Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Er et par år siden jeg kom over dette fartøyet på internett, men synes det er et så genialt fartøy at jeg måtte poste det her Webside : http://www.deepflight.com Video 1: http://www.kqed.org/quest/television/view/281 Video 2 : http://fridaysfilms.com/deepaviator.html Video 3 : http://deepflight.com/msnbc.htm Tradisjonelle ubåter bruker balast for å synke/stige. Deep flight derimot fungerer på samme prinsipper som fly bare motsatt; hvor den bruker fremdrift og vingeprinsippe for å skape negativt oppdrift . Fordeler: Lettere Raskere Mye mer manuvrerbare Billigere og lage Deep Flight Aviator Deep flight Super Falcon (produksjonsmodellen de skal legge ut for salg) Deep flight Challenger (teoretisk maksdybde 37 000 foot - havets dypeste punkt) Deep flight 1 (max hastighet 12knop, cruise 4-8knop, minimum 2knop) Wet flight (ble brukt i imax filmen Dolphins the ride) Foreløbigt har jeg bare kommet over 2 fartøyer som bruker denne teknologien deepflight og bionic dolphin ( http://www.bionicdolphin.com ) Endret 21. september 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Ulempen må vel være at man ikke kan forbli på en spesifikk dybde uten å måtte bevege seg? I så fall er ikke denne teknologien egent til militære og vitenskapelige undervannsfartøyer som belager seg på å måtte stå stille under vann i lengre tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Helt korekt . Stopper fremdriften vil denne ubåten stige til overflaten (noe som nødvendivis ikke er en dårlig ting, med tanke på sikkerhet) Til utforskning av havbunnen og ren fornøyelse passer derimot denne ypperlig Med andre ord: forskjellige ubåter til forskjelligt bruk. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Tar det da som en selvfølge at den også har en naturlig maksdybde slik fly har en naturlig makshøyde de ikke under noen omstendigheter kommer over. Jo dypere man prøver og komme uten ballast jo mere krefter må til for å holde dybden da farkosten hele tiden forsøker å komme opp igjen. Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Tar det da som en selvfølge at den også har en naturlig maksdybde slik fly har en naturlig makshøyde de ikke under noen omstendigheter kommer over.Jo dypere man prøver og komme uten ballast jo mere krefter må til for å holde dybden da farkosten hele tiden forsøker å komme opp igjen. 8742713[/snapback] Dybdebegrensningen vil ligge i at ved en viss dybde imploderer den, du har ikke lyst til å teste den grensen... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det spørs vel om man i det hele tatt kommer dypt nok uten ballast. Jo dypere man presser korken jo hardere stritter den i mot for å komme opp igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Det spørs vel om man i det hele tatt kommer dypt nok uten ballast.Jo dypere man presser korken jo hardere stritter den i mot for å komme opp igjen. 8750092[/snapback] Du vil faktisk i realiteten ha mindre oppdrift jo dypere du kommer. Oppdrift er nemlig påvirket av 2 faktorer : Volumet til legemet, og tettheten til den omkringliggende væsken. Jo større volumet til legemet og tettheten til omgivelsene er, jo større er oppdriften. I luften blir tettheten tynner jo høyere opp en kommer, dermed blir også oppdriften for flyene mindre. I vann derimot er tettheten så godt som konstant. Derfor trenger du ikke mer "balast" jo dypere du er, du vil faktisk trenge mindre. Det er på grunn av at volumet til ubåten minkes/komprimeres av det økende trykket jo dypere ned en kommer. Noe som igjen fører til at mindre vann blir omplassert og en får mindre oppdrift Jeg driver selv litt med fridykking/uv jakt og da må man som regel ned 2 meter for å få negativ oppdrift (bruker da blybelte, våtdrakt++) Det er derfor ubåtens evne til å motstå det økende trykket som bestemmer maksdybden. Ubåten som denne "emnet" handler om har en opperasjonsdybde på 457meter, nettop på grunn av trykk Selskapet bak denne ubåten har også en annen ubåt under utvikling som har som mål å kunne opperere på 11 000meter . (kilde wikipedia) Endret 1. juni 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Takk for oppklarende innlegg. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Åh er det ikke dette de bruker i boken "Svermen"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Fant en ferskere video av den http://www.kqed.org/quest/television/view/281 Endret 1. juni 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Har et lite spørsmål til personer som har god greie på fysikk, aerodynamick, vinger og fly. Jo raskere et fly går jo mer oppdrift får det , sant? FLy som flyr i lave hastigheter er det en fordel å ha store vinger med mye oppdrift, mens i høy fart er det ideelt med mindre vinger. Enkelte jagerfly har vinger som foldes inn når det kommer opp høyere hastighet, passasjerfly tar ut "flaps"? ved landing og take off og de bruker vel høyderoret for å kompansere. Vil det da være muligt å lage en ubåt med vingeprinsippe som både vil kunne fint kjøre i 2knop men også kunne kjøre i la oss si 25 knop eller helt oppi 40knop og alikevell holde samme dybde. Bør den ha vinger som felles bakover eller eventuelt inn i ubåtkroppen, eller er det nokk med og kompansere med "høyde"roret (eller dybderoret blir det vel her) Med tanke på at vannmassen har høyere tetthet enn luft og vil derfor ha større påvirkninger når farten økes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå