TCU123 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg har en WIN XP PRO SP2 Recovery CD med lisens som fulgte med en Fujitsu Siemens Laptop. Mitt spørsmål er om jeg kan bruke denne til å installere XP på en annen maskin som ikke er Fujitsu Siemens? Eller om jeg kan få brukt lisensnummeret. Fujitsuen er ødelagt så den bruker jeg ikke lengre og bedre å bruke en orginal lisens hvis jeg kan. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Det kommer an på hvordan de har laget den . Er den laget med å binde seg til Fujitsu/Siemens OEM SLP data i bios får du kun brukt den på tilsvarende maskin. Lenke til kommentar
TCU123 Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Hvordan kan jeg vite det? Følgende står på cden Fujitsu Siemens Product Recovery CD-ROM Windows XP Professional-SP2 Også står det at den kun kan leveres sammen med en ny Fujitsu Siemens datamaskin. Så det er mulig at cden kun lar seg installere med en Fujitsu Siemens Bios? Men er det mulig å få brukt lisenskoden da hvis jeg installerer en ren XP PRO OEM? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Det går helt bra. Bare prøv. Du har en CD, og den er lik alle andre xp-cder. Det er ingen binding til Fujitsu på Cden. Det du trenger er en product key som ikke har vært brukt før (dvs som ikke har vært aktivert før). Hvis det er denne nøkkelen som ble brukt til å installere på den PCen du nevner, som nå er død, kan du ha et problem med å aktivere. (Installering går bra, men må altså aktivere innen 30 dager). Du kan jo prøve deg med å aktivere pr telefon (er et valg under aktiveringsprosessen), og si at du installerer på samme PC, men med ny harddisk. Jeg tror ikke de klarer å sjekke det på noen måte. Dette er nok ikke helt lov, men du har jo tross alt kjøpt en gyldig XP-lisens. Dette er ikke snakke om at du har stjålet en lisens. Om PCen dør og du vil installere din kjøpte XP-versjon på en annen, burde vært lov... Endret 28. mai 2007 av perjohan Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) perjohan ! Han har en F/S recovery cd . Det er ikke det samme som en retail kjøpt XP Pro OEM cd. Men for all del , man finner ikke ut før man prøver , men jeg har mine tvil. Endret 28. mai 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) perjohan ! Han har en F/S recovery cd . Det er ikke det samme som en retail kjøpt XP Pro OEM cd.Men for all del , man finner ikke ut før man prøver , men jeg har mine tvil. 8726490[/snapback] Ja, du har rett. Men jeg tror det går likevel. Det er jo bare å prøve. De kaller det ofte "recovery", men om du ser på filene er det en helt vanlig XP-cd. Endret 28. mai 2007 av perjohan Lenke til kommentar
TCU123 Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Har ikke fått testet cden på en annen maskin ennå, men prøvde å bruke lisenskoden fra recovery CDen på en WIN XP PRO OEM CD og det funka hvertfall ikke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Det som må stemme overens er produktnøkkel og produkt (OS). Det er ingen kode på FSC-recoveryskiva som hindrer den i å fungere på andre maskiner utover det at den er spekket med drivere til maskinen den er ment å brukes til. Derfor kan det bli litt knoting i safemode før du er helt på g, men det går som regel greit til slutt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) De store OEM leverandørene har fått tildelt sin egen OEM key (ikke samme som å kjøpe en OEM windows i butikken) . Deretter er det vha OEMBIOS.bin i OS cd'en (custom OEM cd) knyttet opp mot denne produsentes bios vha kode som overenstemmer . Derfor går det kun an å benytte slike OEM leverandørers key kun på dems egne maskiner. Endret 2. juni 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Merkelig, da, at jeg aldri støtte på dette problemet i min tid som supportmedarbeider. Der slengte vi rundt på CD-er i hytt og pine, og sett bort fra det forventede driverknotet gikk det greit å bruke f.eks. en PB-CD på en FSC-maskin. Hvis de har begynt med noe slikt må det være i løpet av det siste året etter at jeg sluttet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 De kan gjøre det slik , ikke nødvendigvis må . Men til XP har hver store OEM produsent fått tildelt sin key ( eller en serie ) Disse er også forhånds aktivert såvidt meg bekjent, og sikkert derfor man har lagt opp til denne kontrollen. Har også vært borte i dette på jobb med slike OEM leverte PC'er med OS OEM cd både på XP og 2003. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå