Gå til innhold

Reinstallering av Vista OEM

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg bærbar PC i morgen med Vista Home Premium. Min erfaring med butikkkjøpte PCer er at de er fullspekket med programmer man ikke trenger, så jeg tenkte derfor på å reinstallere Vista med en DVD jeg har fra før av.

Spørsmålet mitt er da om jeg kan bruke den CD-keyen jeg får på PCen til å installere med? Eller er det spesielle versjoner som blir brukt til OEM lisenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du kan ikke det uten at du har oem produsentens cert fil (men internett er en kjekk ting :whistle: ).

Vista har ny OEM håndtering/kit for OEM partnere .

OEM partnerene får et certificate (fil) matchet sammen med en common (felles) OEM key som de benytter på alle PCer .

Denne cert filen (pre activation) er deretter matchet med OEM leverandørens ACPI SLIC table data i deres bios .

Installeres slik i CMD prompt :

cscript /nologo oem-install.vbs oem-cert.xrm-ms XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX

hvor XXXX- ... representerer OEM partnerens key .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har OEM produsentens CERT fil ^^

Så da skal jeg altså bare installere Vista uten nøkkel, installere CERT fila og bruke OEM nøkkelen jeg fikk hos Asus?

Så det er altså samme cert fil for alle produsentens PC?

Burde jeg dumpe cert filen fra PCen jeg skal reinstallere på for så å bruke den?

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Er det en ASUS PC trenger du ASUS' sin oemcert.xrm-ms fil og legger den inn med ASUS sitt OEM key .

Vistaen vil være aktivert idet den legges inn (disse OEM nøklene er forhånds aktivert hvis brukt riktig)

Det er forøvrig ulik cert fil for hver OEM partner , de har hver sin siden de nødvendigvis har hver sine bioser med ulike SLIC tabell oem string data.

Og ja , du må installere Vista først uten å legge inn key slik du nevnte.

Du finner ut mere om hvordan dette funker på keznews.

Ps!

Jeg ville latt recovery partisjonen (hvis den har det) ligge igjen der i tilfelle ting går skeis .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

På den HP maskina jeg har var det ikke noe stort problem med tilleggsprogrammene jeg ikke vil ha. Det er da bare å avinstallere dem så unngår du hele problemet. Om du får til å installerere en ren Vista DVD får du jobben med å installere diverse drivere, og det er ikke noen mindre jobb enn de fem minuttene det tar å fjerne de programmene du ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Hmm, å fjerne programmen jeg ikke vil ha går jo greit nok, men på noen PCer har det i det hele tatt gått treigere å starte opp og at PCen var treigere generelt enn når den var reinstallaret fra scratch =/

Skal nå sjekke hva som er tilfelle med den jeg skal kjøpe da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...