Gå til innhold

Hvorfor liker nordmenn engelsk fotball ?

boblikof

Anbefalte innlegg

Å la motstanderen trille ball er ikke fatalt forsvarsarbeid, se på italias VM-lag.  Under hele VM taklet de nesten aldri motstanderne med en sklitakling unntatt inne i egen 16 meter.  Likevel fikk de på seg 2 mål, ett selvmål og en straffe. 

Du nevner spillere som har vanskeligheter med tempoet i PL, Evra, Mascherano og flere.  Hva har de til felles?  De har aldri spilt i italia.  Javel, Carew var der på lån en sesong og ble kåret årets flopp?  Få italienere har gjort det bra i PL, Di Canio, Zola, men hvilken engelskmann har gjort det bra i Italia?  Gazza?

Claudio Ranieri, en trener som har trent i alle de tre ligaene sa at den italienske er den vanskeligste, synes det er ett godt poeng.

8874247[/snapback]

Så kan man kontre med hvor mange engelskmenn har egentlig tatt turen over til støvellandet?

At PL spiller en stil som ikke er forenelig med noen annen liga er også noe annet, er vel litt derfor de slet i CL en stund. Å at Italienere er bedre i Cup er utvilsomt, engelskmenn har vanskelig og å holde roen tidvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Diskusjoner blir ofte idiotisk når det stort sett er subjektive meninger som er på agendaen.

8873872[/snapback]

Korrekt. Det finst absolutt ingen fasitsvar på kva som er ein underhaldande spelestil.

Norsk og engelsk lynne er ganske likt, det har litt å si og.

8734673[/snapback]

Det trur eg òg. Det er neppe tilfeldig at nordmenn flest har valgt seg Premier League som sin favorittliga. Både i norsk og engelsk fotball legges det vekt på kjappe angrep, kontringer, og det er viktig at ein ofrer seg for laget og at ingen lurer seg unna defensive løp og annan drittjobb.

Det er klart at ein som er vant med denne typen fotball stusser når han ser ein kamp frå f.eks. Spania, der det går mykje meir i sakte oppbygde angrep med mange trekk mot eit etablert forsvar, og når ein ser at fleire av dei offensive spelarane har temmelig frie roller defensivt, for å spare krefter til det dei er best på.

Og omvendt, sjølvsagt. Her er kva ein på VG's Fotball - Internasjonal seier om engelsk fotball:

- Jeg - som er vant med den rolige og bedagelige fotballen som spilles i Spania - blir jo rent sliten av å se tempofotballen og de susende taklingene som florerer i engelsk fotball. Jeg klarer ikke å slappe av å nyte dette.

Han skriver videre:

- For jeg syns også det er utrolig interessant at det er så store forskjeller på kulturer og stiler innen samme idrett, og at det kan oppleves så totalt forskjellig hva gjelder smak og interesse.

Det samme gjelder forøvrig supporterkulturen. Jeg tenker: Hvordan kan man drive å heie frem et lag - som spiller så dårlig - at de kun fortjener å bli pepet ut?

Her har vi endå ein stor forskjell mellom England og Spania. I England går ein på kamp for å støtte laget sitt (og det skal ein så klart gjere i tjukt og tynt), mens i Spania - spesielt blant dei store laga - går ein på kamp for å bli underholdt, og alle tekniske finesser belønnes med applaus, som ein oppfordring til å finne på eit nytt triks neste gong han får ballen. Dette ser ein også ganske klart på det engelske ordet "supporter" og det spanske ordet "aficionado", som best kan oversettes til "det som fascinerer en."

Lenke til kommentar

hehe, fant det selv ut igår. Slår vel ihjel myten om at det er lite mål i Serie A. Men 0.5 mål ekstra per serierunde er jo ikke akkurat et slående argument mot PL. Skyldes også at Premier League endrer seg, å blir mer og mer defensivt orientert. Da ser jeg spesielt på Liverpool, Chelsea, Aston Villa og diverse nyopprykkede lag som f.eks Pompey.

Lenke til kommentar
samme grunn som hvorfor så mange er "fan" av, ManU, Liverpool etc. Selv om man ikke har noen relasjon med laget. Kan forklares med 1 ord.

Påvirkning....

8872703[/snapback]

Eller bare det at de liker spillestilen eller spiller'ne eller bare det at det er god underholding, jeg er fan av Manchester United fordi jeg har vært der og syns de spiller underholdende fotball

Lenke til kommentar
Jeg har bestandig undret over hvorfor nordmenn er så opptatt av engelsk fotball.  Hva er så spesielt med engelsk fotball ? Hvorfor er det flere som er opptatt av engelsk fotball enn for eksempel tysk fotball ?

8722553[/snapback]

Det har jeg og lurt på :hmm:

Jeg liker Tysk fotball mye mye bedre enn engelsk.

Det er jo drit kjedlig å se på att midtstopperer triller ball mellom seg selv.

Endret av messi91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
samme grunn som hvorfor så mange er "fan" av, ManU, Liverpool etc. Selv om man ikke har noen relasjon med laget. Kan forklares med 1 ord.

Påvirkning....

8872703[/snapback]

Eller bare det at de liker spillestilen eller spiller'ne eller bare det at det er god underholding, jeg er fan av Manchester United fordi jeg har vært der og syns de spiller underholdende fotball

8894486[/snapback]

Skulle sett du var fan av Man U vis de ikke hadde hatt det mediehysteriet som de har.

Var du der før eller etter du ble "fan" forresten? Har hørt om mange som har tatt turen over men det er etter man har blitt såkalt "fan" av laget.

Som sagt Påvirkning av mennesker rundt deg og media.

Lenke til kommentar

Jeg har sett masse italiensk fotball uten å fått noe større følelsesmessig tilknytning til denne ligaen enn den engelske.

For meg er det England blant annet pga:

-En fotballstil som tiltaler meg, tøffere, mindre sutring og filming, uten at tekniske spillere nødvendigvis blir gjemt bort

-Et land som er nærmere fysisk og som føles nærmere kulturelt (lang historie med Norge)

-Stor interesse generelt i landet (England)

-Nesten alltid fulle tribuner (i motsetning til i Spania og Italia)

-Engelsk publikum og pubkultur er fantastisk

-At PL har utviklet seg til å sannsynligvis bli den beste ligaen i verden kvalitetsmessig har ikke trukket ned i ettertid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal si at jeg reagerer når folk sier at engelsk fotball er blottet for tekniske spillere. Se på C. Ronaldo. Ble ikke han sett på som 06\07 største stjerne. Han er en spiller alle ligaer ønsker seg.

Om noen år har vi enda flere teknikkere i engelsk fotball.

Lenke til kommentar
Skal si at jeg reagerer når folk sier at engelsk fotball er blottet for tekniske spillere. Se på C. Ronaldo. Ble ikke han sett på som 06\07 største stjerne. Han er en spiller alle ligaer ønsker seg.

Om noen år har vi enda flere teknikkere i engelsk fotball.

8986639[/snapback]

Jeg tar det som at det er meg du sikter til og jeg vil at du skal lese det jeg skrev en gang til. De er sannelig nok ikke blottet for teknikk, men grunnteknikken til en italiener og spilleforståelsen og roen er betydelig bedre enn en Engelskmanns. Og å trekke fram C. Ronaldo er ett engangstilfelle. Greit nok vi har noen få som kan trikse (for det meste utlendinger faktisk, halve laget til Arsenal, eks Henry, Van Persie cronaldo m.fl men tar du f.eks et midtstopperpar i Italia og i England og ser på de tekniske ferdighetene så er det temmelig stor forskjell på dem.

Lenke til kommentar
Jeg tar det som at det er meg du sikter til og jeg vil at du skal lese det jeg skrev en gang til.  De er sannelig nok ikke blottet for teknikk, men grunnteknikken til en italiener og spilleforståelsen og roen er betydelig bedre enn en Engelskmanns.  Og å trekke fram C. Ronaldo er ett engangstilfelle.  Greit nok vi har noen få som kan trikse (for det meste utlendinger faktisk, halve laget til Arsenal, eks Henry, Van Persie cronaldo m.fl men tar du f.eks et midtstopperpar i Italia og i England og ser på de tekniske ferdighetene så er det temmelig stor forskjell på dem.

8998128[/snapback]

Jeg er ikke uenig, men spillestilen og tempoet levner jo ikke mye rom for at teknikk hos stoppere skal avles i England. I serie A har forsvarere mer tid, og jages ikke like ofte av spisser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kan jeg egentlig spørre om hvorfor det skal være så viktig at midtstoppere har god teknikk? Det er ikke akkurat de som skal stå for de tekniske finesene. Du har kanskje noen backer som gjør det, men midtstoppere? :hmm:

9273449[/snapback]

det er vel i grunn ikke så viktig med god teknikk, det er bare det att det er mer underholdene å se på spillere som kan behandle ball.

Lenke til kommentar
men tar du f.eks et midtstopperpar i Italia og i England og ser på de tekniske ferdighetene så er det temmelig stor forskjell på dem.

8998128[/snapback]

Tss.. Sier bare Rio Ferdinand :)

Edit: Så ikke midtstopper_par_.. Vidic er vel ikke fullt på høyde med Ferdinand på det tekniske, men hvis stoppere hadde vært teknisk som Ferdinand i PL hadde de nok vært på høyde med de i Serie A osv, så de finnes nok i PL de også.

Endret av TeggY
Lenke til kommentar
men tar du f.eks et midtstopperpar i Italia og i England og ser på de tekniske ferdighetene så er det temmelig stor forskjell på dem.

8998128[/snapback]

Tss.. Sier bare Rio Ferdinand :)

Edit: Så ikke midtstopper_par_.. Vidic er vel ikke fullt på høyde med Ferdinand på det tekniske, men hvis stoppere hadde vært teknisk som Ferdinand i PL hadde de nok vært på høyde med de i Serie A osv, så de finnes nok i PL de også.

9274144[/snapback]

Daniel Agger sin teknikk er ikke akkurat dårlig den heller.

Lenke til kommentar

Pga den gode gamle tippekampen. Norske medier har hatt best dekning på engelsk fotball i lange tider. Før 90 Tallet var det nesten bare engelsk fotball som ble sendt (i tillegg til norsk selvfølgelig.) tror ikke det er noe spesielt med engelsk fotball utover det.

kan vel ta med at av de samme grunnene så får folket seg engelske favouritt lag og det gjør at situasjonen ikke forandrer seg selv om vi har dekning fra mange liger i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...