perpyro Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Jeg tror mennesket har en kropp, sjel og ånd. Når man dør, kommer ånden til himmelen eller helvete. Og jeg tror det er liv etter døden, enten i himmelen eller helvete, ettersom man er frelst eller ikke. Har denne sjelen følelser slik kroppen har eller er det bare bevistheten som følger sjelen? Endret 28. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg tror mennesket har en kropp, sjel og ånd. Når man dør, kommer ånden til himmelen eller helvete. Og jeg tror det er liv etter døden, enten i himmelen eller helvete, ettersom man er frelst eller ikke. 8724961[/snapback] kan jo være slik du sier der, helvete er jo kansje jorda Lenke til kommentar
Missen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Har denne sjelen følelser slik kroppen har eller er det bare bevistheten som følger sjelen? 8724971[/snapback] Hva mener du? Skjønte ikke spørsmålet helt kan jo være slik du sier der, helvete er jo kansje jorda 8725003[/snapback] Vel, jeg tror at det kommer en dommedag hvor alle mennesker blir dømt, enten til himmelen eller helvete når Jesus kommer tilbake. Inntil da tror jeg at alle døde mennesker kommer til såkalt dødsriket hvor man venter til dommedagen. Dette er verken himmelen eller helvete, men et sted man venter til man bli dømt. I Johannes Åpenbaring i bibelen står det en hel del om dette. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vel, jeg tror at det kommer en dommedag hvor alle mennesker blir dømt, enten til himmelen eller helvete når Jesus kommer tilbake. Inntil da tror jeg at alle døde mennesker kommer til såkalt dødsriket hvor man venter til dommedagen. Dette er verken himmelen eller helvete, men et sted man venter til man bli dømt. I Johannes Åpenbaring i bibelen står det en hel del om dette. 8725080[/snapback] Har du lest Johannes Åpenbaring? Det har jeg. Jeg har til og med opplevd en lignende åpenbaring selv. Det kalles bad-trip på LSD. Utenom at bad-tripper er bittelitt mer rasjonelle. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Ettersom du foutsetter at det er liv etter døden enten i himmelen eller i helvete så regner jeg med at jeg ikke får med meg min jordiske kropp når jeg skal til helvete, den ligger jo som kjent og råtner i ei kiste 6 fot under torva. Hva får jeg da med meg og hvilken sanser har det jeg får med meg, bare bevistheten eller hele følelsesregisteret basert på nerveceller som råtner i grava? Lenke til kommentar
Missen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vel, jeg tror at det kommer en dommedag hvor alle mennesker blir dømt, enten til himmelen eller helvete når Jesus kommer tilbake. Inntil da tror jeg at alle døde mennesker kommer til såkalt dødsriket hvor man venter til dommedagen. Dette er verken himmelen eller helvete, men et sted man venter til man bli dømt. I Johannes Åpenbaring i bibelen står det en hel del om dette. 8725080[/snapback] Har du lest Johannes Åpenbaring? Det har jeg. Jeg har til og med opplevd en lignende åpenbaring selv. Det kalles bad-trip på LSD. Utenom at bad-tripper er bittelitt mer rasjonelle. 8725105[/snapback] Jeg har ikke lest absolutt alt, men en del Ettersom du foutsetter at det er liv etter døden enten i himmelen eller i helvete så regner jeg med at jeg ikke får med meg min jordiske kropp når jeg skal til helvete, den ligger jo som kjent og råtner i ei kiste 6 fot under torva.Hva får jeg da med meg og hvilken sanser har det jeg får med meg, bare bevistheten eller hele følelsesregisteret basert på nerveceller som råtner i grava? 8725120[/snapback] Jeg tror man får en ny kropp. Den gamle er begravet, som du sier, og råtner bort. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Da vet jeg ikke hvem som er mest ond, Gud som gir meg en ny kropp som han sender til helvete for evig pinsler eller Satan som skal pine meg. Hvem var mest ond av Hitler og de som utførte ordrene hans? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hvordan er det bekreftet at når kroppen dør så er det slutt Me sjøl? Give it to me with a spoon please. Og ja, kan vel si at jeg tror på at vi har en sjel og alt det "tøvet". 8724691[/snapback] Bevisstheten er lik hjernen. Hvis ikke ville vi ikke sett så sterk korrelasjon mellom aktivitet i hjernen og bevissthet, og vi ville observert en utveksling av energi mellom hjerne og sinn og vise versa. Det har aldri vært observert. Siden hjernen er en del av kroppen, så er det slutt for den også når det er slutt for kroppen, og når det er slutt for hjernen så er det ikke mer igjen av deg. Om du tror på en sjel, vennligst besvar disse spørsmålene mine fra side 1: - Hva er sjelen laget av?- Hvor og hvordan i evolusjonsprosessen anskaffet mennesket en sjel? - Hvordan kommuniserer sjelen med hjernen og omvendt? - Hvorfor observerer vi ikke energi som blir tilført fra sjelen til hjernen og omvendt? - Hva er hjernens funksjon, hvis sjelen skaper bevisstheten? - Hvilke lover er sjelestoff bestemt av? Helst med vitenskapelige resultater. