thinkdifferent Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Hei! Jeg er en amatørfotograf (til de grader) som nettopp har kjøpt meg Canon EOS 350D med kit-linsa. Denne linsa synes jeg ikke gir meg nok zoom, så jeg har lyst på en annen zoom linse. Ettersom jeg "bare" er 17 år, og ikke har så kjempe mye penger ser jeg etter et objektiv til mellom 1000-1500kr. Kan disse være noen gode kjøp: Tamron AF 70-300 Di M. Canon Tamron AF 55-200mm Di Canon Jeg har også lyst til et objektiv til å ta gode portrettbilder med (gode bilder i mine øyne, vel og merke), finnes det noen gode der til ca. 1000-lappen? Tenkte kanskje litt på Canon sin egen 50mm 1,8, men er denne noe å satse på? Også et siste spm. er det noe forskjell på linse og objektiv? Hilsen Truls B. Endret 28. mai 2007 av Trussl Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 For å oppklare det siste spørsmålet ditt: Et objektiv består av flere linser. Les mer her. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Siden du ikke har fått noen andre svar kan jeg vel bare be deg slå til på hvilke som helst av alternativene, spesielt Canon 50mm f/1.8. Veldig bra objektiv for prisen. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Canon 50 1.8 er vanvittig mye objektiv for pengene. Har den selv og blir alltid fornøyd med bildene jeg tar med den. Angående zoom objektiv så er det vel Sigma APO DG 70-300 som gjelder når du vil ha zoom under 2000 kroner, men den koster nesten dobbelt av Tamron 70-300 objektivet. Så Tamron objektivet er kanskje et bedre valg, andre som har meninger om dette? Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Canon 50 1.8 er vanvittig mye objektiv for pengene. Har den selv og blir alltid fornøyd med bildene jeg tar med den. Angående zoom objektiv så er det vel Sigma APO DG 70-300 som gjelder når du vil ha zoom under 2000 kroner, men den koster nesten dobbelt av Tamron 70-300 objektivet. Så Tamron objektivet er kanskje et bedre valg, andre som har meninger om dette? 8736929[/snapback] Er det dette du mener?.. Hvis så, ser det er en dårlig kommentar på objektivet der. Er det noe som bare er tull? Vil helst ikke kjøpe "katta i sekken" når jeg først skal ha meg noe (selvom det kanskje ikke er så veldig mye penger det er snakk om). Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Det er det ja. Bruker som har lagt inn den kommentaren har åpenbart testet objektiver til flere ganger prisen og tror det skal leve opp til dem eller noe. For ~2000kr er det ett meget bra 70-300, men det er jo helt naturlig at det ikke kan holde en tråd til f.eks. ett 70-300 L objektiv til 10.000kr... Det er også meget mulig at han har testet non APO versjonen? gudene vet. Endret 30. mai 2007 av MrLee Lenke til kommentar
mamama Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei! Jeg er en amatørfotograf (til de grader) som nettopp har kjøpt meg Canon EOS 350D med kit-linsa. Denne linsa synes jeg ikke gir meg nok zoom, så jeg har lyst på en annen zoom linse. Ettersom jeg "bare" er 17 år, og ikke har så kjempe mye penger ser jeg etter et objektiv til mellom 1000-1500kr. Kan disse være noen gode kjøp: Tamron AF 70-300 Di M. Canon Tamron AF 55-200mm Di Canon Jeg har også lyst til et objektiv til å ta gode portrettbilder med (gode bilder i mine øyne, vel og merke), finnes det noen gode der til ca. 1000-lappen? Tenkte kanskje litt på Canon sin egen 50mm 1,8, men er denne noe å satse på? Også et siste spm. er det noe forskjell på linse og objektiv? Hilsen Truls B. 8726714[/snapback] Jeg kan ikke mye om Canon sine telelinser, men jeg vet 50mm 1,8 er god Det er en bra brennvidde til portretter, f/1,8 gjør bakgrunnen uklar og det slipper inn mye lys når det er ønskelig. Så ja, den er etter min mening noe å satse på Ingen forskjell på linse og objektiv. Objektiv er det som er mest korrekt å si, dòg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Canon 50 1.8 er vanvittig mye objektiv for pengene. Har den selv og blir alltid fornøyd med bildene jeg tar med den. Angående zoom objektiv så er det vel Sigma APO DG 70-300 som gjelder når du vil ha zoom under 2000 kroner, men den koster nesten dobbelt av Tamron 70-300 objektivet. Så Tamron objektivet er kanskje et bedre valg, andre som har meninger om dette? 8736929[/snapback] Jeg har Tamron'en til 1000,- og er det et godt kjøp. Det er ikke hverken verdens skarpeste eller lysterkeste, men er velegnet som start-objektiv i telezoom-klassen. Jeg har lånt en 50mm 1.8mm et par uker, og det er som de andre sier - et rimelig og lyssterkt objektiv som også tar brukbart skarpe bilder. Personlig synes jeg at 50mm ble for lite til portrett osv., så det er ikke objektivet for meg. Jeg vurderer derimot å kjøpe Sigma 70mm f2.8 macro som er et ypperlig makro-bjektiv i tillegg til portretter. Tom edit - litt tyrkleif opprydning Endret 30. mai 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Ingen forskjell på linse og objektiv.Det er faktisk feil. En linse (også kalt linseelement) er bare ett spesialbehandlet stykke glass. Et objektiv er bygget opp av flere linser. Men mange sier linse når de mener objektiv, og på "folkemunne" har objektiv og linse samme betydning. Tar meg selv i å si "linse" enkelte ganger når jeg mener objektiv jeg også, og jeg jobber i fotobutikk og burde vite forskjellen og unngå å forvirre kundene Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Det hele endte med at jeg kjøpte Canon 50mm 1,8 objektivet, ett pola(r?)filter til kit-objektivet og ei veske til kameraet Venter heller litt med telezoom objektiv til jeg får litt bedre økonomi Er forøvrig veldig fornøyd med Canon objektivet Endret 3. juni 2007 av Trussl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå