Gå til innhold

Problemer med farger på TV med ATI Radeon X1300

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Har et "kjempee" problem her.

Prøver å koble PC'n på TV'n, men jeg får ikke noen farger :(

Bruker skjermkortet ATI Radeon X1300, men har aldri hatt dette problemet før.

Prøvde med annet kort, og da kom det masssse farger :p

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må velge riktig bildeformat i instillingene på skjermkortet. PAL-B eller PAL-G.

Hvis ikke det hjelper så har du kanskje koblet deg til feil inngang på TV-en.

8726559[/snapback]

Det hjalp ikke med PAL G, jeg har også koblet rett i TV'n, det virket jo mde et annet skjermkort..

Lenke til kommentar

Jaja, så lenge det har fungert før med samme kabel og inngang så er det vel tydelig at det er skjermkortet som er feilkilden. Eventuelt brukerfeil om du vil, siden skjermkortet sannsynligvis ikke gjør noe galt. :p

Det må være en instilling en plass i driverne som er feil. Jeg har ikke ATI-kort så jeg kan ikke hjelpe deg med akkurat det tror jeg.

Lenke til kommentar
Jaja, så lenge det har fungert før med samme kabel og inngang så er det vel tydelig at det er skjermkortet som er feilkilden. Eventuelt brukerfeil om du vil, siden skjermkortet sannsynligvis ikke gjør noe galt. :p

Det må være en instilling en plass i driverne som er feil. Jeg har ikke ATI-kort så jeg kan ikke hjelpe deg med akkurat det tror jeg.

8743369[/snapback]

Det er driver feil ja, en kompis hadde akkurat samme problem, men han fikk det til da, men han husker igjen ikke hvordan :p

Men uansett, tusen takk så langt :)

EDIT: Jeg har ikke drivere til kortrt, så jeg laster det ned fra ati.com, kanskje jeg mangler noen drivere!?!

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

Tven må støtte Y/C signaler via scart for at du skal få farger, noe de fleste tvene ikke gjør, de støtter stort sett bare Composite og RGB signaler, du må bruke et s-video til composite adapter for å få farger.

S-video til Composite adapter

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Jeg bruker en S-video kabel :/

Jeg skulle prøve å oppdatere driveren, men jeg kom bare inn på ati.com for å laste ned ny driver (samme som jeg har fra før), så det hjalp ikke :( Men ellers takk :)

Takker også for flere svar ;)

(Jeg må bare beklage hvis jeg har feilskriving her, det er ikke så lett å skrive/lese på svartvitt TV) :/

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Tven må støtte Y/C signaler via scart for at du skal få farger, noe de fleste tvene ikke gjør, de støtter stort sett bare Composite og RGB signaler, du må bruke et s-video til composite adapter for å få farger.

S-video til Composite adapter

8753209[/snapback]

Det innlegget var vel ikke til stor hjelp når han skriver at det funker med et annet skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg skal lage en forklaring MED BILDER sånn at du forstår hva jeg snakker om. ;)

Og du har ikke hørt om ordtaket om å kaste stein i glasshus?

EDIT:

Hardware

Grafikkort: Radeon HD2900 XT

TV: BEKO 22" CRT

Kabel: ACME scart til s-video /m stereo lyd via RCA.

Her er et forsøk som jeg gjorde nå for å vise hva som skjer om du kobler til en tv via S-video som ikke støtter Y/C signaler via scart.

Her har jeg koblet dataen til Tv`en (som kun takler RGB og compostite signal) med en Scart til S-Video kabel.

DSCN0532.jpg

Nå slår jeg på tven tar en autodetect og så kjører kloning, resultatet taler for seg selv...

DSCN0531.jpg

Så hvorfor skjer dette? her er en fin link som forklarer hvorfor.

Using a S-Video signal on a TV that does not support S-Video Scart.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Det er jo ikke kabelen som gjør dette når det funker med et annet kort!?!

når jeg bytter skjermkort, så bruker jeg jo samme kabel i samme scart på samme TV, oog får masse farger :)

Da må det jo nesten være noen instillinger på kortet eller noe..?

RGB og RCA, sier meg ingen ting :(

Jeg kan ikke så mye når det gjelder dette :/

Men det kan godt hende at det er jeg som missforstår, heh..

EDIT: Men jeg kan jo alltids prøve å bytte scart :p

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

Med mine nvidia kort så fikk jeg det problemet ofte, men da brukte jeg bare å gå ned på driver siden for å få fargene tilbake. Brukte også å velge composit signaler over svideo.

Men ble lei å bruke gamle drivere for å få farge på tven. Så jeg har kjøpt meg Sandberg COLORFIX S-VHS varenr 12651 fra http://www.computercity.no/ til 119kr og funker helt fint for meg =)

Lenke til kommentar
Med mine nvidia kort så fikk jeg det problemet ofte, men da brukte jeg bare å gå ned på driver siden for å få fargene tilbake. Brukte også å velge composit signaler over svideo.

Men ble lei å bruke gamle drivere for å få farge på tven. Så jeg har kjøpt meg Sandberg COLORFIX S-VHS varenr 12651 fra http://www.computercity.no/ til 119kr og funker helt fint for meg =)

8761297[/snapback]

Hm, kjøper en sånn en jeg da, så får vi se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...