Gå til innhold

rense objektiv for støv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frontlinse og bakerste linse kan rengjøres med linsepapir, evt blåses rene hvis støvet ikke sitter fast. Støv inne i objektivet krever demontering/remontering/etterjustering av objektivet (inkl. finmekanikken).

Lenke til kommentar
Frontlinse og bakerste linse kan rengjøres med linsepapir, evt blåses rene hvis støvet ikke sitter fast. Støv inne i objektivet krever demontering/remontering/etterjustering av objektivet (inkl. finmekanikken).

8729135[/snapback]

Lykke til med å rense støvet selv, med andre ord...

Lenke til kommentar
Lykke til med å rense støvet selv, med andre ord...

8729846[/snapback]

Stemmer. Det er bare front og bakre linse som er tilgjenglig (for oss vanlig dødlige= på speilreflaks. Kompaktkamera gir bare tilgang til frontlinse. Å plukke et objektiv fra hverandre er ihvertfall ikke noe for meg, uansett hvor nevenytting enkelte hevder jeg er.

Lenke til kommentar
Stemmer. Det er bare front og bakre linse som er tilgjenglig (for oss vanlig dødlige= på speilreflaks. Kompaktkamera gir bare tilgang til frontlinse. Å plukke et objektiv fra hverandre er ihvertfall ikke noe for meg, uansett hvor nevenytting enkelte hevder jeg er.

8731746[/snapback]

Tja jeg har plukket fra hverandre min porson av objektiver med en lens-spanner. Men er vel strengt tatt ikke noe jeg vil anbefalle, og selv jeg holder meg langt unna de nye AF objektivene mine.

Lenke til kommentar
takker for svar her... støvkorna vises på bilder... spesielt himmel, klare flater osv... men kanskje det å blåse reint ville hjelpe?

prøver dette å ser ihvertfall ;)

8736384[/snapback]

Da er det ikke objektivet som har støv støv i objektivet vises ikke på bildet. Hvis det da ikke er ekstremt mye, men da vises det ikke som støvkorn, men som redusert kontrat og skarphet i bildene. Støvkorn på bildene skyldes derimot støv på sensoren. Mange tabber seg ut med dette, da de sier støv på bildene også kikker de på objektivet og ser et lite støvkorn og tror dette er årsaken til støvet på bildene. Sanheten er jo at alle objektivet har noen støvkorn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...