Gå til innhold

Hvor stor er ytelsesforskjell med økning av RAM?

Zip-Fish

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor stor ytelsesforskjellen er dersom man oppgraderer RAM'en fra 1024 til 2048. Er ram'en i dette tilfelle en flaskehals i systemet? Dersom jeg bør oppgradere, burde jeg kjøpe meg helt nye brikker, eller bare kjøpe flere brikker som er like de gamle (må jeg kjøpe like?)?

Jeg har en hjemmemekka pc med disse spesifikasjonene

CPU - AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2

Hovedkort - MSI K9N Platinum

PSU - ATX-AS500W-BK

RAM - 2*Corsair 512 DDR2, 5400

GPU - XfX 8600GtXXX

OS - Vista

Bruksområdet er hovedsakelig gaming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gå fra 1GB til 2GB var en av de største oppgraderingene jeg har gjort rent ytelsesmessig, og det var under XP. Vista er langt mer sulten på RAM (opptar 800MB etter oppstart her), så du vil utvilsomt få langt bedre ytelse ved å oppgradere. Når det gjelder hvilke brikker, så ville jeg kjøpt 2x1GB og først sjekket om de virker sammen med de du allerede har, for totalt 3GB. Går ikke det, så tar du ut de gamle og bruker de nye.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvilke brikker, så ville jeg kjøpt 2x1GB og først sjekket om de virker sammen med de du allerede har, for totalt 3GB.  Går ikke det, så tar du ut de gamle og bruker de nye.

8725539[/snapback]

Hvordan får jeg sjekket om de virker sammen? Fungerer f.eks

Corsair 5400 (som jeg allerede har)

med

Corsair 6400

Endret av Zip-Fish
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal det meste virke sammen, men i praksis er det ikke slik. Den eneste måten å finne ut av det på er å prøve selv, eller å finne noen med samme hovedkort og RAM som har prøvd før deg.

Uansett er det null peong i å kjøpe raskere brikker enn de du har om du har tenkt å bruke dem sammen, siden alle brikkene må operere ved samme hastighet. Du bør finne brikker som er så like de du har som mulig for å maksimere sjansen for at de funker greit sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...