Gå til innhold

koster det å ha en bil uten skilter?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er 17 år nå, og vil veldig kjøpe en bil. Men fatter sier at jeg skal vente, og kommer med masse argumenter mot. Han sa det kostet benger å ha den i garasjen. Gjør det virkelig det? Når jeg ikke har tenkt til å bruke den på et år.

Jeg vil veldig kjøpe den nå, siden det er en del som skal fikses. Noen som har noen gode argumenter for? så jeg kan ta knekken på fatter:P hehe

Vet ikke om dette er riktig sted å poste. Er ny her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet! :)

Etter hva jeg vet, så koster det ikke penger å ha en bil i en garasje, mm du må leie den. Gode argumenter for å kjøpe bilen nå, isteden for å kjøpe når du er 18?

Du slipper å fikse på bilen når du har fylt atten, isteden kan du bruke tiden din før du fyller til å gjøre bilen klar til du skal ta lappen. Jeg synes det faktisk er et veldig godt argument selv. Det kan hende at faren din ikke liker å ha en bil bare stående i garasjen for å ta opp plass da, og det skjønner jeg veldi godt. Hva er ikke verre enn en bil som man ikke kan kjøre med og tar opp MYE plass?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva biler dere har fra før, men hvis det er sånn som det var hos meg, at alle andre i familien har automatgir, så kan det være et bra argument at hvis du kjøper en bil med manuell gir og får den i stand kan du få ekstra utbytte av øvelseskjøring.

Lenke til kommentar
Hei og velkommen til forumet!  :)

Etter hva jeg vet, så koster det ikke penger å ha en bil i en garasje,  mm du må leie den. Gode argumenter for å kjøpe bilen nå, isteden for å kjøpe når du er 18?

Du slipper å fikse på bilen når du har fylt atten, isteden kan du bruke tiden din før du fyller til å gjøre bilen klar til du skal ta lappen. Jeg synes det faktisk er et veldig godt argument selv. Det kan hende at faren din ikke liker å ha en bil bare stående i garasjen for å ta opp plass da, og det skjønner jeg veldi godt. Hva er ikke verre enn en bil som man ikke kan kjøre med og tar opp MYE plass?

8727323[/snapback]

Tja, du har jo en kostnad i form av avskrivelser. Bilen taper seg i verdi,ergo har du jo tapt penger i forhold til å vente.

Dessuten binder du en del kapital i tilfelle noe skulle skje, og hva om du ikke består noen ganger? Da vi bilen tape seg mer og du vil etter hvert ha blitt nokså slitt på ek siden.

Jeg ser heller ikke argumentet ditt; hva er forskjellen om han gjør det nå eller da?

Lenke til kommentar
Som mange andre har brent seg på, husk og evt forsikre bilen om den er verdt litt. Regner med det kan gjøres selvom den ikke har skilter.

8729381[/snapback]

du KAN forsikre bilen, men du må ikke. Da kan du ha en slik lagrings forsikring eller hva det nå heter.

Men utenom det er det ikke andre utgifter. Men skjønner hvis din far ikke il ha en bil ståendes i garasjen.

Lenke til kommentar

Koster vel ikke allverdens utenom forsikring, såfremt skiltene er levert inn og alle avgifter betalt før kjøp.

Ellers må man tenke på avskrivinger som ble nevnt, i tillegg må du tenke på hva du kan få for pengene dine om et år. Med renteinntekter på pengene dine og verditap biler til salgs, er det vel økonomisk sett mest lønnsomt å vente, om man ikke har en spesiell bil i tankene. :)

Lenke til kommentar
Avhengig av når bilen kjøpes må du også betale veiavgift (selv om skiltene er levert inn).

8729100[/snapback]

Hvor har du lest dette?

Høres utrolig merkelig ut, da en ikke kan kjøre med bilen uten skilt, og da ikke kan bruke veien heller.

Lenke til kommentar
Om bilen har skilter 1. januar, skiltene leveres 3. januar, og du kjøper bilen i avskiltet tilstand 7. jaunar, må det fremdeles betales full årsavgift (sett at bilen ikke vrakes før 20. mars).. :)

8790089[/snapback]

Noen som kan forklare logikken i det?

Lenke til kommentar

Det er så enkelt at en bil som er påskiltet per 1. januar er avgiftspliktig ifølge Tollvesenet.

Unntakene er;

- Vrakes før 20. mars = Ingen avgift

- Vrakes før 1. juli = Refusjon av halve avgiften

Dersom bilen er avskiltet per 1. januar, og påskiltes etter 1. juli, betales det halv avgift ved registrering.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...