Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snylting på Statoil

nQffe

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt hos Statoil, og lurer på om Staoil lurer oss fordi vi er unge og uvitne. Har to spørsmål:

1. Har man ikke rett på 100% lønn på 1. Pinsedag?

Det de "over" forklarer med er at siden 1. Pinsedag er på Søndag så blir det overlappet siden bensinstasjoner har vanligvis åpent på Søndager. Men de har jo åpent alle andre dager?! Det kan vel ikke være rett?

2. Er det ikke 18års aldersgrense på å stå bak kassen?

Det blir jo tross alt solgt tobakk, tipping osv. 18åringer får jo ikke lov å jobbe ikassen på vanlige daglivarebutikker.

Alle svar er nice, men hvis dere kunne dra fram noen lover og regler hadde det vært :!: nice'ere!

Hilsen Statoil-Ansatt!!

Endret av nQffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår det slik at du jobber på en bensinstasjon?

Da er det vel strengt tatt ikke statoil som evnt bryter noen regler i arbeidsmiljøloven, men derimot franchisetakeren?

Har uansett rapportert tråden slik at den kan komme inn i juss kategorien, tror den hører bedre hjemme der! :)

Lenke til kommentar

1

Dersom du er fagorganisert kan du lese i tariffavtalen for din aktuelle organisasjon for å se hvilken lønn du har krav på.

2

Siterer fra Tobakksskadeloven (min utheving)

§ 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.

Salg av tobakksvarer fra automat er forbudt.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av tobakksvarer og sigarettpapir.

Edit: Litt mer utfyllende til 1

Arbeidsmiljøloven definerer ingen minstesats for lønn og heller ikke noe tillegg for helligdager. Det eneste loven definerer er at overtid skal lønnes 40% over den vanlige lønnen. Overtid er den tiden som overstiger 9 timer om dagen og 37 timer i uken. Tariffavtaler kan gjøre at du har gunstigere betingelser enn det som er nedfelt i loven.

§10-6 (11)

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.
Endret av valentino
Lenke til kommentar

Takk for svar, men skjønnte ikke helt nr 1. For vi fikk jo 100% lønn på 2. pinsedag men ikke for 1. pinsedag siden det var på en Søndag. Så spørsmålet er: Hva er forskjellen om an er på Søndag eller Mandag når helligdagen er bevegelig.

Lenke til kommentar
Takk for svar, men skjønnte ikke helt nr 1. For vi fikk jo 100% lønn på 2. pinsedag men ikke for 1. pinsedag siden det var på en Søndag. Så spørsmålet er: Hva er forskjellen om an er på Søndag eller Mandag når helligdagen er bevegelig.

8731386[/snapback]

Hender det at 1. pinsedag ikke er på en søndag..? :whistle:

Får dere ikke ekstra for søndager allerede, eller hvordan er det?

100% ekstra på 100% ekstra (søndag?) hadde kanskje blitt litt vel lukrativt?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
nei vi får ikke tillegg på søndag, vanlig lønn! kun overtidsbetalt etter kl. ti på kbeldsskift, hvis v må jobe lenger, men ikke når vi må jobbe lenger på ettermiddag!

8732662[/snapback]

Ok. Vel, uansett reguleres eventuelt helligdagstillegg av gjeldende tariffavtale..

Lenke til kommentar

Alle former for tillegg reguleres i henhold til bedriftens tariffavtale. Ulempen her er at de aller fleste Statoilstasjonene er franchisedrevet, og dermed er det bare et fåtall som har tariffavtale og følger denne.

Men, når det er sagt: Hvis det eksisterer en tariffavtale, har man normalt sett krav på tillegg for ubekvem arbeidstid.

Lenke til kommentar

Høres ut som om sjefen din har et løssluppent forhold til lønn :p

Spørsmålet her er jo om bedrifta er underlagt tariffavtalen eller om det står i kontrakta di at lønn reguleres av tariff eller på annen måte er avtalt i kontrakta. Om så er tilfelle, så er det bare å sjekke tariffen. Hvis ikke, så er sjefen i sin fulle rett til å betale deg hva han enn vil.

Vil uansett anbefale deg å melde deg inn i fagforeninga, så kan du ringe de neste gang du har problemer med sjefen.

Lenke til kommentar

denne stasjonen er en liten familie bedrifft, så det å melde seg inn i en fagforening ville ikke det være veldig populært... Men sånn som jeg har forstått det; så ligger de etter tariff... Men som sagt: det jeg lurer på er at de sier at bensinstasjoner jobber vanligvis på søndager, så har tariffen deres spesial"behandlig" og det ikke blir noe 100% på søndager...

Lenke til kommentar
jammen det rare her er jo at vi fikk 100% på 2. pinsedag, men ikke på 1. pinsedag fordi 1. pinsedag var på en søndag... og jeg klarer ikke fostå det...

8736920[/snapback]

Det kan hende sjefen tenker som så at søndager jobber dere uansett, samme om det er helligdag eller ikke, mens 2.pinsedag normalt er en fridag for alle, og dermed kvalifiserer til litt ekstra.

Jeg synes ikke dette er spesielt logisk, og synes søndager i allminnelighet burde gi ulempetillegg. Trenger ikke nødvendigvis være 100%, men kanskje 50%.. Det spørs jo også litt om stasjonen har råd til slik ekstralønn.

Lenke til kommentar
denne stasjonen er en liten familie bedrifft, så det å melde seg inn i en fagforening ville ikke det være veldig populært... Men sånn som jeg har forstått det; så ligger de etter tariff...

8736973[/snapback]

Selvfølgelig ønsker de å spare penger og betale deg minst mulig. Ingen som driver butikk driver veldedighet (med unntak av Fretex). Bare dumt av deg å være "snill" tilbake.

Prøver de å lure seg unna å betale det du mener du har krav på, så høres det ut som om du trenger hjelp av en fagforening.

Lenke til kommentar

Hvis det står i kontrakta di at lønn reguleres av tariff så skal du reguleres etter tariff, og da bør du sjekke hva bestemmelsene i tariffen er og legge frem det for sjefen din.

Det er et problem på arbeidsplasser hvor det jobber mye ungdom at få eller ingen er organisert fordi de er redd for represalier fra arbeidsgiver. Ofte er frykten reell også. Mange arbeidsgivere driver rovdrift på ungdom og gir klart uttrykk for at om det blir noe "tull" så står det 100 andre i kø som gjerne vil ha jobben ens. Og når ingen er organisert så har en heller ikke noe reellt vern mot ulovlige oppsigelser og struping av arbeidstid og andre represalier fra arbeidsgiver.

Så jeg anbefaler deg fremdeles til å organisere deg :)

Lenke til kommentar

Du skal være glad du i det heletatt fikk 100% 2.Pinsedag.

Jeg jobber som servitør på et sekskapslokale hvor det er begravelser, konfirmasjoner osvosv. Jeg får kunn 100% tillegg 17.Mai og 1.Juledag. "Sjefen" nekter å skrive kontrakt med oss, fordi hun vil slippe alt papirarbeidet ( og fordi vi bare jobber når det er behov ) Vi hadde egentlig 80,- i timen (som jeg mener er minstelønn for de over 16år?) men nå virker det som om hun skal sette ned den også.

Lenke til kommentar
Vi hadde egentlig 80,- i timen (som jeg mener er minstelønn for de over 16år?) men nå virker det som om hun skal sette ned den også.

8752451[/snapback]

Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge. Tusenfryd betaler for eksempel sine ansatte mellom 16 og 18 kr 62,- Derimot skal du aldri jobbe uten kontrakt.
Lenke til kommentar

Jeg får e hvordan det går med lønnen og sånn litt fremover. Jeg veit jeg egentlig aldri kal jobbe uten kontrakt, men jeg trenger pengeeer. Og man får seg ikke noen andre jobber nå. Får jeg ikke lønnen min osv, er den hun det kommer til å bli ett helvette for ; )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...