Kim T Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Hei! Jeg trer inn i dette forumet med skumle blikk og små museskritt og har i tankene at nå begir jeg meg ut på noe som jeg overhodet ikke har peiling på. Skal si det rett ut jeg er MØKK lei lyden fra pc'en min. Spessielt irriterende er det når jeg så gjerne vil høre på musikk når jeg legger meg. Uten at jeg må spille litt for høyt. Spørsmålet mitt er enkelt: "Støyer vannkjøling mye mindre enn gode kjøleribber og en god vifte eller 2? Er det virkelig verdt det å investere i vannkjøling for å få bort støyen. " Jeg har brukt de siste dagene til å se på divere løsninger og jeg heller mot et vannkjøling system. Men det er noen spørsmål jeg vil ha svar på. Hvilken pumpe kan dere anbefale til en brukbar pris. Jeg er ikke en slik figur som skal ha det aller billigste siden jeg ikke har noe tro på at det er det beste. En annen ting, vannkjøling tar jo endel plass og jeg vil gjerne få noen abefalinger på kabinett. Jeg er ikke ute etter noe fancy. (fjortiss kabinett). Har sett en del på Lian Li kabinett og jeg må si at jeg liker det jeg ser. Men har dere noen anbefalinger gjerne Lian Li men og andre kabinetter. Savner at det står noe om støy i den "pinned" topic'en FAQ vannkjøling. Ellers så er det mye interessant å lese i dette forumet. Håper på seriøse svar. Jeg har god erfaring når det gjelder å bygge pc'er men når det gjelder vannkjøling er jeg helt blank. Trenger noen nybegynner råd Edit, systemet mitt: Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Sapphire Radeon X1900XT 256MB Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB Kabinettet er et gammel chieftech kabinett. Kim Endret 29. mai 2007 av kimthoma Lenke til kommentar
maedox Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vi er ca. i samme båt. Jeg har sikla lenge på vannkjøling, men har liksom ikke fått fingeren ut å handla noe. Jeg er dritt lei av lyden fra CPU-kjøleren min, og både CPU og GPU blir ufattelig varm. Jeg har sett på Zalmans Reserator 2 (https://prisguiden.no/produkt/53660) som visstnok er helt lydløs, og i tilleg har den bra kjøleytelse. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Yep, vannkjøling er generelt mer stille enn luftkjøling. Såklart, hvis du skal kjøle en blodklokket quad-core og stapper inn en trippelradiator med tre Delta-vifter på så må du regne med litt bråk, men generelt bråker vannkjøling veldig lite etter min erfaring. Selv har jeg en Laing DCC-1T sammen med en Alphacool NexXxoS Xtreme I med en 19 dB Papst-vifte på og en Swiftech Apogee i et Lian Li PC7ASCAND-kabinett, og jeg sover ca en meter fra pc'en uten problemer. Pumpa hadde litt problemer med vibrasjonsstøy, men etter at jeg la en skumgummibit under den så er den helt stille. Endret 28. mai 2007 av Raven_Heart Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vannkjøling i seg selv er mer eller mindre lydløs, det er luftkjølingen på radiator som støyer. Med luftkjøling har du et par vifter som kjøler og lager støy, med vannkjøling har du et par vifter som kjøler vann som igjen kjøler komponentene. Det er viftene du må se på for å avgjøre støyen. Uansett, vannkjøling setter mye lavere krav til viftene, så du kan kjøre dem mye lavere. Viftestyring er da et pluss, om du ikke har svake nok vifter. I noen tilfeller kan du kanskje kjøre med passiv radiator. Siden du gjør dette for å fjerne støy, og ikke for å klokke, vil det beste være å kjøpe så billige vannkjølingskomponenter som mulig, uten at det går ut over sikkerheten. Kjøp en så stor radiator som du har plass til, da det igjen vil kjøle bedre med lavere krav til viftene. Her er et forslag: Cooltek radiator, 2x120, u/nipler - Ikke bruk denne hvis du trenger lengre skruer, det vil bli vanskelig å finne samme type skruer som følger med. Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe AC vannblokk, "twinplex pro", Intel/nVidia AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO" PrimoFlex, slange 1/2"ID - 3/4"OD, Rød T-Kobling, plast, 1/2"ID Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A) X 2 Pris: 1 895,00 Gikk ut ifra et intel 775 system da du ikke sa hva du hadde. I tillegg kommer gpu blokk og nipler/slangeklemmer. Ble kanskje litt dyrt, vet ikke. Du kan spare inn en del på å bruke gamle vifter om du har, eller kjøpe litt biligere. Papst er dyrt og oppskrytt. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Takk for tilbakemeldingene så langt. Jeg har forresten oppdatert førsteposten min med det systemet jeg har på min pc pr. dags dato. Har ett par oppfølgingsspørsmål til dere. Jeg legger merke til at "Raven_Heart" har anbefalt en 12V pumpe mens "odd2k" har anbefalt en 230V pumpe. Jeg har hørt følgende. "12V pumper støyer mindre og lager mindre vibrasjoner". Er det noe i dette eller er det bare en myte? Odd2k: Jeg kan ikke se at du har noe vanntank i det oppsettet ditt. Regner med jeg trenger det. Har du noen anbefalinger? Ellers så takker jeg for den fine tilbakemeldingen du gav. P.S: Ja du gjettet riktig btw. Kim Endret 29. mai 2007 av kimthoma Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 angående vanntank så trenger du ikke det, og like bra og billigere å bruke fillport. da kjøper du en T-kobling og fillport. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Hva er i såfall positivt med en vanntank? planekiller... Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 eneste fordelen med vanntank er at det er lettere å lufte systemet (som jeg vet om ihvertfall) Hjelper ikke noe på tempen eller flow. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg har bestemt meg for å starte med slutten og går til anskaffelse av en denne strømforskyningen. Mist 600W Har snakket med noen "overklokkere" og det er alltid strømforskyningen som "ødelegger" Jeg har og lyttet til den jeg har og må innrømme at den er nok "hovedproblemet". Kim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå