg vil ikke være nødt til å først skaffe meg linux, og så vente på at programmene jeg bruker skal komme til det OSet.

 

Og i tillegg vil folk ha det enklest mulig, og per i dag er ikke Linux det.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, jeg kan ikke telle på både hender og føtter hvor mange venner jeg har som vil overbevise meg om at Linux er det beste. Jeg vil ikke være nødt til å først skaffe meg linux, og så vente på at programmene jeg bruker skal komme til det OSet.

 

Og i tillegg vil folk ha det enklest mulig, og per i dag er ikke Linux det.

8777916[/snapback]

 

Forståelig at du ikke vil vente til programmene du bruker skal komme til OSet, men det å prøve en dualboot med en linux distro kan få deg til å endre litt mening om selve OSet. Hvis de som lager programmene du er avhengig av, hvor det ikke finnes reelle alternativer for linux, ser at det er marked for linux også, vil dette bli produsert for linux også. Dermed har du fått en fullverdig arbeidsdesktop med linux. Det samme gjelder spill, hvis spillutviklerne får opp øya og ser at det faktisk er noen millioner å hente blant linuxbrukerne også, vil de nok ganske fort begynne å bruke OpenGL APIet og ikke bare DX.

 

De fleste vil ha det enklest mulig ja, men windows er kun "enklest" fordi Bill har vært helvetes god med markedsføring og fått windows inn som OS på de fleste nyinnkjøpte dataer, pre innstallert. På den måten har du lært deg windows. Siden ting er anderledes i linux enn i windows kan linux sees på som vanskelig. Noe det faktisk ikke er så fort du har lært deg litt. Faktisk er ganske mye enklere å gjøre i linux enn i windows, når du først har blitt vant til det.

 

Har hørt om folk som alltid har brukt linux som har skullet hjelpe windowsbrukere med pc problemer som har hatt store problemer med å navigere seg rundt i windows og rett og slett har måttet gi opp fordi OSet blir helt feil.

Lenke til kommentar
Linux vil aldri nå opp? Unnskyld meg, men da må jeg faktisk spørre: Nå opp til hva? Det er en grunn, eller faktisk mange grunner, til at *nix blir foretrukket til servere og andre systemer der stabilitet og kvalitet er viktig. Linux er per i dag både bedre, mer stabilt, og sikrere enn Xp og Vista.

8752638[/snapback]

Greit at det er mer stabilt og mer sikkert enn XP og Vista. Men begge deler er mye mer brukervennlig, for å ikke snakke om OS X.

Ubuntu er ikke vanskelig, anbefales

8753623[/snapback]

Jeg syns det, dessverre.

Ærlig talt - tør jeg spørre når du prøvde en Linux-distribusjon sist? 1990? Eller har du kanskje prøvd i det hele tatt?

8754788[/snapback]

Prøvde en Ubuntu-versjon for en stund siden. Det eneste jeg fikk til var den forhåndsinnstilte nettleseren.

Hvis også Windows XP også var gratis ville jeg allikevel ikke nølt hvis jeg fikk valget mellom XP og Ubuntu.

8754788[/snapback]

Ikke jeg heller. Ville tatt XP på flekken.

 

 

 

Noen argumenter til:

Det finnes få gode programmer til Linux. iTunes, Photoshop osv.

Til slutt:

jeg liker det at folk lager OS som man ikke trenger å betale for og som er open-source, men de kan bare ikke måle seg med OS X og XP, dessverre.

Og jeg føler meg ikke som en slave når jeg støtter utviklingen av disse OS'ene.

Endret av Tomat-Ulf
Lenke til kommentar
Greit at det er mer stabilt og mer sikkert enn XP og Vista. Men begge deler er mye mer brukervennlig, for å ikke snakke om OS X.

Du tar veldig feil, XP føles mye mer brukervennlig siden du er vant til det. Sett fra et nøytralt ståsted kan flere Linux-distribusjoner måle seg fint opp mot XP, mange som er helt blanke mener Ubuntu er mye lettere å få tak i enn XP.

 

Nå skal ikke jeg prøve å tvinge Linux på noen, men blir litt oppgitt over de som har "prøvd" Linux, og deretter forteller at Linux er drit, og "prøve" viser seg å være en kikk på to minutter og finne ut av at det ikke er helt slik du er vant til.

 

...men de kan bare ikke måle seg med OS X og XP, dessverre.

Og det er derfor jeg fant ut, etter å ha prøvd ut diverse Linux-distribusjoner en liten stund, at jeg ville ta steget fullt ut og bytte Windows ut med Linux 100%? Tror du det var for å spare de 10 kronene jeg hadde gitt for en brent Windows-plate?

Lenke til kommentar

Det finnes mange grunner til å bytte fra Windows. Noen foretrekker andre ting, noen vil være imot det største (ikke mangel på folk som hater Koss, Windows, iPod, osv på trass) og noen ser seg lei av å hele tiden få virus fordi de ikke klarer å beskytte systemet.

 

I samme stil som deg kan jeg argumentere med at Linux er gratis mens Windows koster flesk, og likevel kjører jeg original XP. Det meste av kritikk mot Windows har jeg aldri opplevd selv, så i samme grad som mange som er imot Linux ikke har gjort annet enn å prøve det, så virker det som mange forkjempere baserer sitt hat for XP på rykter og fordommer. Evt så har de vært uheldige.

Lenke til kommentar

Ser ikke hva så mange har i mot Linux. "Det er vanskelig!" Er en av de dårligste arumentene jeg har hørt. Det krever faktisk litt mer enn 2min for å sette seg inn i OS-et. Noe de aller fleste sikkert trengte på å lære seg Windows (95, 98, 2000, XP og Vista) også.

 

Slik jeg ser på det prosjektet her, så er det ikke snakk om at folk skal bytte til Linux, Unix eller lignende med en gang. Er vel mer snakk om å få folk til å bytte, over tid. På en annen side virker det som om "revolusjonen" allerede er i gang. Nå som Dell har begynt å selge pc-er med Ubuntu, og Vesleblaut overpriser Vista. 1200kr for en enkel "Home Basic" er i mine øyne dårlig anvedte penger. Dette ligner for mye på XP i mine øyne. Og en Vista Ultimate, til bare 4000kr, hvordan kan man ta så mye for ett OS? Man kan jo få en ok pc for den prisen!

 

Det var også snakk om det med gratis programvare og open source software. Greit nok at for eksempel GIMP, ikke er like bra som Photoshop, men man må da faktisk ikke bruke GIMP, selv om man bruker et open source os! Greit, de nyeste photoshop versionene fungerer ikke i Linux enda, men på sikt?

 

Og ellers sitter jeg bare igjenn med ett stort spørsmålstegn etter å ha lest mange forvirrende poster, både for og i mot. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det var også snakk om det med gratis programvare og open source software. Greit nok at for eksempel GIMP, ikke er like bra som Photoshop, men man må da faktisk ikke bruke GIMP, selv om man bruker et open source os! Greit, de nyeste photoshop versionene fungerer ikke i Linux enda, men på sikt?

8789283[/snapback]

GIMP er enkelt og greit ikke godt nok for det arbeidet jeg gjør. Men jeg kan tolerere gamle versjoner av Photoshop, så lenge de ikke er for gamle. Vet du hvilken versjoner som er tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Det var også snakk om det med gratis programvare og open source software. Greit nok at for eksempel GIMP, ikke er like bra som Photoshop, men man må da faktisk ikke bruke GIMP, selv om man bruker et open source os! Greit, de nyeste photoshop versionene fungerer ikke i Linux enda, men på sikt?

8789283[/snapback]

GIMP er enkelt og greit ikke godt nok for det arbeidet jeg gjør. Men jeg kan tolerere gamle versjoner av Photoshop, så lenge de ikke er for gamle. Vet du hvilken versjoner som er tilgjengelig?

8789459[/snapback]

 

Siste versionen som fungerer gjennom wine er 6.0 mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Det var også snakk om det med gratis programvare og open source software. Greit nok at for eksempel GIMP, ikke er like bra som Photoshop, men man må da faktisk ikke bruke GIMP, selv om man bruker et open source os! Greit, de nyeste photoshop versionene fungerer ikke i Linux enda, men på sikt?

8789283[/snapback]

GIMP er enkelt og greit ikke godt nok for det arbeidet jeg gjør. Men jeg kan tolerere gamle versjoner av Photoshop, så lenge de ikke er for gamle. Vet du hvilken versjoner som er tilgjengelig?

8789459[/snapback]

 

Siste versionen som fungerer gjennom wine er 6.0 mener jeg å huske.

8789919[/snapback]

:( 6.0 kan jeg ikke gå tilbake til. :(

 

Skal sjekke ut slev og se om det er noen måte. Er lei av Windows, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
GIMP er enkelt og greit ikke godt nok for det arbeidet jeg gjør. Men jeg kan tolerere gamle versjoner av Photoshop, så lenge de ikke er for gamle. Vet du hvilken versjoner som er tilgjengelig?

8789459[/snapback]

Når sa jeg at du skulle bruke GIMP? Vet ikke om det kom tydelig nok fram heller, men jeg prøvde å si at denne "revolusjonen" ligger noen år fram i tid. Altså at man ikke skal bytte til Linux og slite med alt som ikke virker nå, men at det skjer en sakte utvikling over flere år. Og at kanskje neste version av Photoshop, vil fungere native i Linux.

 

Nyeste versionen av PS som virker er PS 7, btw.

Lenke til kommentar
:( 6.0 kan jeg ikke gå tilbake til. :(

 

Skal sjekke ut slev og se om det er noen måte. Er lei av Windows, for å si det mildt.

8790369[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke OS X hvis du er lei Windows? Det er tross alt det beste alternativet. (Bedre i utgangspunktet om du spør meg, men det er smak og behag)

Lenke til kommentar
:( 6.0 kan jeg ikke gå tilbake til. :(

 

Skal sjekke ut slev og se om det er noen måte. Er lei av Windows, for å si det mildt.

8790369[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke OS X hvis du er lei Windows? Det er tross alt det beste alternativet. (Bedre i utgangspunktet om du spør meg, men det er smak og behag)

8797309[/snapback]

 

Blir det ikke litt tungvindt (og dyrt!!) å måtte kjøpe ny pc (les: Mac) bare for å skifte operativsystem...? :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg sitter på Mac-en nå, og det er penere, men langt ifra mer behagelig. Jeg savner start-menyen. Docken er retarded.

 

Også savner jeg høyreklikk.

8797334[/snapback]

 

Som sagt, smak og behag.

 

Blir det ikke litt tungvindt (og dyrt!!) å måtte kjøpe ny pc (les: Mac) bare for å skifte operativsystem...?  :ermm:

8797350[/snapback]

 

Ikke om man allikevel skal ha ny PC, men å kjøpe en ny bare for et annet OS er unødvendig ja.

Lenke til kommentar
:( 6.0 kan jeg ikke gå tilbake til. :(

 

Skal sjekke ut slev og se om det er noen måte. Er lei av Windows, for å si det mildt.

8790369[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke OS X hvis du er lei Windows? Det er tross alt det beste alternativet. (Bedre i utgangspunktet om du spør meg, men det er smak og behag)

8797309[/snapback]

Jeg foretrekker OS X, og brukte Mac i mange år, men når jeg kjøpte ny maskin var det enkelt og greit hva jeg kunne få mest ut av med en mediumspriset proff maskin, og da vant Windows PCer. Dessverre. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...