Skarstard Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så med mindre du har noen gode vitenskapelige bevis for at døden er slutten så ikke kommenter her. 8743326[/snapback] Alt tilsier at døden faktisk er slutten, det er dere som påstår noe annet som har noe å bevise. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Dersom ikke elektrokjemiske signaler i hjernen er sannheten hvordan forklarer du da at sinstilstander kan påvirkes og manipuleres med kjemikalier. Nei de elektriske impulsene styrer ikke bare hjetet men hele organismen fysisk og sykisk. Med nok medikamentering og stimuli kan man få mange til å begå selvmord. Om eventyrland høres fint ut er det ikke dermed sangt at det eksisterer. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Er "kristen", men tror på reinkarnasjon(heter det ikke det?).Tror sjelen starter på nytt i en ny kropp(der den ikke husker noe fra dens forrige). 8729073[/snapback] Hvis du kommer i en ny kropp, så får jo du selvsagt en ny bevisthet siden bevistheten er et resultat av de elektriske impulsene i hjernen. Og hvis du i tillegg til det ikke husker ditt forrige liv.... Er det i det hele tatt noen grunn til å si at det er samme "sjel"? Alt reinkarneres. Mennesker blir til jord, jorden blir næring for utallige planter, planeter blir næring for nye mennesker. Men ingenting reinkarneres som seg selv. Ergo er det helt poengløst å i det hele tatt tenke på det. 8730753[/snapback] Ikke start med det tullet om elektriske impulser igjen. Du har absolutt ikke noe grunnlag for å si at dette er sannheten og kun sannheten, og at ingen andre sine meninger er rette. Selv tror jeg på et liv etter døden, men ikke som at du kommer tilbake som et nytt menneske eller kommer i "himmelen" som det er så fint beskrevet i bibelen ( som jeg tror bare er propaganda laget for å få en større folkemasse til å følge samme leder ) "Sjelen" kan ikke forklares, men jeg tror vi har en sjel som fungerer som bevissthet og lager for tanker og opplevelser ( hjernen han dermed sin funksjon i å holde hjerterytme gående sammen med samtlige kroppsfunksjoner ). Å komme med alt det om at elektriske impulser er det eneste som gir oss bevisshet er umulig å bevise ( og dermed umulig å motbevise ) siden den sjelen jeg tror på ikke eksisterer i vår dimensjon om du kan kalle det for det, men i en annen verden vi ikke kan komme til mens vi lever her på jorden ( tror ikke det er "paradis" som i bibelen, men rett og slett en annen verden vi ikke har grunnlagfor å forstå ) Så med mindre du har noen gode vitenskapelige bevis for at døden er slutten så ikke kommenter her. 8743326[/snapback] Om det finnes en sjel, så har den en effekt i verden (bevissthet), og bevisstheten har andre effekter (valg). Om bevisstheten er ikke-materiell, så har den likevel materielle effekter (den kontrollerer kroppen, for eksempel). Og vi vet at å innta fysiske substanser/fysisk sykdom kan gjøre ting med bevisstheten, så det må være kommunikasjon andre veien også. Men denne kommunikasjonen har vi aldri sett bevis på. Dette blir tredje gangen i denne tråden jeg stiller disse spørsmålene, håper virkelig at noen har noen virkelige svar: - Hva er sjelen laget av?- Hvor og hvordan i evolusjonsprosessen anskaffet mennesket en sjel? - Hvordan kommuniserer sjelen med hjernen og omvendt? - Hvorfor observerer vi ikke energi som blir tilført fra sjelen til hjernen og omvendt? - Hva er hjernens funksjon, hvis sjelen skaper bevisstheten? - Hvilke lover er sjelestoff bestemt av? Siden vi ikke kan påvise en sjel hvor det absolutt kan forventes at man vil se effekter hvis den finnes, så er det rimelig å si at sjelen ikke finnes. Og finnes den ikke, så er døden virkelig slutten. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det kan være mer mellom himmel og jord en vi vet per i dag. Bare fordi vi har oppdaget radiosignaler og strøm betyr ikke at vi har oppdaget alt. Det er viktig å ikke påkalle seg allvitenhet. PS, jeg sier ikke jeg tror på den ene eller andre retningen Lenke til kommentar
rtr Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, 52 brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. 53 For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet. 54 Og når dette forgjengelige er kledd i uforgjengelighet og dette dødelige er kledd i udødelighet, da oppfylles det som står skrevet: Har ikke sett maken til svadaprat :!: 8729001[/snapback] Det er mer der det kommer fra, mye mer :!: Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så med mindre du har noen gode vitenskapelige bevis for at døden er slutten så ikke kommenter her. 8743326[/snapback] Det er du, som den som påstår at det faktisk skjer noe etter døden, som må legge fram bevis for at døden ikke er slutten. Lenke til kommentar
Sindrelol Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så med mindre du har noen gode vitenskapelige bevis for at døden er slutten så ikke kommenter her. 8743326[/snapback] Det er du, som den som påstår at det faktisk skjer noe etter døden, som må legge fram bevis for at døden ikke er slutten. 8743946[/snapback] Det finnes ikke beviser, derfor kan ingen fortelle folk som har fått for seg slike syke ideer, at de tar feil. Det er det som er så genialt med religion. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nei, det er der feilen ligger. Det er påstander. Folk for lenge siden, da kristendommen oppstod, var lettpåvirkelige og redde for det ukjente, nettopp fordi de ikke visste så mye som vi vet idag. At Gud skal ha skapt jorda på sju dager, at jesus stod opp fra de døde, at adam og eva var de første menneskene på jorda, at jesus kom til etter en jomfrufødsel. Beviser for noen av disse hendelsene, utenom det som står i bibelen? Akkurat. Det finnes ikke beviser, annet enn hva folk trodde og skrev på DEN TIDA. Kirken trodde jorda var universets midtpunkt. Enough said. Når man dør, kommer man til en annen planet. Der lever man videre, og så dør man og kommer til en ny planet igjen, og så gjentar prosessen seg. Feil sier dere kanskje. Vel, motbevis meg. Det kan dere ikke, så da må det stemme. Noen som tar poenget mitt her, eller? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Ikke start med det tullet om elektriske impulser igjen. Du har absolutt ikke noe grunnlag for å si at dette er sannheten og kun sannheten, og at ingen andre sine meninger er rette. Selv tror jeg på et liv etter døden, men ikke som at du kommer tilbake som et nytt menneske eller kommer i "himmelen" som det er så fint beskrevet i bibelen ( som jeg tror bare er propaganda laget for å få en større folkemasse til å følge samme leder ) "Sjelen" kan ikke forklares, men jeg tror vi har en sjel som fungerer som bevissthet og lager for tanker og opplevelser ( hjernen han dermed sin funksjon i å holde hjerterytme gående sammen med samtlige kroppsfunksjoner ). Å komme med alt det om at elektriske impulser er det eneste som gir oss bevisshet er umulig å bevise ( og dermed umulig å motbevise ) siden den sjelen jeg tror på ikke eksisterer i vår dimensjon om du kan kalle det for det, men i en annen verden vi ikke kan komme til mens vi lever her på jorden ( tror ikke det er "paradis" som i bibelen, men rett og slett en annen verden vi ikke har grunnlagfor å forstå ) Så med mindre du har noen gode vitenskapelige bevis for at døden er slutten så ikke kommenter her. 8743326[/snapback] At kjemiske, biologiske, og elektriske prosesser i hjernen er hele grunnlaget til bevisstheten er allerede bevist. Hvis du vil ha en god vitenskapelig forklaring av det, gå til ditt nærmeste universitet og spør. "Sjelen" kan lett forklares: Mennesket har problemer med å takle tanken på sin egen dødelighet, og fantaserer derfor opp nye konsepter som skal få udødelighet til å virke mindre absurd. Psykologi 101. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg tror ikke på noe liv etter døden Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Dette spørsmålet handler egentlig bare om hva du selv tror, det vil aldri kunne besvares, ei heller bevises på noen måte. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Dette spørsmålet handler egentlig bare om hva du selv tror, det vil aldri kunne besvares, ei heller bevises på noen måte. 8759028[/snapback] Har du lest hele tråden? Det har gang på gang blitt gjort ganske klart at den kjære bevisthet ligger i ditt kjære hode, når da du dør og denne hjernedelen slutter å fungere og brytes ned, er det slutt. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Det er likevel morsomt å kunne vise til at sjelen aldri blir omtalt i Bibelen som annet enn kropp. I 1 Mos er det tydelig at kroppen og sjelen er det samme. Idéen om den udødelige sjel, som kommer fra gud og går tilbake til gud, oppstår historisk sett i hodet til kirkefaderen Augustin fra Hippo på 500-tallet. Augustin hadde forlest seg på platons skrifter, og mente å kunne koble dette sammen med Bibelen. Den nåværende kristne idéen om sjel som noe annet enn kropp, er altså fullt og helt gresk – verken Bibelen eller den opprinnelige kristne tradisjonen sier noe om dette før Augustin. Endret 1. juni 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
rtr Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) For en tid tilbake kom jeg over dette diktet som jeg synes gir en fin og realistisk skildring av døden : etter livet etter livet drar vi dit vi var før vi ble til ingenting ikke mørke, ikke tomhet ingen fortvilelse eller savn en god natts søvn uten drømmer med en morgen som aldri kommer bare et tomrom blir igjen fylt med minner og savn så ikke dra fra oss før du må men likevel, vær ikke redd før du ble til var det så ille? så ikke frykt men lev, så godt og lenge du kan du får bare ett forsøk Diktet er tjuvlånt fra http://ars-ethica.blogspot.com/2006/11/etter-livet.html Endret 2. juni 2007 av rtr Lenke til kommentar
Virgolate Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Dette spørsmålet handler egentlig bare om hva du selv tror, det vil aldri kunne besvares, ei heller bevises på noen måte. 8759028[/snapback] Har du lest hele tråden? Det har gang på gang blitt gjort ganske klart at den kjære bevisthet ligger i ditt kjære hode, når da du dør og denne hjernedelen slutter å fungere og brytes ned, er det slutt. 8759094[/snapback] Til Okstad Jøss,du vet visst svaret du, eller tror du iallefall.. Kan så være det du sier, men det beviser da ikke om det er et liv etter døden, eller liv etter livet...la fok få svare det de vil, uten at du kommer med slike "har du lest hele tråden" kommentarer. Tråden handler jo om liv etter livet? og kan vi med sikkerhet si at det finnes eller ikke, nei..ergo blir det mye hva den enkelte selv tror. Endret 5. juni 2007 av Virgolate Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) etter livet 8759166[/snapback] Epikur skal ha sagt det slik: "Når jeg er, er ikke døden, og når døden er, er ikke jeg." Endret 5. juni 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg tror at jeg slutter å eksitere når jeg dør (på samme måte som før jeg ble født, eller når jeg sover uten og drømme) Kanskje kommer jeg til himmelen eller helvete når jeg dør, men det tviler jeg på. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Til OkstadJøss,du vet visst svaret du, eller tror du iallefall.. Kan så være det du sier, men det beviser da ikke om det er et liv etter døden, eller liv etter livet...la fok få svare det de vil, uten at du kommer med slike "har du lest hele tråden" kommentarer. Tråden handler jo om liv etter livet? og kan vi med sikkerhet si at det finnes eller ikke, nei..ergo blir det mye hva den enkelte selv tror. 8787143[/snapback] Faktisk så gjør det akkurat det. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Synes diktet "Etter livet" var nydelig, og det ga meg faktisk trygghet. Likevel er det helt ufattelig å tenke på meg selv etter hjernen min har sluttet å sende signaler, og hvordan døden vil bli. Jeg er ganske fascinert av den, så jeg vil gå i døden med nyskjerrighet. Hvorfor er det ingen kristne som har sagt at vi ateister alltid vil ta feil uansett, fordi vi aldri vil oppleve himmelen da vi ikke tror på Gud og at Jesus stod opp fra graven? Hadde likt å flamme en kristen som kom og sa noe sånt, for å bevise at vi aldri vil få vite hva vi går glipp av eller noe. Nei, det er trist, men døden er slutten. Det er ikke noe mer. Dette vet jeg, i likhet med okstad. Himmel og helvete, hvordan vi ble skapt og alle historiene fra boka bibelen er røverhistorier funnet på for å gi et svar, for å gi trygghet. Om du som leser min post her nå tror på bibelen; ikke les videre i emner hvor vi ateister kommer med våre fakta. Det kan ta fra deg troen, som jeg er lei meg for at jeg ikke har. Det gir trygghet, og gir håp. Likevel er det bullshit. Lenke til kommentar
Virgolate Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Faktisk så gjør det akkurat det. 8790315[/snapback] Nei det gjør faktisk ikke det. Vi kan aldri vite om mennesket faktisk har en sjel som overlever døden, selv om hjernen dør og det vi tror er bevissthet også dør. Kanskje det er sjelen som holder liv i alt, tilogmed bevisstheten, og at den er eveig. Slike ting er umulig å vite, og hvis du mener svaret er så enkelt som du ga, ja, da har du løst hele gåten, mennesker trenger aldri lenger gruble over et eventuelt afterlife, for du har jo svaret. Men NEI Okstad, vi kan aldri vite om vi faktisk overlever døden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå