Gå til innhold

Noen som har fått AC Aquagraf FX 8800GTS i Norge?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat bestilt meg en ny vannblokk som denne: AC vannblokk, aquagraFX, nVidia 8800GTS

fra Digital Impuls. De har ubekreftet levering i dag, og ser også at Micorplex har ventet denne inn 21/3-07... :roll:

Så lurer på om noen her har fått en slik blokk, at de altså bare er utsolgt, eller om de ikke har kommet til Norge i det hele tatt.

Eventuelt hører jeg også gjerne om alternative blokker av heldekkende type for 8800GTS som finnes i Norge/Norske webshops. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har en slik, fikk den for en stund siden.

Ser bra ut, eneste problem jeg har er at temp er litt høy med den.

Ettersom man bare har instrukser på tysk er det litt vanskelig å vite hva man skal gjøre.

Fant noen tips med at man måtte bruke ikke AS Ceramic på minne fordi man ikke kan bruke vanlig AS.

Bruke de medfølgende varmelappene, men den skal vist brukes på voltregulatorene.

Jaja, får prøve på nytt :hmm:

Lenke til kommentar

Det var godt å høre at du har fått en slik lerun. Butikken jeg bestiller fra tror de skal få den i løpet av uken...

Ellers drar jeg kjensel på mye av det du sier, siden jeg har en slik fra før av til mitt X1800XT 512MB.

Jeg har brukt AS på minnet, men som du nevner skal man i alle fall på mitt kort la den pad'en sitte på spenningregulatorene. Ellers bøyer du nok kortet litt.

Vedrørende temperatur har jeg som nevnt en FX på X1800, og har også en annen heldekkende til mitt gamle 6800GT. Ut fra min erfaring gir de ikke spesielt god temperatur. Skal man ha lavest mulig kjernetemp er det nok bedre med en vanlig kjerneblokk.

Jeg går først og fremst for lydløshet, samt at jeg liker det at de ikke tar masse plass, så derfor fortsetter jeg med FX blokk på 8800GTS.

Hvis du har brukt pad's (eller varmelapper om du vil) på minnet kan det hende du har litt dårlig press mot kjernen, og at du dermed kan få litt bedre temp, dersom den er veldig høy. ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hehe, ja sitter med 50 grader på idle så jeg tror det er dårlig kontakt (både minne og kjerne).

Har som sagt bommet litt på bruken av varmelappene, så jeg må skifte om fra minnet til speningsregulatorene.

Slik jeg har satt opp vannkjølingen:

Pumpe --> 120x1 radiator --> GPU --> CPU --> 120x2 radiator --> pumpe

Satte inn den ekstra 120x1 i går men det gjorde ingen ting med temperaturen.

Lenke til kommentar
Hehe, ja sitter med 50 grader på idle så jeg tror det er dårlig kontakt (både minne og kjerne).

Har som sagt bommet litt på bruken av varmelappene, så jeg må skifte om fra minnet til speningsregulatorene.

Slik jeg har satt opp vannkjølingen:

Pumpe --> 120x1 radiator --> GPU --> CPU --> 120x2 radiator --> pumpe

Satte inn den ekstra 120x1 i går men det gjorde ingen ting med temperaturen.

8806211[/snapback]

Har nok rundt 40 på mitt X1800 også litt avhengig av vanntemp, og det går fort 20 grader over vanntemp på load, så det er ikke spesielt imponerende på det området. Bruker en stor 3x120 mm radiator, men kjører veldig lav eller ingen hastighet på viftene vanligvis, da jeg som nevnt er mest opptatt av stillhet ved daglig bruk. Har bios- flashet kortet fra XT til PE og så lenge det ikke har vært noe trøbbel med artifacts ol, har jeg ikke brydd meg om den høye load-tempen.

Men får du klokket noe med systemet ditt eller? Jeg må si jeg gleder meg til å komme tilbake til Nvidia når det gjelder klokking, men hvis kortet ligger på 50 grader idle er det kanskje ikke så alverdens mye å gå på...

Får håpe det blir litt bedre når du får bygd om blokkmonteringen :thumbup: .

Men tror som sagt ikke du skal regne med supertemperatur. Har du forresten vanntemperatur? Kunne vært litt interessant å høre hva du lå på etter ombyggning, både på vannet og kjernetemp :)

Lenke til kommentar

Ligger på 66 grader under load, da har jeg prøvd å klokke fra 513 -> 550 på kjernen og

850 på minnet. Altså ikke så mye enda, prøver fortsatt å få det stabilt på Vista enda.

Når det gjelder vanntemp vet jeg ikke, har ikke målt enda. Det jeg kan si er at slangene føles ikke varme, samt at CPU ligger på rundt 33 grader. Altså stor forskjell der.

Kortet (8800GTS) skal vist kunne gjøre 620 / 1000 så jeg får se.

Skal først forsøke å senke temp, men i det rommet jeg sitter så er temp ca 25++ så det kan nok være grunnen til de noe høye temp.

Litt varmt i Trøndelagen for tiden :w00t:

Mitt forrige system med 7900GT og Opteron på 2.6Ghz så lå jeg og idlet på rundt 30 på GPU og 25 på CPU, så dette har vært et kjempe hopp når det kommer til temperaturer. Dette med bare 120x1 radiator.

Er også etter et så stille som mulig system, har hengt opp alt i div gummi for å fjerne vibrasjonsstøy.

Når jeg spiller endrer jeg bare egenskapene til pumpen (høyere hast + høyere hast på viftene som er knyttet til pumpen)

Er litt syke temperaturer disse komponentene bidrar med.

Nytt system:

P5N-E SLI

E6600 Core Duo

8800GTS 640

Corsair Dominator v1.2 (de gode chippene)

Asetek Waterchill Extreme (120x2, 120x1)

6 vifter på lavt turtall

Endret av lerun
Lenke til kommentar

Det var hyggelig å høre lerun :thumbup:

Hva gjorde du da, ble det påsetting av blokken på nytt, eller var det andre ting?

40 idle, og 50 load tror jeg er bra med denne blokken, og det er i alle fall bedre enn jeg har med mitt X1800 akkurat nå. Nå har batteriet til min vanntemperaturmåler gått tomt, så jeg ser ikke den, men det er ikke bare dere trøndere som har det mildt, var vistnok varmerekord for årstiden her i Oslo- området i går på 31 grader, så vanntempen er neppe særlig lav :p

Venter jo fortsatt på min blokk til 8800gts, men hvis jeg får til omtrent det samme som deg er jeg fornøyd med det. Blir ikke så helt ulikt ditt oppsett, så kan være gøy å sammenlikne litt etterhvert.

Nytt system:

P5K Deluxe

E6600 Core Duo

8800GTS 640

Crucial BallistiX PC8000

Eheim 1048

3x120 radiator (heter noe med 360 tror jeg det var..)

Twinplex PRO på cpu

Det Asetek Waterchill Extreme du har, jeg formoder det er et sett?

Selv satser jeg på gjenbruk av cpu blokk som idag står på en P4 Prescott som stue-pc, og min nåværende hovedmaskin med X1800, Opteron osv blir ny stue-pc.

Noe jeg er litt spent på er hvordan den FX blokken vil fungere sammen med Twinplex Pro cpu blokk. Jeg vet den er veldig restriktiv, og mer restriktiv enn den cpu blokken jeg bruker sammen med min nåværende FX blokk som jo altså ikke gir de helt imponerende temps på X1800. Men har også NB blokk på hk på det nåværende oppsettet, regner med at den utgår i første omgang med P5K Deluxe. Så det skal bli interessant å se hvordan det går.

Nå er jeg ikke så sikker på at 8800GTS 640 faktisk lager så mye mer varme enn X1800XT 512 heller. Den bios- flash'en jeg har gjort på det kortet for å få det til å kjøre PE fart hele tiden, innebærer også en V-core økning på chipen. Og ATI er jo ikke heller i utgangspunktet så flinke med lavt strømforbruk akkurat...

Vet du om den cpu blokken din er restriktiv eller ikke? bilder?

Lenke til kommentar
Det var hyggelig å høre lerun :thumbup:

Hva gjorde du da, ble det påsetting av blokken på nytt, eller var det andre ting?

40 idle, og 50 load tror jeg er bra med denne blokken, og det er i alle fall bedre enn jeg har med mitt X1800 akkurat nå. Nå har batteriet til min vanntemperaturmåler gått tomt, så jeg ser ikke den, men det er ikke bare dere trøndere som har det mildt, var vistnok varmerekord for årstiden her i Oslo- området i går på 31 grader, så vanntempen er neppe særlig lav :p

Venter jo fortsatt på min blokk til 8800gts, men hvis jeg får til omtrent det samme som deg er jeg fornøyd med det. Blir ikke så helt ulikt ditt oppsett, så kan være gøy å sammenlikne litt etterhvert.

Nytt system:

P5K Deluxe

E6600 Core Duo

8800GTS 640

Crucial BallistiX PC8000

Eheim 1048

3x120 radiator (heter noe med 360 tror jeg det var..)

Twinplex PRO på cpu

Det Asetek Waterchill Extreme du har, jeg formoder det er et sett?

Selv satser jeg på gjenbruk av cpu blokk som idag står på en P4 Prescott som stue-pc, og min nåværende hovedmaskin med X1800, Opteron osv blir ny stue-pc.

Noe jeg er litt spent på er hvordan den FX blokken vil fungere sammen med Twinplex Pro cpu blokk. Jeg vet den er veldig restriktiv, og mer restriktiv enn den cpu blokken jeg bruker sammen med min nåværende FX blokk som jo altså ikke gir de helt imponerende temps på X1800. Men har også NB blokk på hk på det nåværende oppsettet, regner med at den utgår i første omgang med P5K Deluxe. Så det skal bli interessant å se hvordan det går.

Nå er jeg ikke så sikker på at 8800GTS 640 faktisk lager så mye mer varme enn X1800XT 512 heller. Den bios- flash'en jeg har gjort på det kortet for å få det til å kjøre PE fart hele tiden, innebærer også en V-core økning på chipen. Og ATI er jo ikke heller i utgangspunktet så flinke med lavt strømforbruk akkurat...

Vet du om den cpu blokken din er restriktiv eller ikke? bilder?

8818051[/snapback]

Ser ut som systemet ditt også er klar for litt herjing :D

Bra specs det der ja. Bra du har 120x3 radiator fordi dette kortet genererer masse varme.

Etter tips fra deg skjønte jeg hvor problemet var. Tok av blokken og smurte AS på minnet og brukte varmelappene bare på spenningsregulatorene.

Den største utfordringen er å passe på at det oppstår kontakt imellom minnet og vannblokka. Måtte faktisk presse bak på skjermkortet for at AS skulle binde seg med minnet. Samt at man må ikke bruke for mye av de varmelappene ellers blir det for stor avstand og man får ikke god kontakt mellom GPU / minne og vannblokk.

Er fortsatt ikke 100% sikker på at det er maks kontakt, men det er bra nok for meg.

Kjører nå på 620 / 1000 på skjermkortet. Har ikke startet med å klokke E6600 enda.

Dette blir gøy, må sammenligne litt å se hva vi får til :whistle:

Jepp Waterchillen har jeg hatt i to år alerede, orginalt satt den på AMD systemet mitt.

Måtte bare få større radiator denne gangen :cool:

Endret av lerun
Lenke til kommentar

Ja lerun her skal det herjes, men siden dette nå kan utvikle seg til en slags konkurranse får du ikke flere tips av meg i alle fall!, du fikk jo altså bedre temps enn jeg selv har etter ombyggingen :!:

He he, neida, det er flott å kunne utveksle tips og erfaringer, og spesielt denne FX-blokken virker det jo som ikke så alt for mange har. Og de er jo litt vriene å få til ifht en vanlig ren gpu blokk.

Tror jeg skal ha kjøling nok til dette, radiator står eksternt for seg selv, så den får kald og fin luft. Den store fordelen med stor radiator i mine øyne er at man da kan ha vifter som går så sakte at de ikke høres, og likevel få akseptabel kjøling, det kunne jeg ikke med mitt første system med en stk 120mm rad og P4Prescott/6600GT/6800GT.

Tok en titt på det settet du har, og jeg tror nok du ligger bedre an enn meg når det gjelder flow, er redd min cpu blokk vil begrense vannflyten gjennom FX blokken mer en det tilsynelatende gjør hos deg. Men jeg vet egentlig ikke noe om FX blokken er avhengig av høy gjennomstrømmning, er jo ikke alle som er det.

Siden du har justerbar pumpe vet du kanskje om din gpu temp påvirkes mye eller lite av pumpehastighet?

Vel vel, blokken min kom jo ikke denne uken, men håper den kommer neste, så jeg kan få satt opp denne maskinen snart :)

Lenke til kommentar
Ja lerun her skal det herjes, men siden dette nå kan utvikle seg til en slags konkurranse får du ikke flere tips av meg i alle fall!, du fikk jo altså bedre temps enn jeg selv har etter ombyggingen :!:

He he, neida, det er flott å kunne utveksle tips og erfaringer, og spesielt denne FX-blokken virker det jo som ikke så alt for mange har. Og de er jo litt vriene å få til ifht en vanlig ren gpu blokk.

Tror jeg skal ha kjøling nok til dette, radiator står eksternt for seg selv, så den får kald og fin luft. Den store fordelen med stor radiator i mine øyne er at man da kan ha vifter som går så sakte at de ikke høres, og likevel få akseptabel kjøling, det kunne jeg ikke med mitt første system med en stk 120mm rad og P4Prescott/6600GT/6800GT.

Tok en titt på det settet du har, og jeg tror nok du ligger bedre an enn meg når det gjelder flow, er redd min cpu blokk vil begrense vannflyten gjennom FX blokken mer en det tilsynelatende gjør hos deg. Men jeg vet egentlig ikke noe om FX blokken er avhengig av høy gjennomstrømmning, er jo ikke alle som er det.

Siden du har justerbar pumpe vet du kanskje om din gpu temp påvirkes mye eller lite av pumpehastighet?

Vel vel, blokken min kom jo ikke denne uken, men håper den kommer neste, så jeg kan få satt opp denne maskinen snart :)

8824150[/snapback]

Kan ikke si det har så mye å si på temperatur hvis jeg øker flow på pumpen.

Eneste jeg ikke er helt fornøyd med settet er at pumpen støyer litt mer enn det jeg ønsker (er nok noe av en stille freak). Ellers har jeg 3 120 vifter som går på under 1000rpm og er veldig stille. Samt har 1x120 adda vifte i front som drar inn kald luft denne også veldig stille.

Nei, den blokka her var litt tricky å få til, men nå er jeg kjempeførnøyd. Kjernen ligger på 41 mens GPU minnet er på 35 (idle) så det kan hende jeg klarer å hente litt til, men akkurat nå orker jeg ikke åpne den opp igjen :whistle:

Skal snart begynne å klokke CPU også, kjører nå på 620 / 1000 på GPU og det er jeg fornøyd med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg endelig fått blokken min jeg også lerun :w00t:

Og hvis du fikk blokken med like "god" bundle som meg, skjønner jeg godt at det var litt frustrerende å montere. Makan! følger ikke med skruer, eller noe som helst annet en blokka, en lang remse "gummitape" og en postkort størrelse tysk beskrivelse uten noe bilder eller noe :thumbdown:

Men siden jeg har lært både av dine feil, og av egen erfaring med samme blokk på X1800XT regner jeg med å få det riktig på første forsøk. Men at de ikke slenger med et bilde av hvor man skal klippe til varmepad's er rett og slett dårlig syns jeg. Det er neppe innlysende for noen.

Vel vel, skal bli artig å teste dette her i alle fall, og det at du ikke får vesentlig bedre temperatur av økt flow er positivt for meg, siden jeg som nevnt vil bruke en begrensende cpu blokk i serie med blokka.

Lenke til kommentar
Nå har jeg endelig fått blokken min jeg også lerun :w00t:

Og hvis du fikk blokken med like "god" bundle som meg, skjønner jeg godt at det var litt frustrerende å montere. Makan! følger ikke med skruer, eller noe som helst annet en blokka, en lang remse "gummitape" og en postkort størrelse tysk beskrivelse uten noe bilder eller noe :thumbdown:

Men siden jeg har lært både av dine feil, og av egen erfaring med samme blokk på X1800XT regner jeg med å få det riktig på første forsøk. Men at de ikke slenger med et bilde av hvor man skal klippe til varmepad's er rett og slett dårlig syns jeg. Det er neppe innlysende for noen.

Vel vel, skal bli artig å teste dette her i alle fall, og det at du ikke får vesentlig bedre temperatur av økt flow er positivt for meg, siden jeg som nevnt vil bruke en begrensende cpu blokk i serie med blokka.

8956105[/snapback]

Hehe, :thumbup: de har ikke akkurat spart på det som er bundla med nei ;)

Hvordan gikk monteringen, fikk du bra kontakt mellom minnet og blokka.

Husker jeg måtte klemme og herje ganske bra for å få det til.

Lenke til kommentar
lerun Postet 15/06-2007 : 20:26

Nei, den blokka her var litt tricky å få til, men nå er jeg kjempeførnøyd. Kjernen ligger på 41 mens GPU minnet er på 35 (idle) så det kan hende jeg klarer å hente litt til, men akkurat nå orker jeg ikke åpne den opp igjen 

Da har jeg endelig fått satt sammen denne maskinen. Og det er jo nesten litt morsomt men min Idle temperatur lå i går da jeg testet litt på 41 grader!

Akkurat det samme som hos deg det jo. Det høyeste jeg registrerte under 3DMark06 var 49 grader, og selv om dette jo vil variere litt etter vanntemp er jeg veldig fornøyd med resultatet. Det er vesentlig bedre enn på X1800XT med samme blokk.

Må si det var litt av en rensejobb på dette kortet, det blir ikke akkurat færre kontaktpunkter på disse skjermkortene etterhvert, og selve hovekjernen var jo enorm :dribble:

Nå klippet jeg bare til små striper av kjøleleder-tapen og la kun på de områdene merket med rødt på orginalkjøleren på bildet. Det var det du også gjorde i din siste revisjon av blokkmontering eller?

post-56388-1183909708_thumb.jpg

Det ser i alle fall ut som jeg har fått god kontakt hele veien, og jeg tror dette skal bil bra. Har ikke fått testet noe klokking av grafikk enda, og det tar jo også litt tid før Arctic Silver (som jeg har brukt) legger seg skikkelig.

Men fikk i alle fall klokket E6600 til over 4Ghz (1M SuperPi stabil... :p ) så det ser jo lovende ut syns jeg.

Men hva bruker du for å klokke grafikk-kortet, og temperaturavlesning?

Jeg har bare såvidt testet litt med orginal luftkjøleren med Coolbits reg-filen, og for eksperimentering er det jo greit nok, men vil jo beholde klokken når jeg kommer frem til passende fart. Sist jeg hadde Nvidia (6800GT brukte jeg først Nibitor til biosflash, og Rivatuner for Windows- klokking, men har ikke fulgt med i hva som er lurt med 8800 kortene.

I Windows Vista ser det ikke ut som noe fungerer skikkelig når det gjelder klokking. Men du bruker kanskje XP?

Lenke til kommentar
lerun Postet 15/06-2007 : 20:26

Nei, den blokka her var litt tricky å få til, men nå er jeg kjempeførnøyd. Kjernen ligger på 41 mens GPU minnet er på 35 (idle) så det kan hende jeg klarer å hente litt til, men akkurat nå orker jeg ikke åpne den opp igjen 

Da har jeg endelig fått satt sammen denne maskinen. Og det er jo nesten litt morsomt men min Idle temperatur lå i går da jeg testet litt på 41 grader!

Akkurat det samme som hos deg det jo. Det høyeste jeg registrerte under 3DMark06 var 49 grader, og selv om dette jo vil variere litt etter vanntemp er jeg veldig fornøyd med resultatet. Det er vesentlig bedre enn på X1800XT med samme blokk.

Må si det var litt av en rensejobb på dette kortet, det blir ikke akkurat færre kontaktpunkter på disse skjermkortene etterhvert, og selve hovekjernen var jo enorm :dribble:

Nå klippet jeg bare til små striper av kjøleleder-tapen og la kun på de områdene merket med rødt på orginalkjøleren på bildet. Det var det du også gjorde i din siste revisjon av blokkmontering eller?

post-56388-1183909708_thumb.jpg

Det ser i alle fall ut som jeg har fått god kontakt hele veien, og jeg tror dette skal bil bra. Har ikke fått testet noe klokking av grafikk enda, og det tar jo også litt tid før Arctic Silver (som jeg har brukt) legger seg skikkelig.

Men fikk i alle fall klokket E6600 til over 4Ghz (1M SuperPi stabil... :p ) så det ser jo lovende ut syns jeg.

Men hva bruker du for å klokke grafikk-kortet, og temperaturavlesning?

Jeg har bare såvidt testet litt med orginal luftkjøleren med Coolbits reg-filen, og for eksperimentering er det jo greit nok, men vil jo beholde klokken når jeg kommer frem til passende fart. Sist jeg hadde Nvidia (6800GT brukte jeg først Nibitor til biosflash, og Rivatuner for Windows- klokking, men har ikke fulgt med i hva som er lurt med 8800 kortene.

I Windows Vista ser det ikke ut som noe fungerer skikkelig når det gjelder klokking. Men du bruker kanskje XP?

9030498[/snapback]

Jeg bruker ATI Tool for klokking, supert verktøy der du kan sjekke etter artifacts sammtidig. Kan også sette profiler som lastes ved oppstart om man vil.

Ble vel veldig lik montering ser det ut som ja, brukte også bare de lappene på områdene du har indikert. La også på arctic silver på minnet, men jeg måtte trykke litt på kortet for å få god kontakt mellom kjøleren og minnet.

Kortet går fint på 620 / 1000

Lykke til med klokkingen.

Lenke til kommentar

Aha, kjenner jo godt til ATI-tool, men viste ikke at det også var egnet på Nvidia. Ser desverre ikke ut til at det virker i Vista dog, i alle fall crasher det med en "gråskjerm" (faktisk, ikke blå) på HTPC'n min som X1800 kortet står i nå.

Men det kommer vel etter hvert som vista og drivere kommer seg ut av beta-stadiet... Og eneste spill, og dermed et ønske om klokking jeg bruker under Vista er FSX, og der er det cpu kraft som gjelder, ikke så mye grafikk-klokk.

Men da skal jeg teste litt med ATI-tool, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svingt meg litt med ATI- Tool, og systemet virker meget klokkevillig. Temperaturen med denne FX blokken er jeg også svært fornøyd med.

Den lå nå med en klokk på 725/1100 på ca 50 grader under testene i 3DMark, og sammen med en god cpu-klokk fikk jeg da pisket frem 12.620 poeng i 3DMark06

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1184086820_thumb.jpg

Så da er det ikke noe å si på ytelsen til denne blokken i alle fall. I praksis for daglig bruk vil jeg jo gå ned en del på klokken, og opp noen grader på temperaturen, siden jeg som nevnt vil ha et stille system uten radiatorvifter på full fart. Men syns alltid det er litt gøy å teste hva ny hardware er god for helt mot grensene.

Når begynner du å få feil i ATI- Tool da lerun, har du testet det enda?

Har intrykk av at for minnet er det greit å finne ca max fart med testen, men kjerneklokk virker til å bil "godkjent" både i ATI- Tool og i Nvidia driverens klokketest (Cool bits reg filen installert) selv om klokken er for høy for feks 3DMark06... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...