Me sjøl Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Nei det gjør faktisk ikke det. Vi kan aldri vite om mennesket faktisk har en sjel som overlever døden, selv om hjernen dør og det vi tror er bevissthet også dør. Kanskje det er sjelen som holder liv i alt, tilogmed bevisstheten, og at den er eveig. Slike ting er umulig å vite, og hvis du mener svaret er så enkelt som du ga, ja, da har du løst hele gåten, mennesker trenger aldri lenger gruble over et eventuelt afterlife, for du har jo svaret. Men NEI Okstad, vi kan aldri vite om vi faktisk overlever døden. 8790999[/snapback] Si meg: kan vi vite at jorda ikke er flat? Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Kan vi vite at jorda ikke står i universets sentrum? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hva mener dere? tror dere at det finnes et liv etter livet? Må innrømme at etter jeg så den dokumentaren som gikk på tvnorge "Gutten som har levd før" (tror det var det den het) så har jeg blitt litt usikker, hva mener dere? vær så snill å kom med argumenter for svarene deres 8722424[/snapback] Hvis jeg forstår deg rett, så spør du om døden bare er en tunnell mellom to liv, for hvis vi diskuterer liv etter livet, er vi nødt til å diskutere døden og hva det er. Vi kan starte med det vi vet om døden: Vi vet at i bibelsk sammenheng, sier den følgende: "Med svette i ansiktet skal du ete ditt brød, inntil du vender tilbake til jorden; for av den er du tatt. Av jord er du kommet og til jord skal du bli." 3 Mos 3:13;og 17-19 I bibelsk sammenheng så ser vi at vi blir til jord når vi dør. Og vitenskapelig, vet vi også at vi blir til jord, så dette er en sannhet som ikke er feil, verken bibelsk eller vitenskapelig. Så spørsmålet blir da, fins det en sjel, og lever denne sjelen videre uten kroppen? Eller skaper gud en ny kropp og gir oss et nytt liv i en helt ny kropp? Så kan vi lese videre: "For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre” (Romerbrevet 6:23)" I bibelsk sammenheng, er du avhengig av at gud viser nåde mot deg for alltid, for hvert eneste liv, er du avhengig av hans "nådegave" for at du skal få fortsette å leve. Ser vi videre i bibelsk sammenheng, så får du likevel et evig liv, men det er i helvete. Så vi får jo igrunn alle evig liv, hvis vi skal se det i bibelsk sammenheng, forskjellen er bare at noen skal til himmelen og noen til helvete. Så er spørsmålet, hvem skal til himmelen og hvem skal ikke, da må vi lete videre i bibelen: "Jehova har også valgt ut noen trofaste menn og kvinner på jorden som skal til himmelen. De skal herske som konger over menneskeheten sammen med Jesus og dessuten tjene som dommere og prester. (Lukas 22: 28—30; Åpenbaringen 5: 9, 10) Jesus omtalte disse medregentene i hans rike som en ’liten hjord’. Tallet på dem er 144 000. — Lukas 12: 32; Åpenbaringen 14: 1—3." Som du ser, så skal 144,000 jøder til himmelen, og resten skal til helvete (ca 6 milliarder pr dags dato skal til helvete, + de milliarder som har levd før oss), hvilket betyr at mest sannsynlig skal du og jeg til helvete, HVIS bibelen er sann og ekte. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Nei det gjør faktisk ikke det. Vi kan aldri vite om mennesket faktisk har en sjel som overlever døden, selv om hjernen dør og det vi tror er bevissthet også dør. Kanskje det er sjelen som holder liv i alt, tilogmed bevisstheten, og at den er eveig. Slike ting er umulig å vite, og hvis du mener svaret er så enkelt som du ga, ja, da har du løst hele gåten, mennesker trenger aldri lenger gruble over et eventuelt afterlife, for du har jo svaret. Men NEI Okstad, vi kan aldri vite om vi faktisk overlever døden. 8790999[/snapback] Jo, det gjør det. Det er et - uno - one bevis på at det ikke er noe liv etter døden. I motsetning til det sjele tingen, som det faktisk ikke finnes noen realistiske bevis for. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Annet enn de der gramma som forsvinner ut av kroppen når man dør som det har blitt forsket på, men jeg tror det bare er.. tja, en siste pust eller noe. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Annet enn de der gramma som forsvinner ut av kroppen når man dør som det har blitt forsket på, men jeg tror det bare er.. tja, en siste pust eller noe. 8791474[/snapback] Er det ikke at musklene slapper av da? Vet ikke jeg, tull er det iallefall. Lenke til kommentar
Virgolate Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ok, er enig i at det er et bevis på at bevisstheten slik vi kjenner den dør, men utover det kan vi vel være enig om at det ikke kan si noe om hvorvidt vi faktisk overlever døden. Det får vi vel aldri vite før den dagen kommer Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ok, er enig i at det er et bevis på at bevisstheten slik vi kjenner den dør, men utover det kan vi vel være enig om at det ikke kan si noe om hvorvidt vi faktisk overlever døden. Det får vi vel aldri vite før den dagen kommer 8791516[/snapback] Helt klart. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det største problemet med å kunne akseptere liv etter livet er manglende bevismaterialet rundt temaet. Vi har ikke engang så mye som et brukbart indisie på det engang. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ok, er enig i at det er et bevis på at bevisstheten slik vi kjenner den dør, men utover det kan vi vel være enig om at det ikke kan si noe om hvorvidt vi faktisk overlever døden. Det får vi vel aldri vite før den dagen kommer 8791516[/snapback] Å overleve døden er en selvmotsigelse. Er du død, så er du død. Og det vil du aldri få vite, får er du død, så er du ikke mer, og er du ikke død, så har du ikke vært død. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Annet enn de der gramma som forsvinner ut av kroppen når man dør som det har blitt forsket på8791474[/snapback] Det har blitt forsket på, ja (se her for mer info), men det er ikke-vitenskap og tull og tøys, egentlig. (Og husk, som jeg har sagt før, at sjelen som noe ikke-materielt i motsetning til en materiell kropp, ikke var noe Jesus visste noe om – det kom til i en nyplatonsk rus hos kirkefader Augustin på 500-tallet). Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Vanskelig å være sikker, kanskje det skjer noe. Ser ikke bort ifra at jeg kanskje blir gjenfødt på nytt som noe helt annet. Har ingen religion i det hele tatt, men akkurat det der kan høres logisk ut. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Ser ikke bort ifra at jeg kanskje blir gjenfødt på nytt som noe helt annet.8819421[/snapback] Det som ikke er logisk, er at det krever et "deg" (hinduistene kaller det atman) som blir overført til en annen kropp. Hva overføres? Hvorfor? Hvorfor til en annen kropp? Hvordan? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Har ingen religion i det hele tatt, men akkurat det der kan høres logisk ut. 8819421[/snapback] Kan vi få høre denne logikken, slik at vi kan verifisere at det faktisk er logisk? Stadig vekk sier noen at de synes ditt og datt høres logisk ut, men de nekter å gjøre rede for logikken. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) Ser ikke bort ifra at jeg kanskje blir gjenfødt på nytt som noe helt annet.8819421[/snapback] Det som ikke er logisk, er at det krever et "deg" (hinduistene kaller det atman) som blir overført til en annen kropp. Hva overføres? Hvorfor? Hvorfor til en annen kropp? Hvordan? 8819679[/snapback] Krever det egentlig det? Kan ikke det som er "deg" rett og slett bare gjenoppstå, dvs uten noen spesifik "overføring gjennom eteren"? Du "oppsto" jo forsåvidt da hjernen din produserte din bevissthet for første gang, og jeg antar at du er enig i at den bevisstheten er det som er "deg"? Endret 9. juni 2007 av VikingF Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Den samme bevistheten består av elektrokjemiske signaler i hjernen som med letthet lar seg påvirke og manipuleres av kjemikalier. Ser ingen logikk i at dette skal overføres til noe nytt når vi dør. Husk på at det som er "deg" læres du opp til i oppveksten. Lenke til kommentar
Vidi Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) Krever det egentlig det? Kan ikke det som er "deg" rett og slett bare gjenoppstå, dvs uten noen spesifik "overføring gjennom eteren"? Du "oppsto" jo forsåvidt da hjernen din produserte din bevissthet for første gang, og jeg antar at du er enig i at den bevisstheten er det som er "deg"? 8819771[/snapback] All forskning viser at vår bevissthet og våre sjelsevner er knyttet til noe fysisk, nemlig hjernen og hjernebarken.Her kommer det interessante; bevisstheten vår forandres gjennom livet, og den påvirkes av sykdom, skader eller ulike typer medikamenter. Mennesket er født med hjerne, men tilegner seg bevissthet. Personligheten blir utviklet gjennom påvirkning fra og samhandling med våre nærmeste gjennom oppveksten. Også dette taler mot at sjelen eller personligheten er noe som kommer flygende og tar bolig i kroppen. For meg blir det ærlig talt vanskelig å respektere disse tankene du forfekter. Er det troen på at det må være en form for etterliv, hva er basisen din i dette? Endret 9. juni 2007 av Vidi Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) For meg blir det ærlig talt vanskelig å respektere disse tankene du forfekter. Er det troen på at det må være en form for etterliv, hva er basisen din i dette? 8820108[/snapback] Basisen er logikk. Dersom bevisstheten er et resultat av naturlige prosesser, så er det ingenting som hindrer at de samme naturlige prosessene kan repeteres før eller senere. Altså: Et sett med faktorer (Faktor A, Faktor B, ... , Faktor X) førte til min eksistens, ergo så kan vi si med 100% sikkerhet at sannsynligheten for at Faktor A, Faktor B, ... , Faktor X kan føre til min eksistens er ulik null: P(FA, FB, ... , FX => "Min bevissthet")>0. Med mindre vi kan vise til en eller annen naturlov som sier at naturlige prosesser ikke kan repeteres når de først har inntredd èn gang, så er det heller ingen grunn til å anta at en slik naturlov eksisterer. Samme logikk som: "Siden jeg ikke har sett rosa elefanter, så er det ingen grunn til å tro at de eksisterer". Ergo så synes jeg det er logisk å tro at man kan repeteres i en eller annen fremtid. (Personlighet har ingenting med diskusjonen å gjøre, da jeg fint kunne hatt en annen personlighet, men fremdeles ha eksistert) Endret 9. juni 2007 av VikingF Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Men om alle dine egenskaper skulle bli kopiert i et nytt menneske så er det fremdeles ikke deg, bare en kloning av deg som du aldri vil nyte godt av. Lenke til kommentar
Vidi Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) (Personlighet har ingenting med diskusjonen å gjøre, da jeg fint kunne hatt en annen personlighet, men fremdeles ha eksistert) 8820405[/snapback] Denne logikken bærer preg av å være egenprodusert. Personlighet er utgangspunktet for din særegne bevissthet, uten den kan du like fullt defineres som død. Reinkarnasjon betegner sjelevandring eller gjenfødelse, ofte uatskillelig knyttet til den hinduistiske doktrinen om karma, loven om konsekvens. Forestillingen om menneskets gjentatte liv finner man især innen hinduisme og buddhisme. Jødedommen, kristendommen og islam avviser normalt reinkarnasjon, idet disse religioner anser at hver menneskelig unnfangelse og fødsel bringer en ny menneskesjel, og at den etterdødlige tilværelse for denne er evig og foregår i en form for paradis. Det finnes likevel kristne retninger som aksepterer reinkarnasjon, bl.a. rosenkreuzerne, kristensamfunnet (antroposofer) og mange brasilianske kristne. Innen islam finnes sufigrupper som tror på reinkarnasjon, det samme gjelder en del religioner som har sin opprinnelse i islam, herunder druserne, alevittene, yezidiene og bahaiene. Endret 9. juni 2007 av Vidi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå