dSRL Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Anbefaler dere bruk av polafilter til utendørs bruk generelt for å unngå reflekser, øke kontraster og satu, eller kan det meste gjøres i Photoshop? Har lest ett par artikkler og det ser unektelig fristende ut, men er litt i tvil om det er det neste jeg bør kjøpe for å optimalisere sommerbildene? Har 350D med Sigma 18-125mm og Canon 50mm, hvilke polafilter bør jeg evt. velge? Canon, Cokin...? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Anbefaler ikke polafilter til generellt utebruk nei. Det stjeler mye lys (halvannet til to trinn) og det har kun hensikt når du vil redusere reflekser eller øke kontraster/saturasjon. Typisk bruk er en høylys sommmerdag hvor solen skinner og en har disse skydottene (eller pola-skyene som man vel kan kalle de..he-he). Sjekk eksempel i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=772026&hl= ...og polariseringeffekten kan du i stor grad ikke photoshoppe deg til , nei... Endret 28. mai 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 ....... og en har disse skydottene (eller pola-skyene som man vel kan kalle de..he-he). hehe pola-skyer! Lenke til kommentar
archanios Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Pola-filter kan vere veldig hendig når du tar landskapsbilde eller bilde der himmelen er veldig framtredande. Filteret kan ved rett bruk skape veldig flott trøkk i bildet, men det er viktig å bruke det skikkelig. Dersom ein brukar det for hardt kan himmelen bli nærast svart, i staden for den djupe blåfargen ein gjerne er ute etter. Dersom du skal ta bilder av vatn med lang lukkartid, kan også eit slikt filter vere veldig praktisk då du må ha litt meir lys. Eg har eit Hoya pola-filter. Godt fornøgd med det. Brukt til både landskap og sport/actionfoto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå