Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

utorrent og upload/download

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått meg NGT 20mbit linje, men problemet er at siden jeg flytta så har jeg utrolig dårlig download ( ca 300kb/s ) og upload ( max 30kb/s ). Ruteren min er en SpeedTouch 585i v6 og jeg har åpnet port 6889 og 6881. Har veksla litt mellom begge to for å se om det ble noen forskjell, har lest en del på andre poster her men ingenting ser ut som det funker. På min gamle linje, så fikk jeg lett oppi 1mb/s på en download og oppimot 150kb/s upload på en bra torrent med mange seeds/leech's, og da satt jeg på en helt annen linje, men fra samme leverenadør ( NGT ), jeg har ingen anelse om hvilken ruter jeg/vi brukte da siden jeg lånte linje fra noen venner.

Any help would be appreciated ;)

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe port tips da ? Hva bruker du f.eks ? Så en plass at porter over 40000 funker bra ? Stemmer det ?

Og på min ruter, står det.. post-125600-1180381068_thumb.jpg

Skjønner ikke helt oppsettet der jeg da, hvor skal jeg skrive hvilken port som skal være åpen ? og hva er resten ?

Lenke til kommentar
Både noen ISP'er og mange skikkelige torrentsider sperrer standard torrent-porter. Foreslår at du bruker en annen port.

8726051[/snapback]

Det er annbefalt ja, men det er neppe OP sitt probleme i akkurat dette tilfellet.

Jeg vil annbefale å prøve å strupe uploaden din på ca 70% av det linjen maks takler, samt å teste det etterpå på en torrent der du VET du kan makse linjen.

Jeg har også 20Mbit linje, men det er fremdeles mange torrents der jeg ikke makser linje. Det er ikke linjens feil selvfølgleig, men bare det faktum at torrenten ikke har nok seeds med gode upstreams på.

Test gjerne på en torrent som en kamerat av deg kan bekrefte at han får makset linjen på, slik at du vet at forholdene er noenlunde like. Hvis ikke så kan det at du får 300KB/sec være helt normalt.

-Stigma

Lenke til kommentar
Noe port tips da ? Hva bruker du f.eks ? Så en plass at porter over 40000 funker bra ? Stemmer det ?

Og på min ruter, står det.. post-125600-1180381068_thumb.jpg

Skjønner ikke helt oppsettet der jeg da, hvor skal jeg skrive hvilken port som skal være åpen ? og hva er resten ?

8726138[/snapback]

I port range skriver du f.eks. 40000 i øverse feltet, så skriver du 40000 i nederste feltet (dette betyr du åpner fra og med port 40000 til og med 40000). Så trykker du add. La de andre feltene stå åpne da dette er instillinger du ikke trenger for en enkel port-forwarding.

Etter du har trykket add så må du huske tilegne denen profilen du nettop har laget til en av maskinene på nettverket ditt (den som kjører torrent programmet). Det skal være en link du kan trykke på samme siden der som lar deg gjøre det. Husker ike hva den heter, men tittelen er ganske selvforklarende. Har du flere maskiner som bruker torrent programmer så må du åpne en ny port til hver av dem, da de ikke kan bruke samme port samtidig (eller rettere sagt, du ikke kan forwarde èn port til mer enn en maskin samtidig).

Alle porter over 1024 er ideelle. Det er ikke noe forskjell hvilken du velger ytelsesmessig. Grunne til at det annbefales å bruke en port annen enn standarden er at noen ISPer besvisst nedprioriterer trafikk på defautl porten fordi det er så mye torrent trafikk, og derfor ønsker diverse torrent sider å unngå denne urettferdige begrensningen ved å bruke en hvilken som helst port annen enn standarden.

Så langt jeg vet er det dog ingen norske ISPer som driver med slikt enda, og det er så langt jeg vet motakerens port som avgjør, ikke avsenderen, så derfor tror jeg som jeg sa tidligere at dette ikke er problemet i ditt tilfelle. Det kan dog være like greit å endre det likevel :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

du kan jo også prøve å slå på krypteringa u utorrent, sett den til forced.

Jeg hadde selv 20mbit fra NGT (rettere sagt fra PCSupport AS som ble oppkjøpt). De greide alldrig å gi meg det jeg betalte for. Routeren syncet riktig nok på en teoretisk hastighet på ca 14-15mbit da jeg bor ca 1800 meter fra sentralen, fikk også tilnærmede resultat på ulike speedtester, men selve nedlastigshastigheten på feks torrents, ftp og surfing gikk styggtregt.

Byttet til Tafjord-Mimer. Klagde fremdeles, de fikk ELTEL til å sjekke opp linja, eller rettere sagt strekke ny linje eller noe slikt. Nå får jeg nesten 17mbit. (bestilt 24mbit). Men det går atm veldig treigt så skal ringe de å klage!

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Du må sette DMZ til å tillatte internettkonlinger til din pc som kjører utrorrent. Brannmuren i routeren kan være begrensningen.

Upnp kan lage problemer med enkelte trege routere. Derfor mange bredbåndsleverandører anbefaler bestemte routere.

Prøv med UPNP på og sett utorrent til å velge tilfeldig port hver gang det starter.

Hvor i Windows er det man kan åpne for flere TCP koblinger?

Jeg får ofte en feilmelding om at det er for mange TCP oppkoblingsforsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...