Kvatte Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Ingen av de vanlige programmene som fdisk, Partitionmagic o.l. - *har prøvd*... Begikk en tabbe i 2002,- skulle fornye meg og heiv meg på XP. Da startet det, og nå,- etter å ha kjøpt nytt hovedkort,ram,harddisk og (:-::ram),- sitter jeg igjen med en WD 20 GB og en IBM 30 GB som plutselig har antatt et filsystem ingen kjenner igjen???? Er en olding fra DOS og har løst noen konflikter i min tid,- du skulle visst hvordan det var .............:-))..............osv, ,men denne er ny! Lenke til kommentar
Zink Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Stusser på 'rekkefølgen' i problemet - har du innstallert div. programmer i WinXP på en disk, og etterpå kjøpt hovedkort og hdd, og ingenting av dette gjenkjennes ? Du nevner Fdisk f.eks. - et Dos-program ( som du sikkert kjenner godt ), men naturlig nok ikke ser disker med NT filsystem ? Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Hei Du beskriver ikke hvilken feilmeldinger du får i f.eks. DOS sin fdisk. Og om det er noen data som du vil ta vare på på disse partisjonene. Høyst sansynlig så er bare partisjonstabellen korupt og trengs å fikses på. Hvis det er ingen verdifulle data på den så kan du godt bruke Linux sin fdisk (_mye_ kraftigre en DOS sin fdisk... Og når en har mestret det verktøyet så trenger en heller ikke Part.Mag. ) Så mitt råd er: last ned SuSE 8.1 sin startup CD (bare 18MB) ifra: ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/suse/ftp.suse...1/boot/boot.iso Brenn den isoen, og start opp med den. Start opp et rescue system. Log inn som root (intet passord) Note: i Linux så heter hardisken din står som master på IDE 0 /dev/hda hardisken din står som slave på IDE 0 /dev/hdb hardisken din står som master på IDE 1 /dev/hdc hardisken din står som slave på IDE 1 /dev/hdd Kjør: fdisk /dev/hd? (hvor du erstatter ? med riktig bokstav) Fdisk har vakker prompt som forteller deg at du kan trykke på 'm' for hjelp. (to be cont.) Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 En kan f.eks trykke på 'p' for å få utskrift av partisjonstabellen. Du kan slette, opprette, og forandre på "filsystemsangiving" på partisjonene. Slett de partisjonene som er trøbbel med, du kan godt opprette de på nytt, husk bare å forandre "filsystemsangivingen". Du kan sette den til 7 (for NTFS), b (for FAT32) og f (for extended) Husk så å trykke på 'w' til å avslutte (da skriver den ny partisjonstabell, med 'q' så blir ingen forandringer gjennomført) Lykke til vmlinuz Lenke til kommentar
Kvatte Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Takk for svar,- og for orden sin sak... Det hele begynte med oppgradering av BIOS.., og endte med nytt hovedkort,- le gjerge, men sånn er det. I min svimmelhet besto jeg alle feller hva operativsysten angår.. unntatt Linux... evt Unix... I min iver,- med bruk av win2000,XP ol,- har det skjedd,- harddisker borte i et ugjennkjennelig filsys. Hvordan kom jeg borti Linux?? Lurer.... Lenke til kommentar
Zink Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 I min svimmelhet besto jeg alle feller hva operativsysten angår.. unntatt Linux... evt Unix... I min iver,- med bruk av win2000,XP ol,- har det skjedd,- harddisker borte i et ugjennkjennelig filsys. Hvordan kom jeg borti Linux?? Lurer.... - tja tjo... jeg foreslår cognac :o Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Hei Du beskriver ikke hvilken feilmeldinger du får i f.eks. DOS sin fdisk. Og om det er noen data som du vil ta vare på på disse partisjonene. Høyst sansynlig så er bare partisjonstabellen korupt og trengs å fikses på. Hvis det er ingen verdifulle data på den så kan du godt bruke Linux sin fdisk (_mye_ kraftigre en DOS sin fdisk... Og når en har mestret det verktøyet så trenger en heller ikke Part.Mag. ) [klippe] Ble litt nysgjerrig her. Selv om det er offtopic, men Linux' sin fdisk kan vel ikke endre størrelse/konvertere partisjoner uten tap av data? Bara lurte, har alltid sverget til Partition Magic på det området. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Du har kansje lagt til super sikkerhets passordbeskyttelse osv, som gjør at den er kryptert. Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 [klippe] Linux sin fdisk (_mye_ kraftigre en DOS sin fdisk... Og når en har mestret det verktøyet så trenger en heller ikke Part.Mag. ) [klippe] Ble litt nysgjerrig her. Selv om det er offtopic, men Linux' sin fdisk kan vel ikke endre størrelse/konvertere partisjoner uten tap av data? Bara lurte, har alltid sverget til Partition Magic på det området. Det er kanskje litt store ord at du kan gjøre alt sånn uten videre. Men ja selfølgelig går det an. NTFS er selvsagt ikke en opsjon, Linux har ikke (god) støtte for å skrive til NTFS (det p.g.a. Microsoft har ikke gitt ut nok info om NTFS s.a. det går an å skrive driverer til Linux). Å krympe et FAT32 filsystem er ikkenoe problem (i hvertfall ikke hvis en har defraget på forhånd). mvh vmlinuz Lenke til kommentar
plumbo Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 EFS - Encrypted File System - Windows 2000 familien 8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå