Gå til innhold

Lite kamera med god kvalitet til å ha "på farten"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nå gir jeg meg over. Afseth, jeg klarte totalt å ignorere tipset ditt om Nikon Coolpix S500 tidligere! Nå har jeg sett nærmere på det, og det virker jo svært lovende!

 

Det har stabilisator, bruker SD-kort, er lite, bra kvalitet på bildene. Men det har ikke vidvinkel? Og hvor rask er seriefotograferingen? I følge ephotozine:

 

"This speediness continues when we turn to the burst mode which can capture eight images in the 10 second test, at roughly one per second, being ready to fire again after about 16 seconds."

 

Dette virker litt i tregeste laget for min del, da jeg har sett på kameraer som klarer ca. to i sekundet. De sier også "noisy images". Hmm.

 

Andre gir S500 9/10, og generelt er visst bildekvaliteten svært bra. De påstår også at seriefotografering gir 2,5 bilder i sekundet, til maksimalt 4...

 

Ser at Canon Digital Ixus 70 et alternativ, men den har vel ikke bildestabilisator engang. Hvordan er dette kameraet?

 

Hva med Ricoh Caplio R6? Som jeg nevnte så ser dette svært interessant ut, men det var noe jeg ikke likte som jeg ikke husker for øyeblikket. Var det "noise in shadows" el.l. tro?

 

Er det andre alternativer jeg ikke har vurdert enda?

 

Igjen, beklager for at jeg klarte å overse det første tipset ditt, som faktisk er veldig lovende...

Lenke til kommentar

Jeg vurderte sterkt også s500.. Men bestemte meg for f31.

 

Da jeg kom i butikken og så s500 og f31, så ble jeg utrolig usikker.

S500 var enda penere i virkligheten enn på bildene, og plutselig hadde jeg ikke lyst på f31 tiltross for at det faktisk var mindre enn jeg hadde trodd.

 

Jeg endte opp med å gå ut av butikken uten å kjøpe kamera (fordi det var kø, og orka ikke stå i den + ble usikker på hvilket kamera jeg skulle ha)

 

Håper det dukker opp flere erfaringer om S500 snart!

Lenke til kommentar

EssspeN, det er noen få reviews der ute av S500 (skjønt brukererfaringer hadde vært nyttig). Hva er inntrykket ditt ut ifra disse? Jeg er positiv, men treg seriefotografering gjør meg skeptisk. Er ikke sikkert du ønsker like rask seriefotografering som meg, da men :)

 

http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3095

 

http://www.ephotozine.com/article/Nikon-Co...x-S500-reviewed

 

http://www.photographypress.co.uk/reviews/...al-camera.phtml

 

http://www.vnunet.com/computeractive/hardw...on-coolpix-s500

 

En veldig kjapp brukererfaring også:

 

http://groups.google.com/group/rec.photo.d...5a6186ba?hl=en&

 

Vi er vel litt i samme båt da, siden jeg også vurderer både S500 og F31 (eller kanskje F40) :)

Lenke til kommentar
EssspeN, det er noen få reviews der ute av S500 (skjønt brukererfaringer hadde vært nyttig). Hva er inntrykket ditt ut ifra disse? Jeg er positiv, men treg seriefotografering gjør meg skeptisk. Er ikke sikkert du ønsker like rask seriefotografering som meg, da men :)

Nå vet jeg ikke hvordan det er i praksis, men i følge spesifikasjonene skal det kunne ta 2.5 bilder i sekundet de første fire bildene. Det er med andre ord nesten på nivå med DSLR. Største ulempen er jo at eksponering og fokus blir beregnet på første bilde, og ikke justert etterpå. Uansett - skal du ha noe vesentlig bedre kjøper man DSLR dersom seriefoto er viktig, alternativt videokamera ;o)
Lenke til kommentar

Kamera er såpass lite at det går i lomma, det er viktig for meg.

Makro er egentlig også viktig, men det er jo dette kamera her ræva på (15 cm)

Men gir visst bra makro på 15 cm og det er egentlig greit nok for meg, trenger ikke "så" veldig nær makro.

 

så jeg vurderer sterkt å kjøpe dette i dag.. hvis det slutter å regne :p

Lenke til kommentar
Makro er egentlig også viktig, men det er jo dette kamera her ræva på (15 cm)

Men gir visst bra makro på 15 cm og det er egentlig greit nok for meg, trenger ikke "så" veldig nær makro.

Husk for all del at makro er mer enn nærgrense... Det avhenger av sensorstørrelser og brennvidde også, så selv om nærgrensen er "bare" 15cm er det ikke sikkert makrofunksjonen er dårlig. Jeg har ikke prøvd dette kameraet, men på Nikon P4 er det i hvert fall ikke noe problem å få et ordinært passfoto til å dekke hele bildeflaten og vel så det, og det burde være tilstrekkelig for de fleste ordinære brukerne...
Lenke til kommentar

180 bilder holder i massevis for meg.

 

Uansett, kjøpte dette kamera i dag pga av størrelse.

Det ble avgjørende faktor, ville prøve noe annet enn canon ixus siden mine 5 siste kamera har vært ixus kamera.

 

Sitter her nå med et Ixus 800 IS, Ixus i5 og dette.

Har ikke testet kamera så mye enda, men er veldig fornøyd med røde øyne på dette kamera.

 

Jeg får alltid røde øyne, men ikke med dette kamera.

Prøvde t.o.m å gå inn på badet å slå av lyset - ingen røde øyne-

 

Det er veldig lite, nesten som ixus i5 og vil bli brukt som et point and click kamera.

Ser at kvaliteten på høy iso ikke er særlig god, men kameraet får frem detaljer i ansiktet som ingen av de andre av mine kamera har klart.

 

Det er nesten litt for bra, du ser faktisk nå at jeg har passert 30 år med dette kameraet.. At det er så bra på ansikter kan være negativt.. hehe-

Lenke til kommentar

Hmm, er det bare meg eller er bildene fra Ricoh Caplio R6 "tåkete"? Mitt gamle tok bedre bilder med skarpe kanter:

 

http://www.photographyblog.com/reviews_ricoh_caplio_r6_3.php

 

Se f.eks. på dette:

 

http://www.photographyblog.com/images/revi...aplio_r6_10.jpg

 

Det mangler liksom litt detaljer synes jeg. Og det er mye støy i skyggene.

 

Politimennene her er "tåkete":

 

http://www.trustedreviews.com/images/artic...hR6widefull.jpg

 

Dette sykkelbildet overbeviser heller ikke:

 

http://www.trustedreviews.com/images/artic...hR6bikefull.jpg

 

Kan virkelig et 7 megapiksel-kamera som får så bra score på bildekvalitet være dårligere enn mitt flere år gamle digitale kompaktkamera?

 

Sammenlign disse også:

 

Nikon S500 vs. Ricoh Caplio R6

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Har ikke hatt gleden av å prøve det enda :)

8752387[/snapback]

F40 er ikke en ren oppfølger til F30, mer en oppfølger til F20.

Det er et riktig godt kamera, jeg har hatt den en liten stund nå, siden den ble tilgjengelig i norge. Jeg bruker det som et tilleggskamera til DSLR.

Jeg er godt fornøyd og angrer ikke på kjøpet av dette kameraet.

Det har riktignok et par ankepunkter som jeg ikke helt liker:

-Begrenset mulighet for manuelle instillinger

-Selv om det ikke er iso støy, blir det fortsatt støy på høy iso

-shake-reduction er ikke en stabilisator, men oppjustering av iso

 

Følgende liker jeg:

-Meget god skjerm

-Rask oppstart, rask og god autofokus

-Face detection fungerer bra, men kan være litt kranglete under dårlig lysforhold

-Bildekvalitet

-Et godt utvalg av rpogrammer, hvor man kan hurtigprogrammere to egenvalgte program

-Størrelsen, akkurat passe til å ha i lommen, ikke for lite til å betjene

 

Totalt er dette et kamera jeg med god samvittighet kan anbefale til den som bare vil ha et kompaktkamera som tar gode bilder uten altfor mange ekstradetaljer, eller som et ekstrakamera til den mer avanserte fotograf.

Kameraet får også gode kritikker i de tester som har kommet ut, med noen drawbacks. Bl.a. at det mangler søker. Dette opplever ikke jeg som noen ulempe, det er en god skjerm som jeg hittil ikke har hatt problemer med. Jeg tror også de fleste vil bruke skjermen mesteparten av tiden og iikke savne søker.

Prismessig får du også mye for pengene.

Les testen på digit.no og gjør deg opp en mening om det selv.

Lenke til kommentar

F40 er billigere enn F31, men inneholder veldig mange av de samme funskjonene, og er således godt beslektet med F31 også og ganske sammenlignbar. Jeg har ikke opplevd at F40 er dårlig eller har noen problemer med vanlig lys. (Dagslys, eller godt belyste objekter)

Glemte forresten å si at det som irriterer meg mest med kameraet er at det kun er i "manuell" (hermeteg fordi det ikke er manuelt som hos speilreflekskamera) mode man kan stille iso verdien. Men jeg har ikke hatt praktiske problemer med dette, er mer at jeg liker å stille det selv.

Jeg anbefaler deg å lese HELE denne testen for å få mer utfyllende info. Om du ønsker et kamera utifra de spesifikasjoner du har gitt, tror jeg dette er et godt valg for deg til en hyggelig pris.

Jeg må poengtere at jeg ikke har førsthånds erfaring med alle de andre kameraene du blir anbefalt i denne tråden, utover prøvestadiet på noen av de.

Mitt forrige kompaktkamera var en Olympus Mjü 720 sw. F40 er et langt bedre kamera når det kommer til bildekvalitet, men det er jo selvfølgelig et helt annet type kamera.

Lenke til kommentar
Jeg ser dessverre at digit.no-anmeldelsen trekker frem følgende:

 

"Langsom og lite anvendelig på serieopptak"

 

Dette utelukker F40 for min del :(

 

Stemmer det at den også mangler 24-timersklokke?

8759981[/snapback]

Jepp, det er også en av de smågreien som egentlig ikke betyr noe men som er irriterende og jeg ikke forstår hvorfor de har gjort på den måten. Du må stille inn AM/PM, du kan ikke velge 24 timers visning.

Om seriefoto er en viktig greie for deg, bør du nok se deg om etter noe annet. Om jeg skal ta serie, noe jeg ofte gjør og derfor faktisk vurderer å kjøpe en brukt Nikon D2X, bruker jeg alltid DSLR. Serie er uansett ikke kompaktkameraene sin sterkeste side, men noen er bedre enn andre.

For mitt bruk var bildekvalitet det viktigste, så derfor falt valget denne gangen på F40.

Lenke til kommentar

Ja nå hadde jeg nesten bestemt meg for Ricoh Caplio R6 etter at "problemet" med bildekvalitet er oppklart (jeg ser som regel ikke bilder på 100% som jeg gjør i Opera, men automatisk forminsket til å passe skjermen, og da ser det fint ut).

 

Men så er Canon Ixus 70 bare så liten og "sexy", og den koster bare ca. 2000. Den har optisk søker, men mangler stabilisator og vidvinkel (right?). Hadde den hatt disse hadde jeg kjøpt den på flekken.

 

Nikon Coolpix S500 har dårlig batterilevetid, 180 bilder mot Ixus 70s 210, men Ixus har altså optisk søker, noe som betyr at jeg antakelig kan skru av skjermen for å spare batteri. S500 har ingen optisk søker, og dermed suges nok batteriet tomt ganske kjapt.

 

Ricoh Caplio R6 har en herlig zoom, men er ikke like liten som Ixus 70... Den har heller ikke optisk søker, men batterikapasitet på 330 bilder.

 

Så jeg kommer tilbake til R6 ser det ut til...

 

Med mindre det er noen som har tips til et annet kamera som er lite og "sexy" som Ixus 70 og med optisk søker osv., bare med vidvinkel og bildestabilisator?

Lenke til kommentar
Jeg har selv tenkt til å gå til innkjøp av Sony W80, men Nikon S500 ser ut til å være et svært interessant kamera. Hvor rask er seriefotograferingen på dette kameraet? Er det mulig å skru av skjerm og ta bilde likevel?

8778579[/snapback]

 

4 første bildene går ganske fort, men deretter blir det en liten pause for at den skal skrive til minnekortet, så går neste 4 fort igjen.

 

Tar du 16 bilder i serie, så går de ganske så fort, men da lagrer kameraet alle 16 bildene på samme bildefil liksom. Altså du får 1 bilde med 16 bilder i.

 

Du trykker bare 1 gang så tas 16 bilder på rappen.

 

størrelse var det viktigste for meg, og siden dette er et av de minste kameraene jeg har hatt og det har såpass mye funksjoner er jeg topp fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...