Nutjob Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hei. Da kan det hende at jeg skal kjøpe hund i løpet av sommeren, jeg og mamma er veldig intr. men søstra mi er sånn passe(har lyst på en snill hund) mens pappa er litt på gli med tanke på hva han har gitt uttrykk for før. Så, jeg har sett en del på hunder men det er ett par forbehold. Jeg bor i Årdal, her har vi aluminiumsverket(Hydro) dermed er det store forurensingsgasser her, derfor ingen lyshåret hund. Både jeg og mamma har lyst på en mellomstor hund som tolleren og flere rundt oss her har den, en kjempesnill hund søstra mi tar det positivt om den ikke er så stor og, pappa blir glad i den uansett tror jeg(han vil iallefall ikke innrømme det). Han sa forresten en dag til en hund han så: "åh så fin". Men nå i etterkant avviser han at han har sakt dette I tillegg har vi hytte på fjellet hvor den kan få løpe litt fritt om den er lydig. Hunden må alså vere lydig. Det jeg har kommet fram til er at hunden må ha disse egenskapene: - Lydig og snill(relativ lett å trene, men liker alltids en utfordring) - Mellomstor/liten - Ikke lys farge i pels på grunn av sot/forurensing i bygda. - Aktiv hund som liker seg på fjellet osv. Allikevel må den kunne slappe av foran føttene når eieren slapper av Takker for alle svar Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 anbefaler Dachs, han man ført en går man aldri tilbake til enn annen hund. ektremt sjarmerende dyr, og skal kunne bli lydige som bare det(selv om min ikke er det) de kan ble ektremt kosete og "mennesklige" mye persjonlighet. men pass på hva man mater den med da de lett blir tykke Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) anbefaler Dachs, han man ført en går man aldri tilbake til enn annen hund. ektremt sjarmerende dyr, og skal kunne bli lydige som bare det(selv om min ikke er det) de kan ble ektremt kosete og "mennesklige" mye persjonlighet. men pass på hva man mater den med da de lett blir tykke 8723728[/snapback] hehe, søt hund det men skulle vel helst hatt en som er litt større EDIT: ikke noen andre som er villig til å hjelpe meg her? har enormt lyst på hund, men er usikker rundt rase. Alle svar blir mottat med ein stooor takk Endret 28. mai 2007 av zaltmann Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Puli? De er litt vanskelige å få tak i i Norge, men veldig passende til beskrivelsen din.. Lenke til kommentar
Missen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Tja, hva med en Golden Retriver eller Labrador? De er ihvertfall snille og greie. Hvor mye har dere tenkt til å prioritere når det gjelder mosjon? Hvis dere er villige til å gå en del turer, kan jo Nova scotia duck tolling retriever være en idé. Lurer på om det er de som kalles for toller(?). Kjenner en som har en, og den er veldig grei Edit: Glemte at dere ikke ville ha en lys hund, så da er vel ikke Golden Retriver den rette. Men labradorer er jo både lyse og svarte da Endret 28. mai 2007 av Majia90 Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Tja, hva med en Golden Retriver eller Labrador? De er ihvertfall snille og greie. Hvor mye har dere tenkt til å prioritere når det gjelder mosjon? Hvis dere er villige til å gå en del turer, kan jo Nova scotia duck tolling retriever være en idé. Lurer på om det er de som kalles for toller(?). Kjenner en som har en, og den er veldig grei Edit: Glemte at dere ikke ville ha en lys hund, så da er vel ikke Golden Retriver den rette. Men labradorer er jo både lyse og svarte da 8724902[/snapback] joda, har tenkt en del på labrador. Mørk blir det i så fall..nova scotia duck tolling retriever er den som blir kalla toller ja. Kjenner 3 stk. her i bygda som har den. Virker som ein veldig fin og flott hund. Puli, hva er det? *tenke koffert* Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Anbefaler Nova Scotia Duck Tolling Retriever, nydelige hunder Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Anbefaler Nova Scotia Duck Tolling Retriever, nydelige hunder 8726607[/snapback] hmm, er mange som anbefaler den. Mamma er veldig intr. i den rasen og. Jeg selv synes det er veldig fine hunder og da seff link til rasen Puli( ) noen? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hvorfor ikke ta en kikk på Tolleren om dere allerede syns rasen er interessant? Labrador er også et godt forslag, en fin all-round hund som ikke har de største utfordringene i temperament, pels eller størrelse. Men, er man interessert kan den brukes til omtrent alt, det er ikke noe vanskelig å trene dem og de er robuste hunder som godt kan være med på fjelltur. Har inntrykk av at gemyttet er bedre på disse enn på tolleren. Ellers er jeg ikke enig i forslaget om Dachs, det er en jakthund og mange av dem er strie. Lenke til kommentar
Missen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Anbefaler Nova Scotia Duck Tolling Retriever, nydelige hunder 8726607[/snapback] hmm, er mange som anbefaler den. Mamma er veldig intr. i den rasen og. Jeg selv synes det er veldig fine hunder og da seff link til rasen Puli( ) noen? 8726634[/snapback] Her har du linken din; Puli Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Anbefaler Nova Scotia Duck Tolling Retriever, nydelige hunder 8726607[/snapback] hmm, er mange som anbefaler den. Mamma er veldig intr. i den rasen og. Jeg selv synes det er veldig fine hunder og da seff link til rasen Puli( ) noen? 8726634[/snapback] Her har du linken din; Puli 8727137[/snapback] takker..unnskyld meg, men den dere var *egner seg ikkje på trykk* Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Puli så jo ut som en mopp Ned i bøtta og dytt bort over gulvet Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Puli så jo ut som en mopp Ned i bøtta og dytt bort over gulvet 8729003[/snapback] heheheheh, akuratt det jeg tenkte og :!: men den er sikkert en kjempesnill og koslig hund da Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Hvorfor ikke ta en kikk på Tolleren om dere allerede syns rasen er interessant? Labrador er også et godt forslag, en fin all-round hund som ikke har de største utfordringene i temperament, pels eller størrelse. Men, er man interessert kan den brukes til omtrent alt, det er ikke noe vanskelig å trene dem og de er robuste hunder som godt kan være med på fjelltur. Har inntrykk av at gemyttet er bedre på disse enn på tolleren. Ellers er jeg ikke enig i forslaget om Dachs, det er en jakthund og mange av dem er strie. 8726887[/snapback] ok, får se hva det blir til. Kanskje vi skal av sted å se på noen tollere hos en kennel. Kan og nevne Labrador til mamma og gjengen Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Puli så jo ut som en mopp Ned i bøtta og dytt bort over gulvet 8729003[/snapback] heheheheh, akuratt det jeg tenkte og :!: men den er sikkert en kjempesnill og koslig hund da 8729311[/snapback] Nja skeptisk, små hunder kneldrer så jævli så du får lyst til å stappe den i mikroen... står ikke noe om at det ikke er lov på bruksanvisninga til mikroen min Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Puliene er mellomstore, 50 cm eller så, og de er alt annet enn gneldrete, veldig rolige og koselige hunder. De svarte med båndpels er penest, selvfølgelig. De er vakthunder, og kan trenes opp til å vokte, men de er kjempefine familiehunder har jeg fått høre Lenke til kommentar
Missen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Men de er jo sjeldne i Norge. Jeg har aldri sett en Puli her. Lenke til kommentar
Missen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Å ja, nice Men jeg har aldri sett en i virkeligheten...Har du importert dem, eller fått de her i Norge? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Det er en minst tooppdrettere i Norge. Det jeg mente var at jeg hadde sett i virkeligheten, ikek at jeg HADDE dem. Men de tfinnes faktisk FLERE norske oppdrett av puli. Rosenhjorth og Kanikula er de to som har registrerte kenneler, pluss at jeg vet om i hvert fall to som holder på å registrere kennel nå. Endret 30. mai 2007 av Eplefe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå