Gå til innhold

Lydnivå på pumper...?

Anbefalte innlegg

Det er opplyst svært lite om lydnivået på forskjellige pumper. Disse berømte Eheim pumpene for eksempel. Hvor mye lyd lager en Eheim 1048? Hva med Aqua Bee pumpene da? Husker tydelig at min gamle akvarie pumpe durte noe helt ekstremt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumper som er beregnet for vannkjøling i PC er temmelig stillegående, og tilnærmet lydløse dersom de monteres i en vanntank. (min oppfattning)

Akvariepumper "bråker" bra ja, for det har jeg :D

Men de er jo ikke tilment vannkjøling i datamaskin.

Akvariepumper har også ingen god løftehøyde. (noe som er kjekt når man skal starte vannkjølinga for første gang. (fylle systemet)

Lenke til kommentar

Eheim er jo også en akvariepumpe! Men er en av de mest stillegående mht vibrasjoner. Har sammenheng med at denne er forholdsvis stor / tung, i forhold til f.eks. Maxi-Jet eller Aqua-bee.

Uansett; de fleste pumper som er aktuelle i fbm vannkjøling, er svært stillegående, når de monteres riktig.

Problemet er ofte vibrasjoner fra pumpene. Monteres disse uten noen form for lyddempende isolasjon, så vil "brum" fra pumpa overføres til underlaget den er montert på.

Dette kan enkelt løses, ved å legge en bit skumgummi av passende tykkelse mellom pumpe og underlag. Tenk også på at vibrasjoner kan overføres via el-kabel, så sørg for en passende sløyfe mellom pumpe og evnt nærmeste feste for kabelen.

Slangene vil i de fleste tilfelle være såpass lange og myke, at disse ikke vil bære med seg støy fra pumpa.

Lenke til kommentar

Når det gjelder støynivået på akvariepumper så blir Eheim regnet som en av de aller beste(eventuelt den beste). Desverre er de ikke av de billigste pumpene som er ute på markedet.

Min erfaring med Eheim er at de kan bråke litt når de får for stor motstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...