krbalto Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Skal installere alt på nytt her, men får det ikke til like enkelt nå som første gangen. Er det nok med kun 2 partisjoner, 1 til xp og 1 til ubuntu? eller MÅ jeg ha 1-2 i tillegg til noe annet? Mvh Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Du må ha minimum 3: -XP -Ubuntu -Swap (tilhører Ubuntu) Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Du må ha minimum 3: -XP -Ubuntu -Swap (tilhører Ubuntu) 8725092[/snapback] MÅ HA altså? hvordan installerer jeg swap'en? eller gjør den det automatisk selv? da må jeg lage 3 partisjoner når jeg installerer xp eller kan jeg lage den 3. når jeg installer ubuntu? MVH Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Bør ha 3. Du kan klare deg uten swap eller du kan bruke en swapfil slik som XP gjør, men det må du i så fall sette opp selv etter installasjon. Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Hvorfor bør jeg ha 3? Mvh Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hvorfor bør jeg ha 3? Mvh 8725175[/snapback] Fordi da kan du bruke det oppsettet øsse87 nevnte. Det er det vanligste og det er det Ubuntu setter opp som standard. Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Hva gjør swap'en? hvilke fordeler har jeg da? Mvh Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Swap er en fil eller partisjon, som brukes som virtuelt minne. Dvs. at du kan utvide datamaskinens minne, uten å egentlig ha en ekstra RAM-brikke. Fordelen med å ha en swap-partisjon, er at dersom systemet bruker mye minne, går den ikke tom for det, og du slipper å frigi minne, og du kan dermed jobbe mer effektivt. Ettersom vekselfilene lagres på en harddisk, er de trege til å skrive/lese informasjon, og kjernen prøver å unngå å bruke swap så ofte som mulig. Dette trenger du imidlertid ikke å tenke på, da alt dette håndteres ene og alene av kjernen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Swap er virituelt minne. Du har det også i Windows, men der ligger det ikke på en egen partisjon. Det virituelle minnet avlaster minnebrikkene, og tar vare på den informasjonen som ikke er aller høyest prioritert. Selvfølgelig burde all hurtiglagret informasjon lagt i minnebrikkene, men når det ikke er plass der må man ta i bruk harddisken. Harddisken er vanvittig mye treigere enn minnebrikkene, og derfor er det lurt å ha det meste i minnebrikkene, og det minst nødvendige på harddisken. Operativsystemet fikser denne balansegangen helt selv. Det eneste du trenger å gjøre er å opprette en swap-partisjon i tillegg til rot-partisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå