chritigu Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Jeg har et Nikon D70 som er ca tre år gammelt nå. Problemene startet for ca to år siden, da jeg var bryllupsfotograf Plutselig ville ikke kameraet ta bilder med autofokus og manuell innstilling. Jeg brukte 18-70 kit-linsa, og lysforholdene var gode. Mye sol på kirketrappa. Når jeg slo av autofokus på linsa fikk jeg tatt bilder. Problemet da var selvsagt at jeg ikke er verdensmester til å fokusere manuelt. Etter dette har kameraet vært inne til interfoto to ganger, og de sier at det skyldes feil med lysmåleren. Jeg trodde at alt var fryd og gammen etter siste reprasjon og tok med kameraet på ferie, og gjett: Jeg opplever igjen at kameraet ikke fokuserer m AF. Denne gangen prøver jeg å finne ut hvilke situasjoner som får kameraet til å fuske: - Det ser ut til å fuske under alle lyforhold, men mest når det er dunkelt/mørkt. - Det fusker mest på vid vinkel (typisk 18mm), når jeg zoomer nærmere fokuserer det. - Når dette dette skjer får jeg ingen respons når jeg trykker utløseren. Jeg får ikke fokusert, og det blir heller ikke tatt noe bilde. Når jeg setter linsa på autofokus, får jeg tatt bilde. - Dette skjer også med andre linser. - Noen ganger kom ikke følgeslyset til AF på, jeg er usikker på om dette var hver gang AF sviktet. - Noen ganger (nå og da) virker det som speilet henger seg opp når jeg trykker på utløseren. Det faller på plass igjen når jeg trykker for andre gang. Noen om vet hva dette kan skyldes? Høres det plausibelt ut at det er lysmåleren som svikter, som Interfoto sier. Og hvorfo blir det ikke bedre etter reperasjon. Jeg begynner å bli lei av tull med dette kameraet nå. Håper på svar. Endret 28. mai 2007 av chritigu Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg har ikke så mye å bidra med her, men jeg kan i det minste bekrefte at autofokusmodul og lysmåler er tett integrert i Nikon-kameraer. Det er en kjent svakhet i lysmåleren på D70, som gjør at den kan svikte - det berømte Blinking Green Light of Death - men dette ble fikset av Nikon for ca. 1 1/2 - 2 år siden, og når den svikter, så dør hele kameraet, ikke bare AF. Vises det ingen feilmeldinger i displayet på toppen? Sikker på at du ikke har fått noe guff på noen av kontaktene mellom objektiv og kamera? Lenke til kommentar
chritigu Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Hvordan skal man i såfall rense disse kontaktene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå