Gå til innhold

Ubuntu og xp på kun 2 partisjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må ha minimum 3:

-XP

-Ubuntu

-Swap (tilhører Ubuntu)

8725092[/snapback]

MÅ HA altså? hvordan installerer jeg swap'en? eller gjør den det automatisk selv?

da må jeg lage 3 partisjoner når jeg installerer xp eller kan jeg lage den 3. når jeg installer ubuntu?

MVH

Lenke til kommentar

Swap er en fil eller partisjon, som brukes som virtuelt minne. Dvs. at du kan utvide datamaskinens minne, uten å egentlig ha en ekstra RAM-brikke. Fordelen med å ha en swap-partisjon, er at dersom systemet bruker mye minne, går den ikke tom for det, og du slipper å frigi minne, og du kan dermed jobbe mer effektivt. Ettersom vekselfilene lagres på en harddisk, er de trege til å skrive/lese informasjon, og kjernen prøver å unngå å bruke swap så ofte som mulig. Dette trenger du imidlertid ikke å tenke på, da alt dette håndteres ene og alene av kjernen.

Lenke til kommentar

Swap er virituelt minne. Du har det også i Windows, men der ligger det ikke på en egen partisjon.

Det virituelle minnet avlaster minnebrikkene, og tar vare på den informasjonen som ikke er aller høyest prioritert. Selvfølgelig burde all hurtiglagret informasjon lagt i minnebrikkene, men når det ikke er plass der må man ta i bruk harddisken. Harddisken er vanvittig mye treigere enn minnebrikkene, og derfor er det lurt å ha det meste i minnebrikkene, og det minst nødvendige på harddisken.

Operativsystemet fikser denne balansegangen helt selv. Det eneste du trenger å gjøre er å opprette en swap-partisjon i tillegg til rot-partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...