Gå til innhold

WOOOPS! - Verdensorganisasjonen for eierfrie OS!


Anbefalte innlegg

Med mindre du har et nettverkskort det ikke finnes drivere til, slik at du ikke får det til å funke med WPA-kryptering. At det heller ikke fungerer med WPA out/of/the/box er dessverre også litt for dårlig. Bortsett fra det så er det blant annet mye enklere å finne og installere programvare og ekstrapakker (codecs o.l.) I ubuntu enn i xp. Det kan vel knapt gjøres mer brukervennlig.

8753676[/snapback]

 

Det går an å bruke Windows-drivere. Ta en titt her: http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/

 

Out-of-the-box-Støtte for WPA vil så vidt jeg kan huske å ha lest komme i relativt nær fremtid.

8754478[/snapback]

Man kan bruke windowsdrivere med ndiswrapper ja, og WPA får du ut av boksen i Ubuntu 7.04 ihvertfall :)

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange tjener penger på open-source. Økt konkurranse. Motiverende. Vinn, vinn!

8752667[/snapback]

Trodde man skulle kvitte seg med kopibeskyttelser og patenter og lignende?

8752682[/snapback]

Det er allikevel fullt mulig å tjene penger selv om man utvikler i open-source og ikke tar betalt for lisenser i seg selv.

 

Se Red Hat foreksempel. De tar betalt for programvare, men da mer i form av support/serviceavtaler. Da OSet deres er open-source, så har det også blitt utviklet en community-versjon - CentOS. Laster man ned denne får man selvfølgelig ikke support fra Red Hat, derfor vil allikevel seriøse bedrifter i de aller fleste tilfeller kjøpe lisenser fra Red Hat, fremfor å laste ned CentOS gratis.

Lenke til kommentar

prøvde ubuntu for et parr månter siden, og jeg likte det absulut ikke. Hovedgrunnen til at jeg ikke likte det var nokk at jeg ikke skjønte stort. Var ganske andreledes. Hadde det vert mer likt windows i bruk så kune jeg kanskje hatt det på laptopen min,men jeg gidder ikke lære meg noe nytt os nå, det får vente. Har så masse annet jeg må studere først som er mye viktigere. Så jeg sytes windowa er mye bedre.

Lenke til kommentar
1. Hva mener du egentlig med standardisert kildekode?

2. Kopibeskyttelser? Mener du copyrights eller DRM?

3. Er det ikke ganske strenge straffer for dette da? Kjenner du til mye kommersiell piratvirksomhet? Hva har egentlig dette med åpen kildekode å gjøre?

4. Ville det ikke være bedre med bedre lover mot danning av monopoler?

8754476[/snapback]

1: Drømmen hadde vært at alle pakker/tilleggsprogrammer kunne kjøres av samtlige linuxdistribusjoner.

2: Det vi mener er at ingen skal kunne ha patenter og copyrights som hindrer utvikling. (I dag er faktisk konseptet "selge varer over internett" patentert. Så hvis de riktige EU-direktivene blir virkelighet, er det nok enkelte av pådriverne som plutselig skjønner hva dette innebærer)

3: Jo. Men i dette ligger det et hint om at vi synes straffene for privat kopiering i enkelte land ligger langt høyere enn noe fornuft skulle tilsi.

4:Det hadde vært flott. Men hverken EU eller USA har klart det så langt.

 

Lord-KGA: Du synes ikke windows er mye bedre. Du synes det er enklere. I og med at du ikke har forsøkt å sette deg inn i ubuntu aner du ikke hva det er fo noe. Det er en overgang, men det er det dersom du går over fra MS Word til OpenOffice også.

Lenke til kommentar

Jeg skal på et møte som omhandler skolelaptoper og lage litt helvete. Er ikke glad i proprietær programvare :p.

 

Forresten:

Hva er det som er så sinnsykt fantastisk med Ubuntu? Testet det, men syntes ikke det var bedre enn andre desktop-distroer.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Ubuntu er det mest brukervennlige systemet jeg kjenner til. For å si det slik, jeg har ikke fått til å installere noen andre.

Har du prøvd å installere Mandriva, SuSE (riktig skrevet? :p), Fedora eller Red Hat? Hadde ikke noen nevneverdige problemer med Debian når jeg ikke kunne noe, bare leste noe dokumentasjon eller spurte på IRC når jeg trengte det.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å installere Mandriva, SuSE (riktig skrevet? :p), Fedora eller Red Hat? Hadde ikke noen nevneverdige problemer med Debian når jeg ikke kunne noe, bare leste noe dokumentasjon eller spurte på IRC når jeg trengte det.

8759125[/snapback]

Så vidt jeg vet, koster de penger?

 

Jeg har prøvd Gentoo, Linspire, OpenSUSE og Ubuntu (alle typene, Kubuntu, Xubuntu og Edubuntu)

Lenke til kommentar
Jeg hadde vel Ubuntu installert i noen uker. Veldig lett og brukervennlig, men gikk tilbake til Windows da ingenting fungerte skikkelig ( Multisim som jeg er avhengig av i skolesammenheng, Spill som krever DX osv.. )

8759546[/snapback]

Rettelse: Fordi programmer du bruker ikke er laget til linux.
Lenke til kommentar
Jeg hadde vel Ubuntu installert i noen uker. Veldig lett og brukervennlig, men gikk tilbake til Windows da ingenting fungerte skikkelig ( Multisim som jeg er avhengig av i skolesammenheng, Spill som krever DX osv.. )

8759546[/snapback]

Rettelse: Fordi programmer du bruker ikke er laget til linux.

8759861[/snapback]

 

Akkurat, og når jeg da trenger disse programmene til utdanningen min så er det rimelig tåpelig å bytte til Linux :)

Lenke til kommentar
Jeg prøvde OpenOffice, det var forferdelig. ^^

8760332[/snapback]

Og når alle går over til linux, kommer nok microsoft omsider til å utgi office-pakken sin på det systemet også. Samtidig som de følger dokumentstandardene for dokumenter, regneark, m.m.
Lenke til kommentar
Og når alle går over til linux

8760465[/snapback]

 

Litt ambisiøst tror jeg :roll:

 

Så lenge Microsoft tjener såpass bra som de gjør, så vil de ha penger og midler til å utvikle langt bedre operativsystemer og programmer enn hva du kan gjøre med Opensource. Skal ærlig inrømme at Linux har kommet lagt de siste årene, men Windows dominerer fortsatt som det mest brukervennlige operativsystemet.

Lenke til kommentar
Så lenge Microsoft tjener såpass bra som de gjør, så vil de ha penger og midler til å utvikle langt bedre operativsystemer og programmer enn hva du kan gjøre med Opensource. Skal ærlig inrømme at Linux har kommet lagt de siste årene, men Windows dominerer fortsatt som det mest brukervennlige operativsystemet.

8760488[/snapback]

Når skal de begynne å få til det? Per i dag har de jo ikke klart det. Det er nok heller pengene de har til markedsføring som er viktig her. Nå har ikke jeg vært linuxbruker lenge, men bortsett fra de tilfellene der manglende støtte skyldes tredjepart er jeg så langt imponert.

 

Steffy: Det var mer ment som et hvis. Jeg tror ikke det skjer de første tiårene nei.

Lenke til kommentar

Openoffice.org er for de fleste et fullverdig alternativ til Microsoft Office. At lillemyk-makroer ikke alltid fungerer kan man ikke laste OO.org for. Jeg bruker tekstbehandlere svært lite, men jeg kan hvertfall ikke nevne èn ting jeg savner i OO.org, men som finnes i MS Office. Siden jeg betrakter meg selv som en "avansert" bruker i forhold til 99% av alle brukere av tekstbehandlingsprogrammer, så drister jeg meg til å hevde at den eneste hindringen for en storstilt overgang til OO.org (eller abiword for den sak sin skyld) er manglende kompatibilitet med MS Office sitt filformat.

 

For de fleste - alle bortsett fra noen promille - kan prosessen å skrive et dokument oppsummeres slik: Sett inn en overskrift i en fancy skrift som ikke passer sammen med resten av dokumentet, skriv teksten, bruk den ubrukelige stavekontrollen i MS Office og tro at det hjelper, sleng inn litt ekkel "WordArt", bruk space til å plassere teksten der det er ønskelig (...) og avslutt med en stygg, men "klassisk"/"safe"/"fugl knuser datamaskin" clipart.

 

Så: WordPad er egentlig en helt suveren tekstbehandler for de fleste, men mange tror de trenger alle funksjonene i MS Office. For virkelig "proff" bruk, så vil OO.org og MS Office uansett være "dritt".

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt troen på Open Source-Operativsystemer.

Selvfølgelig, for de som vil bruke det er det en fin ting, men de fleste er klar over at det finnes der ute, det er bare rett og slett ikke alle som er interessert.

Som Heilage sa; det ville blitt et helvete å ha visse yrker, og det er rett og slett ikke alltid/ofte at gratisprogrammer når opp til de "profesjonelle"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...