Gå til innhold

[Løst] Enda en dualboot tråd (XP32 ogXP64)

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte XP 64-bit, men bestemte meg for å legge inn XP 32-bit i tillegg pga ustabile programmer. Jeg installerte XP 32-bit på en annen harddisk uten problemer. Når jeg starter maskinen på nytt, går den rett inn på den originale installasjonen av XP 64. jeg har sjekket Boot.ini filen, og det er kun XP 64 som vises der. Hvordan kan jeg få maskina til å finne begge operativsystemene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått opp skjermen i begynnelsen hvor man kan velge mellom windows XP 64 og Windows XP 32 nå. Poblemet er at når jeg velger windows 32 bit, så står det: "finner ikke operativsystem. Sjekk hardware konfigurasjon og path.." Det var ikke ordrett det som stod men noe lignende.

Her er boot.ini fila:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /fastdetect

Jeg skjønner ikke hvorfor det står at XP 64 ligger på "rdisk 0". Ifølge diskmanagement, ligger den på "disk 3", men det funker. XP 32 derimot, ligger på "disk 0", og "partisjon 2" ifølge diskmanagement, men fungerer ikke. XP 64 ligger på en SATA disk, og xp 32 ligger på utvidet partisjon på IDE disken. (dårlig valg, men det var eneste partisjonen som var ledig).

Kan noen av dere enlighten me?

Endret av no name needed
Lenke til kommentar

Løst.

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /fastdetect

Jeg lekte meg med forskjellige verdier i boot.ini, og fikset saken selv. Takk for hjelpen folkens ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...