petro_vitallini Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Heisann folkens! Da var det dags igjen. På tide med en oppgradering av pc`en. Jeg har mellom 7000 og 8000 å svi av totalt på prosjektet. Skal brukes til spill og morro. Jeg ser for meg muligheten for å gjøre en gradvis oppgradering. Det vil si, enten hovedkort, minne og prosessor oppgraderes sammen eller bare grafikkortet. Jeg er ikke så altfor bevandret i hva som er bra eller dårlig om dagen. Edit: Overklokking ikke så viktig, men greit å ha muligheten. I dag sitter jeg på denne maskinen: Antec 430w strømforsyning 4x512 Gb kingston hyper X (pc3200) Amd Athlon 64 x2 dual core 3800+ 2.ghz ASRock 939Dual-SATA2 PNY Nvidia geforce 7900 GT Mitt første spørsmål er om det har noe hensikt å kun oppgradere skjermkortet i første omgang? Jeg har ikke sett meg ut et spesifikt grafikk kort, men vil gå for et Geforce 8800 gts 640 mb. Dersom dette er lite hensiktsmessig vil jeg heller gå videre med å oppgradere minnet, hovedkort og prosessoren og ta grafikkortet senere. Har tidligere gått for amd, men tenkte jeg skulle gå for intel denne gangen. Leste at det kunne være en god fremtidsrettet løsning i og med at amd ikke har kommet med nForce 680a SLI enda. Det hovedkortet jeg har sett på: EVGA nForce 680i SLI Har også lest at enkelte har hatt problemer med dette og lurer da på om noen har noen gode alternativer til dette som bør tas med i vurderingen. Prosessor: Core 2 Duo E6600. Vet ikke så mye om prosessorer, men i og med at den ligger i mellomsjiktet under anbefalninger her på hardware.no så regner jeg med at dette er en prosessor som gir god prestasjon i forhold til pris. Når det gjelder minne tenkte jeg 4 gb med disse: Geil DDR2 PC6400 Ultra 2 GB https://prisguiden.no/product.php?productId=56664 Generelle spørsmål: Ser dette greit ut? Hvilken oppgradering vil gi meg mest ytelsesøkning? Grafikkortet eller hovedkort, prosessor og minne. Og vil det gi stor økning i forhold til det jeg sitter på nå? Må jeg kjøpe ny strømforsyning eller er 430 nok for å dra herligheten? Endret 28. mai 2007 av petro_vitallini Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Core 2 duo er det beste valget. Nyeste på markede og mest ytelse for penga. Anngående skjermkort så må du ha et med dx10 støtte, altså 8500,8600 eller 8800 serie fra Nvidia. ATi kommer også med sine kort med denne støtten men usikker om de er tilsalgs enda. Anngående ram, så holder 2gb, du får ikke råd til mere her om du skal satse på et godt oppsett. Lenke til kommentar
LapperT Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) ati sine kort er ute, men yter generelt litt dårligere mtp pris/ytelse, så hadde gått for 8800gts 320/640 mb ettersom hvilken oppløsning du spiller i det hk er litt dyrt synes jeg:P selv har jeg asus p5n-e sli, som funker veldig bra kjører en E6600 @ 3.4ghz, så klokke kan du fint greie på det (skal dog sies at jeg er ganske ny på overklokking ) EDIT: så du kjørte socket 939, da må du vel nesten ha ny ram og? (ddr2) EDIT2: jeg skummet bare gjennom posten så du hadde tenkt på minne og .. Endret 28. mai 2007 av the_bitch Lenke til kommentar
petro_vitallini Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Takker for svar . Har sjekket litt mer nå og ser ut til at jeg må dra på med en ny strømforsyning også. Vil ha en som holder for en god stund og da er vel 620W en god plass å begynne er det ikke? Edit: Eller holder det kanskje med en 520? Endret 28. mai 2007 av petro_vitallini Lenke til kommentar
LapperT Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 tror kanskje du burde gå for en mist 500 eller 600w jeg hadde gått for 600w siden den er en del kraftigere, og mist er kjent for og være stillegående men husk og kjøp kabler ettersom disse er modulære og du må kjøpe kabler i tilleg hvis ikke så er vel seasonic ette veldig bra merke sånn som denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323036 er jo ganske dyr da.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hiper 580 er rimelig og veldig god. Kjempe fornøyd selv. Eller så er Mist et godt valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå