Gå til innhold

Liv etter livet?

Anbefalte innlegg

Derfor burde det argumentet bare kastet vekk? Du kan ikke ignorere at vi er et lite sandkorn på stranda, men jeg skjønner jo selvsagt hva du mener. Det handler om man vil tro på noe det ikke er noen bevis for, hvorfor vil man det? Jo, fordi man er blitt lært gjennom skolen å tro på ting, pokkers religion :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror man får en ny kropp. Den gamle er begravet, som du sier, og råtner bort.

8725203[/snapback]

Ifølge Bibelen så står legemet opp av gravene på dommens dag. Altså kroppen som har råtnet vekk gjenoppstår.

I både Katolsk og Protestantisk tradisjon er dette i senere tid blitt forandret til "Sjelens oppstandelse", ikke "Legemets oppstandelse". Men Bibelen er klar på saken: Det er kroppene som skal stå opp av graven.

8725354[/snapback]

Sorry my bad :whistle:

8726184[/snapback]

Er det ikke litt flaut å bli korrigert i kristendom av en selverklært Satanist?

Lenke til kommentar
Jeg tror man får en ny kropp. Den gamle er begravet, som du sier, og råtner bort.

8725203[/snapback]

Ifølge Bibelen så står legemet opp av gravene på dommens dag. Altså kroppen som har råtnet vekk gjenoppstår.

I både Katolsk og Protestantisk tradisjon er dette i senere tid blitt forandret til "Sjelens oppstandelse", ikke "Legemets oppstandelse". Men Bibelen er klar på saken: Det er kroppene som skal stå opp av graven.

8725354[/snapback]

Sorry my bad :whistle:

8726184[/snapback]

Er det ikke litt flaut å bli korrigert i kristendom av en selverklært Satanist?

8726573[/snapback]

Hehe, det er en måte å si det på...Men som sagt har jeg ikke lest hele Åpenbaringen, i tillegg til at jeg ikke er så gammel enda ;) Selv om det kanskje er en dårlig unnskyldning :p

Kan jeg spørre deg hvorfor du er Satanist?

Lenke til kommentar
Derfor burde det argumentet bare kastet vekk? Du kan ikke ignorere at vi er et lite sandkorn på stranda, men jeg skjønner jo selvsagt hva du mener. Det handler om man vil tro på noe det ikke er noen bevis for, hvorfor vil man det? Jo, fordi man er blitt lært gjennom skolen å tro på ting, pokkers religion :)

8726262[/snapback]

Indeed. Hvorfor tro på noe det ikke finnes noen god grunn til å tro?

Det kalles enten indoktrinasjon eller ønsketenkning.

Lenke til kommentar

Fordi for meg er det mer logisk at det skjer NOE når jeg dør, enn at jeg bare slutter å eksistere/tenke.

Jeg tenker ikke slik fordi jeg vil at det skal skje noe når jeg dør, det hadde vært greit å bare kunne slutte å eksistere når jeg dør, blir sikkert rolig det, men jeg kan ikke forstå at det skulle være det som skjer.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt å forstå faktisk, når du skjønner at bevisstheten din er et produkt av elektriske og kjemiske signaler som surrer inni hjernen din. Når du dør slutter disse signalene i hjernen og vips, så fins det ikke noe "jeg" lenger. Da er det akkurat som det var før du ble født.

Lenke til kommentar
Fordi for meg er det mer logisk at det skjer NOE når jeg dør, enn at jeg bare slutter å eksistere/tenke.

Jeg tenker ikke slik fordi jeg vil at det skal skje noe når jeg dør, det hadde vært greit å bare kunne slutte å eksistere når jeg dør, blir sikkert rolig det, men jeg kan ikke forstå at det skulle være det som skjer.

8727160[/snapback]

Schopenhauer mente at livet er noe som aldri skulle vært. Vil dette samsvare mer med din oppfatning av logikk?

Lenke til kommentar
Hehe, det er en måte å si det på...Men som sagt har jeg ikke lest hele Åpenbaringen, i tillegg til at jeg ikke er så gammel enda ;) Selv om det kanskje er en dårlig unnskyldning :p

Kan jeg spørre deg hvorfor du er Satanist?

8727016[/snapback]

Jeg leste hele Bibelen første gang når jeg var 16.

Jeg kaller meg tidvis Satanist fordi:

- Store deler av de handlingene som tilskrives Guds vilje av fundamentalistiske tilhengere av Abrahams religioner er handlinger jeg ser på som onde. Både Kristne og Muslimer har påstått at 9/11 var Guds straff, Bush har kalt krigen mot terror et korstog, folkemordet i Rwanda var oppfordret til av den katolske kirken i landet, etc, etc(Eksemplene er utallige). I tillegg så står religionene for spredning av intoleranse, homohets, rasehat, etc, etc. Hele historien til disse religionene er fyllt av vold og maktovergrep, fra korstogene til inkvisisjonen, til heksebrenningene, til den kulturelle revolusjonen i Iran, til Taliban, etc, etc. Dette er i min mening så nærmt man kommer ondskap som overhodet mulig, og hvis dette er Guds arbeid så kan jeg ikke kalle meg noe annet enn Satanist.

- Dagens samfunn bygger på så godt som alle synder man finner i Bibelen. Vi dyrker utallige gullkalver, vi dyrker alle dødsyndene, vi dyrker Mammon, etc, etc. Vi lever i et samfunn der nytelse og materielle goder er altoppslukende. Til og med kristne feirer Jesus fødsel og død med hedenske tradisjoner(Juletre, julegaver, påskeharer, påskeegg, etc, etc). Vi som har det godt i verden lever på bekostning av alle som ikke har det godt i verden, og våres velstand eksisterer utelukkende på grunn av vår evne til å utnytte de som ikke har det bra(Norge er et prakteksempel på dette hvis man ser på våres business i den tredje verden). Det er et gjennomgående "satanistisk" samfunn. Alle som lever i dagens samfunn bidrar til dette med sine handlinger. Og selvom jeg i mine ord og mine tanker er i mot det, så hjelper jeg til å opprettholde det med mine handlinger. Derfor kan jeg ikke være noe annet enn en "satanist".

- Det er morsomt å se hvordan folk reagerer når jeg sier at jeg er satanist.

- Fordi Jesus hadde brent kirker hvis han kom tilbake.

(Den siste var en spøk, men faktisk en spøk med mye alvor i seg).

Uansett.. Som en Gudfryktig person så ser jeg ikke noe annet alternativ enn å være ærlig å kalle meg satanist. Å kalle seg troende i dagens samfunn er ren blasfemi.

Det finnes også noen grunner til at jeg misliker å kalle meg satanist:

- Folk tror man er tilhenger av Anton LaVey sin Church of Satan, som er en gjeng med griske og egoistiske tullinger.

- Det er lett å bli blandet inn med Black Metal-satanismen, som jeg personlig synes er et morsomt og spennende fenomen, men som stinker litt for kraftig av gammeldags fascisme og historieløshet for min smak.

Lenke til kommentar

8725203[/snapback]

8725354[/snapback]

Bibelen er som kjent sjelden enig med seg selv...

Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, og det forgjengelige skal ikke arve uforgjengelighet.

1 KOR 15,50

Lenke til kommentar

1 KOR 15,50

8728224[/snapback]

Leser du videre i sitatet så roter det mye med legemet og sjel, uforgjengelig skal kle det forgjengelige, og så videre:

51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, 52 brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. 53 For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet. 54 Og når dette forgjengelige er kledd i uforgjengelighet og dette dødelige er kledd i udødelighet, da oppfylles det som står skrevet:

Så det er ikke helt sikkert hva som menes med hva her.

Men det legemets oppstandelse jeg refererte til tror jeg er fra Åpenbaringen, uten at jeg husker spesifikt hvor. Kan prøve å finne det senere.

Lenke til kommentar
51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, 52 brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. 53 For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet. 54 Og når dette forgjengelige er kledd i uforgjengelighet og dette dødelige er kledd i udødelighet, da oppfylles det som står skrevet:

Har ikke sett maken til svadaprat :!:

Lenke til kommentar

Er "kristen", men tror på reinkarnasjon(heter det ikke det?).

Tror sjelen starter på nytt i en ny kropp(der den ikke husker noe fra dens forrige).

Tror egentlig ikke på noen himmel, er for utenkelig at en verden kan være perfekt for alle.

Lenke til kommentar

Dette er en relativt vanlig miks i New Age-Norge, men den er fundamentalt inkompatibel. Du blander et lineært med et syklisk verdensbilde, blant annet. Hva er frelse for deg, da?

Tror egentlig ikke på noen himmel, er for utenkelig at en verden kan være perfekt for alle.

8729073[/snapback]

Enig.

Lenke til kommentar

Tror sjelen starter på nytt i en ny kropp(der den ikke husker noe fra dens forrige).

8729073[/snapback]

Hvis du kommer i en ny kropp, så får jo du selvsagt en ny bevisthet siden bevistheten er et resultat av de elektriske impulsene i hjernen. Og hvis du i tillegg til det ikke husker ditt forrige liv.... Er det i det hele tatt noen grunn til å si at det er samme "sjel"?

Alt reinkarneres. Mennesker blir til jord, jorden blir næring for utallige planter, planeter blir næring for nye mennesker.

Men ingenting reinkarneres som seg selv. Ergo er det helt poengløst å i det hele tatt tenke på det.

Lenke til kommentar

8729073[/snapback]

Tror du på helvete da?

Lenke til kommentar

Sjelen din er for øvrig lånt fra norrønt og / eller germansk -- og Odin vil ha den tilbake.

Du kan få "pusten" som den kristne gud ga mennesket -- for den kristne gud ga aldri mennesket sjel.

Pust er skrevet "Pnuema" eller "psyche" i det nye testamentet -- noe som betyr pust og / eller livgivende pust.

I det gamle testamentet er alle ordene også pust, vind eller livgivende pust.

Kun den hellige ånd får betegnelsen "ånd".

Lenke til kommentar

8729073[/snapback]

Hvis du kommer i en ny kropp, så får jo du selvsagt en ny bevisthet siden bevistheten er et resultat av de elektriske impulsene i hjernen. Og hvis du i tillegg til det ikke husker ditt forrige liv.... Er det i det hele tatt noen grunn til å si at det er samme "sjel"?

Alt reinkarneres. Mennesker blir til jord, jorden blir næring for utallige planter, planeter blir næring for nye mennesker.

Men ingenting reinkarneres som seg selv. Ergo er det helt poengløst å i det hele tatt tenke på det.

8730753[/snapback]

Ikke start med det tullet om elektriske impulser igjen. Du har absolutt ikke noe grunnlag for å si at dette er sannheten og kun sannheten, og at ingen andre sine meninger er rette.

Selv tror jeg på et liv etter døden, men ikke som at du kommer tilbake som et nytt menneske eller kommer i "himmelen" som det er så fint beskrevet i bibelen ( som jeg tror bare er propaganda laget for å få en større folkemasse til å følge samme leder )

"Sjelen" kan ikke forklares, men jeg tror vi har en sjel som fungerer som bevissthet og lager for tanker og opplevelser ( hjernen han dermed sin funksjon i å holde hjerterytme gående sammen med samtlige kroppsfunksjoner ).

Å komme med alt det om at elektriske impulser er det eneste som gir oss bevisshet er umulig å bevise ( og dermed umulig å motbevise ) siden den sjelen jeg tror på ikke eksisterer i vår dimensjon om du kan kalle det for det, men i en annen verden vi ikke kan komme til mens vi lever her på jorden ( tror ikke det er "paradis" som i bibelen, men rett og slett en annen verden vi ikke har grunnlagfor å forstå )

Så med mindre du har noen gode vitenskapelige bevis for at døden er slutten så ikke kommenter her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...