SkyStrider Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg vurderer å kjøpe en ny datamaskin med fullt tilleggsutstyr som vil bli bygget av en enda ubestemt internasjonal PC bygger. Planen var egentlig å bygge den selv, men dette har jeg verken tid, kunnskap, eller selvtillit til å prøve. Ingen av tilbudene jeg har sett i Norge (innbefattet nettbutikker som komplett) frister noe særlig, og jeg vurderer derfor kjente utenlandske selskap i stedet. Før jeg gjør kjøpet, skulle jeg midlertidig gjerne vist akkurat hvor mye jeg må betale i tillegg til maskin og frakt. Regner med at jeg må betale moms, men er ikke sikker på hvor mye dette blir. Er det noen toll eller andre avgifter jeg også bør være oppmerksom på når jeg beregner totalprisen? Takker for oppmerksomheten. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) På datautstyr vil det normalt bare bli moms. Da må du ta (prisen av maskinen + frakt) * 0.25 = moms og legge til i sluttsummen (alternativt: (pris + frakt)*1,25 = totalpris) Normalt vil det også være et gebyr for tollbehandling. (Momsen er 25%) Endret 28. mai 2007 av m-kane Lenke til kommentar
OldDuke Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hmm, hva er det de har i "utlandet"som ikke finnes i Norge? Er det en maskin som skal bygges så er det vel bare å spørre her på forumet etter hjelp.. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vær oppmerksom på at varer du handler fra utenlandske firmaer ikke er underlagt det norske lovverket. Du har kanskje ikke angrerett, garantier og reklamasjonsrett på samme nivå som i norske butikker. Når det er sagt så finnes det en masse info her på forumet om komplette PC-er og deler som passer sammen osv.. I tillegg kan du spørre her om oppsett. De fleste webshop-er har også en tjeneste der du kan betale ekstra for at de setter sammen det du vil av komponenter, samt at du da også får så og så lang garantitid. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Det er ingen toll på datakomponenter eller komplette PCer. MVA på 25% kommer i tillegg til den totale prisen på maskinen. Selv ville jeg aldri vurdert å kjøpe en datamaskin fra utlandet, siden datamaskiner og PCer vel er det eneste området der vi faktisk har ok priser her på berget. Enkeltkomponenter er det greit å handle, men bare frakten for en komplett PC fra USA f.eks vil komme på et par tusen om man bruker UPS eller andre fraktselskaper. Hvis du insisterer kan du sikker få sendt den med vanlig post til ca en tredjedel av prisen, men da vil den mest sannsynlig ankomme i form av en pakke full av knuste deler. Etter ankomst, gitt at maskinen i det hele tatt virker, vil du ha en svært begrenset garanti i forhold til den du får om du handler her hjemme og ved evt. problemer må deler som ikke fungerer sendes tilbake til landet den kom fra for test og evt. bytte. Alt i alt - glem det, det er langt fra verdt bryet! Det blir ikke billigere, det tar lengre tid, sjansen for å få en død maskin eller en eller flere døde komponenter er relativt stor, garantien vil være dårlig og bryderiet stort ved en evt. garantisak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå