Gå til innhold

Hurtighet og god kvalitet Minolta Canon Fuji

Anbefalte innlegg

:o Hei jeg ser jeg er i samme båt som flere her. Hva skal jeg velge? Alle kameraene har jo ulemper og mangler. Begynte allerede i 1998 med et Agfa 1280 meget bra bilder men noe lav oppløsning og uhyre treigt. kjøpte så det første digital Ixus syntes værden ble en helt annen den gang men nå har jeg omtrent samme intrykk av det som med agfa kamera. Ønsker et Kamera som er hurtig så ikke poden forsvinner ut av motivet slik at sofaen er det eneste som er igjen på bildet.

Jeg har vurdert Fuji 602 set suverent ut på hurtighet men har desverre bare 3 Mp selv om det sikkert hadde vært nok til mitt bruk. G3 er også interresant men det er vel noe tregere på singel shot en 602 og har bare 4Mp. Olympus 5050Z med 5Mp men har bare 3xZoom og er vel endel tregere en 602 det også samtidig har jeg forstått at det har kromatisk forvengelse i kantene av bildet. Så dukket pluttselig Minolta dimage 7hi opp som ett alternativ ser suverent ut med god zoom til portrett samt forbedret hurtighet etc men langt dårligere Batterikapasitet pga AA batterier. Hjelp hva skal man velge Det hadde vært greit å kunne fotografere i rask hastighet selv ute i minusgrader noe som kan være vanskelig med dårlige batterier er G3 det eneste alternativet? Ekstern blitz er jo et must så jeg har bare nevnt kameraer med blitzsko.

Intreressant å høre hva slags mening andre har gjort seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minolta 7Hi har ikke dårlig batterikapasitet. Det finnes andre merker som har betydelig bedre kapasitet, men bare for å avlive myten en gang for alle: Batterikapasiteten på Minolta 7Hi er fullt akseptabel så lenge man bruker riktige batterier (1800+ mAh NiMH) og en god lader (f.eks Ansmann Powerline 4).

Å sette likhetstegn mellom bruken av standard AA batterier og dårlig batterikapasitet er også helt feil. Jeg tester for øyeblikket et Olympus C-5050Z som har god kapasitet selv om det bruker 4 AA batterier. Etter min mening gjør Minolta og Olympus oss forbrukere en tjeneste med å lage modeller som bruker standardbatterier, disse er billigere og ofte bedre en proprietære løsninger!

Så hvis din eneste bekymring hva gjelder 7Hi er batterikapasitet så kan du anse den som eliminert. 7Hi er forøvrig betydelig dyrere enn G3, s602z og C-5050z, så det er vel ikke helt rettferdig å sammenlikne disse med 7Hi?

-flff

Lenke til kommentar

Joda er enig med deg i det du sier ang riktig lader fleksibel løsning etc men i kaldt vær har jeg erfart at det eneste som virkelig tåler kulde er Litium løsninger som feks finnes i G3 som er mer suveren på den biten selv om den er i en annen prisklasse.

Det er heller ikke meningen å sette 7Hi i bås sammen med kameraer i en annen prisklasse. Jeg bare leter etter en løsning som er i samsvar med de krav jeg etterhvert har fått til digitalkamera. Jeg synes derfor 7hi kan være ett veldig interesant alternativ. men er litt bekymret for det med batterikapasiteten. feks i kalt vær. Men i brosjyren til 7hi står det noen om en ekstern LitiomIon løsning. Kjenner du til den? Feks hva er dine erfaringer ang 5050Z. Er det raskt nok fra utløseren blir tryktned til bilde blir tatt?

:lol: Hilsen kamera interessert

Lenke til kommentar

Jeg var ute i går og fotograferte i -18 med et DiMAGE 7 kamera og ett sett batterier varte lenge nok til å ta ca. 35 bilder. Dette er omtrent 25-30% av normal kapasitet. 7Hi har noe lavere strømforbruk så jeg vil anta at en bør greie et sted mellom 35-40 bilder (AF, LCD review 10s påslått, LCD påslått 50%, EVF 50%) hvis en bruker 1800+ mAh batterier.

Det finnes mange eksterne batteripakker som kan brukes med 7Hi. Minoltas er dessverre latterlig dyr, men det finnes fullgode alternativer som er mye rimeligere. En av de mer interessante er denne:

http://www.imaging-resource.com/ACCS/DPS90...000/DPS9000.HTM

Dette er en litium batteripakke som monteres under kamera, og sitter mellom kamera og stativ når dette brukes. Jeg har sett den helt ned til $40 (bestbuy.com tror jeg). Jeg har selv ikke kjøpt meg en batteripakke til mitt 7 siden jeg ikke har noen problemer med batterilevetiden. For å si det på en annen måte: Jeg skifter batterier langt sjeldnere enn Sony F-7x7 brukere skifter memorystick :D

C-5050z er på mange måter et imponerende kamera. Det kommer full test av denne modellen her på akamera.no om ikke så alt for lenge.

-flff

Lenke til kommentar

:D:roll::D Hei igjen å takk for svaret jeg har fått klarhet i endel ting tror det blir investert i et 7HI i nær fremtid. Ser ut som XD ikke får inn herliheten før 10.01. Prisen der på 12648,- er langt bedre enn i en fotobutikk :-? som hadde kameraet inne. Kan nok hende jeg venter på Testen av 5050z men 7HI virker veldig lovende.

Takk for Info

:D

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det:

Alcalinebatterier er ikke egnet for digitale kamera med høyt strømtrekk.

Dette fordi spenningen synker raskt, og kamera kutter som om batteriet er utladet.

Dette er ikke tilfelle. Batteriene kan du bruke i f.eks. en radio i flere timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...