Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Degradere nettet til annen maskin

Anbefalte innlegg

Det har seg da slik at vi har fått tak i den siste routeren til D-link, og den fungerer perfekt! men så har vi dattra til hu som eier hybelen vi leier på samme nettverk, og vi har 8 mb linje og jenta tar sånn ca. 80% av den farta til å laste ned sint jente-punk-rock musikken sin. Dette er ganske irriterende siden vi betaler for hele nettet.

Finnes det innstillinger på router som kan gi den dataen hun har på nettverket en annen fart som den må forholde seg til, feks. 512kb? Slik at det er bare min datamaskin som får trøye seg med 8mb linja?

Har hørt om noe som kalles QOS, men er helt blå på akkurat det der.

Hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Endre kryptering og sett på MAC-filtrering, så er du jo kvitt henne for godt. :)

Finner du et menypunkt som heter QoS på DLinken da?

Lenke til kommentar
Spesifiser 'den siste routeren til D-link' ,så blir alt så mye enklere for oss..

8723387[/snapback]

D-Link DIR-655.

Er QOS meny der ja, men forstår meg ikke på det der.

Tingen er at vi har ei loftleilighet, og det koster faktisk 8000,- å få internetuttak her, så det ble ikkenoe av så vi har trådløst da, signalet er 90% ca. hele tiden.

Og da bruker vi nettet til hu vi leier av.. hu bor under oss, og det var jeg og han jeg bor med som ville oppgradere fra 512 til 8mb, men da måtte hu dattra hennes få nett å. Kinky situasjon ;(

Lenke til kommentar

Men hvis dere betaler alt, så er det jo bare rimelig at datteren får 512 (siden det var det hun hadde i utgangspunktet) og dere får resten.

Snakk med hybelverten og forklar problemet, da må det da være i orden at du installerer netlimiter på hennes pc.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Men hvis dere betaler alt, så er det jo bare rimelig at datteren får 512 (siden det var det hun hadde i utgangspunktet) og dere får resten.

Snakk med hybelverten og forklar problemet, da må det da være i orden at du installerer netlimiter på hennes pc.

8723532[/snapback]

Akkurat! prøver ikke på noen måte å være urimelig her :p

Tingen er at jeg tviler på at dattra vil frivillig la den netlimiteren stå på, om

den ikke kan skjules j*vlig godt. Hun er rebell og villsint av seg.

Ikke noe som kan gjøres med routeren da?

Lenke til kommentar

Hvis det er noen QOS-greier der, så skal det la seg gjøre å begrense båndbredde for frøkna. Jeg regner med at man må legge inn noe per IP adresse som er i bruk internt i nettverket. JEg har desverre ikke så mye peil. Men at noe skal la seg gjøre er jeg iallefall sikker på. Og det vil nok funke bedre enn netlimiter, som sikkert vil spare deg for noen kloremerker :p

Lenke til kommentar
Hva med å RTFM?  :D

8726473[/snapback]

QOS har slots for ipadresse og port bak seg, så er det noe enabling og greier.

Jeg la til ip'n hennes og satte faktisk fart til en 512 (øverst meny), men da gikk hele nettverket til 512kb!

Pokker!

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at dette fungerer slik at du kan sette trafikk fra hennes IP til alle andre IPer, på alle porter og protokoller til prioritet 255. Da skal i teorien din trafikk prioriteres over hennes, men hvor mye det bremser henne i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...