Gå til innhold

Skal begynne med kreatin, småhjelp?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å starte å ta kreatin, og har valgt Kreatin CreaPure fra PF.no

 

Har ikke lest allverdens om kreatin, men har hørt at den binder vannet i musklene (?) og noe at det hjelper på forbrenning av fett. Noen som kan oppsummere riktige fakta om kreatin for meg? (har lest i flere tråder, men folk forvirrer meg bare med å skrive noe helt motsatt fra hva andre skriver osv)

 

Er det "stor" sjangs for at kreatin monohydrate ikke vil ha noen effekt hos meg?

 

 

Har trent siden Januar og går på proteinpulver for tiden (Redigert ;P)

Endret av Stian0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. "Går på proteiner" høres litt rart ut, i og med at du spiser proteiner ca i alle måltider, noe alle gjøre :p

 

2. Jeg har ikke hørt noe om at kreatin forbrenner fett. Kreatin er et naturlig stoff du produserer i kroppen (noen produserer mer enn andre), men som er vanskelig å få igjennom kostholdet, siden det er stort sett bare dyr og saftig biff du får nevneverdige menger fra. Det er riktig at kreatin binder vann til musklene, som gjør at de blir større og derfor også at du blir sterkere.

 

3. Når det kommer til dosering, så er ikke denne oppladningsfasen nødvendig hvis du skal bruke kreatin over lengere tid (3 uker +).

 

4. Sjeldent jeg hører om folk som ikke får noen effekt av kreatin monohydrat, og jeg tipper de som ikke får noen spesiell effekt er personer som allerede har over gjennomsnittelig kreatinproduksjon. Etter 2-3 uker bør du har gått opp et par kilo i vekt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Har trent siden Januar og går på proteinpulver for tiden (Redigert ;P)

8727637[/snapback]

Jeg går på proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler :cool:

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg venta litt med kreatinet, ser ikke helt poenget med å begynne med det enda siden du sannsynligvis fortsatt har ganske god fremgang uten kreatinet.

Lenke til kommentar

Har allerede bestilt Kreatin monohydrate fra PF :p

 

Hvor mye burde jeg ta hver dose (Morgen, før trening, etter trening og kveld) Og hvor lenge før trening burde jeg ta kreatin? Har lest masse forskjellig på sider. Noen steder står det 1 time før, andre steder noe annet :/

Lenke til kommentar
Har allerede bestilt Kreatin monohydrate fra PF :p

 

Hvor mye burde jeg ta hver dose (Morgen, før trening, etter trening og kveld) Og hvor lenge før trening burde jeg ta kreatin? Har lest masse forskjellig på sider. Noen steder står det 1 time før, andre steder noe annet :/

8731698[/snapback]

Om morgenen og før trening.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke kreatin over lengere tid så dropper du oppladningsfasen (5g 5ganger om dagen) fordi den er unødvendig da. På treningsdager tar du 5g om morgenen, og på treningsdager tar du 5g rett etter trening sammen med proteinshaken (bør helst ta kreatin sammen med karbohydrater, så spis en banan samtidig så er du dekket). På treningdager kan du evt dele opp ved å ta litt før og litt etter trening. Grunnen til at du bør ta kreatinet etter trening er fordi kroppen tar opp næringsstoffer mye raskere etter hard fysisk trening. Det samme gjelder også om morgenen, men i mindre grad.

 

Det er samma hvor lenge du tar kreatinet, forskning har vist at det å ta 5g kreatin året rundt ikke er skadelig. Jeg vil anbefale å gjøre det jeg har gjort, ta det i 3-4 uker, også 1-2 uker av, også 3-4 uker på igjen. Etter 3 uker vil kreatinlagrene være fulle uansett, så det er ikke så viktig å pøse på etter den tid. I "friukene" kan du også merke om du blir svakere uten kreatinet.

Lenke til kommentar
Har allerede bestilt Kreatin monohydrate fra PF :p

 

Hvor mye burde jeg ta hver dose (Morgen, før trening, etter trening og kveld) Og hvor lenge før trening burde jeg ta kreatin? Har lest masse forskjellig på sider. Noen steder står det 1 time før, andre steder noe annet :/

8731698[/snapback]

 

 

Det står som regel på kreatin boksen. Ta kreatin før du trener så tar du en til direkte etter du har trent, de dager du ikke trener tar du kreatin sammen med måltidet :) . kan være litt forskjellig, spørs hva slags kreatin det er, det stod vell om det på proteinfabrikken?

Lenke til kommentar

Og du kan bruke kretinet hele året helt til du skal på en fettreduserende diett.

Grunnen til at det er periode bruk på boksene er at man ikke hadde noen langtidsstudie på kreatin. Nå har man det og det er ikke skadelig og man kan bruke det året rundt.

Lenke til kommentar

Produsent: Ultimate Nutrition

Originalnavn: Crea Pure

Forpakning: 1000 g

Smak: Nøytral

 

Kreatin Monohydrate.

 

 

Edit: til Grievdus

 

Edit2: Fettreduserende diett? (Til han over meg), hemmer kreatin fettforbrenning eller noe?

Endret av Stian0
Lenke til kommentar

Jeg bare spør her siden jeg ikke gidder å åpne en ny tråd for hver eneste ting jeg lurer på.

 

Selv syntes jeg at jeg har hatt dårlig framgang når det gjelder benkpress. Og har snakka med en om grepet, han bruker et 90 graders grep |__O__| mens jeg tror at jeg har brukt /__O__\ grep. Og har kjent at det brenner noe som helvete i tricepsa etter jeg har løfta benk.

 

Jeg har gjort det feil da? Jeg skal vel bruke 90 graders vinkelen?

Lenke til kommentar
Jeg bare spør her siden jeg ikke gidder å åpne en ny tråd for hver eneste ting jeg lurer på.

 

Selv syntes jeg at jeg har hatt dårlig framgang når det gjelder benkpress. Og har snakka med en om grepet, han bruker et 90 graders grep |__O__| mens jeg tror at jeg har brukt /__O__\ grep. Og har kjent at det brenner noe som helvete i tricepsa etter jeg har løfta benk.

 

Jeg har gjort det feil da? Jeg skal vel bruke 90 graders vinkelen?

8744543[/snapback]

 

Ha litt bredere enn skuldrebredt grep, slik du ville tatt armhevinger. Når du løfter så er det viktig at du spenner ryggen (skyver brystkassen frem) og puster godt inn på vei ned, og ut på vei opp. Prøv også å fokuser på å klemme armene sammen, fremfor å løfte stangen opp. Hvis du kjenner det mye i armene, så vil jeg anbefale deg å bruke lettere vekt og fokusere på å aktivisere brystmusklene når du løfter. Ellers er det viktig at du har albuene rett ut fra skuldren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Ellers er det viktig at du har albuene rett ut fra skuldren.

8745334[/snapback]

Alle steder jeg har lest om benkpressteknikk står det at man ikke skal ha albuene rett ut fra skuldrene siden det lett kan fremprovosere skulderskader. Vinkelen mellom overarmen og kroppen skal visst være ca. 45.

Lenke til kommentar
Ellers er det viktig at du har albuene rett ut fra skuldren.

8745334[/snapback]

Alle steder jeg har lest om benkpressteknikk står det at man ikke skal ha albuene rett ut fra skuldrene siden det lett kan fremprovosere skulderskader. Vinkelen mellom overarmen og kroppen skal visst være ca. 45.

8745505[/snapback]

 

Jo nærmere du har albuene kroppen, jo mer bruker du armere. Som jeg sa så er det viktig å øve inn teknikken med mye lavere vekt enn du ellers vil bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...