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg har ikke lest absolutt alt, men en del 8725203[/snapback] Du må lese hele, og en god del ganger. Jeg har sikkert lest den over ett dusin ganger. Og jeg har aldri vært kristen. Men hvis du tror på den, så må jo minstekravet være at du virkelig kjenner og forstår det som står der, og det gjør du jo tydeligvis ikke. Les den. Flere ganger. Før du har gjort det, kan du ikke si du tror på den. (Jeg har lest hele Bibelen to ganger, noe som er alt for lite til å kjenne den, og visse deler som Åpenbaringen og Salomos høysang mange ganger, men eneste delen av Bibelen jeg kan påstå å kjenne er Ecclesiastes(Predikerens Bok\Forkynneren), siden jeg har lest den minst dobbelt så mange ganger noen av de andre). Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Jeg tror man får en ny kropp. Den gamle er begravet, som du sier, og råtner bort. 8725203[/snapback] Ifølge Bibelen så står legemet opp av gravene på dommens dag. Altså kroppen som har råtnet vekk gjenoppstår. I både Katolsk og Protestantisk tradisjon er dette i senere tid blitt forandret til "Sjelens oppstandelse", ikke "Legemets oppstandelse". Men Bibelen er klar på saken: Det er kroppene som skal stå opp av graven. Endret 28. mai 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Hvor i bibelen står det om dommens dag? tror jeg har bibelen et sted i huset Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hvor i bibelen står det om dommens dag?tror jeg har bibelen et sted i huset 8725360[/snapback] Johannes Åpenbaring er den eneste detaljerte skildringen av dommedag i Bibelen. Johannes Åpenbaring. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Me sjøl: - Hva er sjelen laget av? Vet ikke - Hvor og hvordan i evolusjonsprosessen anskaffet mennesket en sjel? Vet ikke - Hvordan kommuniserer sjelen med hjernen og omvendt? Vet ikke - Hvorfor observerer vi ikke energi som blir tilført fra sjelen til hjernen og omvendt? Vet ikke - Hva er hjernens funksjon, hvis sjelen skaper bevisstheten? Vet ikke - Hvilke lover er sjelestoff bestemt av? Vet ikke Gode nok svar? Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Vi VET (hvis jeg skal fortsette trenden med å skrive vet i caps) jo egentlig ingenting, sånn hvis du ser på det helhetlig. Endret 28. mai 2007 av Überadri Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Nei, de svarene gir bare mening om det faktisk ikke er noen sjel. Og det er det jo ikke. Men det vil du jo ikke innrømme. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Gode nok svar? 8725418[/snapback] "Vet ikke." Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 For å si det slik, så håper jeg. Håp.. tro? Nei, jeg tror ikke, men jeg håper. Det er betryggende å tro at det finnes et etterliv, men jeg tror ikke på det. Betyr det at jeg da ikke vil få leve videre? HVEM FAEN KAN GI MEG SVAR PÅ OM DET ER ET LIV ETTER LIVET? Ingen. Absolutt ingen. Jeg kan si at vi kommer til et jævla svært badekar etter døden, og der svømmer vi rundt som små fisk i all evighet. Nei sier du? Vel, åssen vet du det? Men det mest sansynlige er jo at vi bare.. dør. Vanskelig å akseptere det? Bli kristen. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Nei, de svarene gir bare mening om det faktisk ikke er noen sjel. Og det er det jo ikke. Men det vil du jo ikke innrømme. 8725463[/snapback] Jeg tror at enkelte folk har sett spøkelser også, sjokkert? Nå er det slik at vi ikke vet alt i universet, våres verden vi lever i er ikke bare Jorda, men resten av verdensrommet også. Det finnes mest sannsynligvis andre livsformer "slik som oss", ikke vet jeg hvordan de er bygd opp, men det finnes nok andre uansett. Det å tro at det vi har funnet ut er fakta og derfor burde det ikke finnes noen unntak fra reglene vi har lagd her på Jorda blir litt feil. Endret 28. mai 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Missen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg tror man får en ny kropp. Den gamle er begravet, som du sier, og råtner bort. 8725203[/snapback] Ifølge Bibelen så står legemet opp av gravene på dommens dag. Altså kroppen som har råtnet vekk gjenoppstår. I både Katolsk og Protestantisk tradisjon er dette i senere tid blitt forandret til "Sjelens oppstandelse", ikke "Legemets oppstandelse". Men Bibelen er klar på saken: Det er kroppene som skal stå opp av graven. 8725354[/snapback] Sorry my bad Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Nei, de svarene gir bare mening om det faktisk ikke er noen sjel. Og det er det jo ikke. Men det vil du jo ikke innrømme. 8725463[/snapback] Jeg tror at enkelte folk har sett spøkelser også, sjokkert? Nå er det slik at vi ikke vet alt i universet, våres verden vi lever i er ikke bare Jorda, men resten av verdensrommet også. Det finnes mest sannsynligvis andre livsformer "slik som oss", ikke vet jeg hvordan de er bygd opp, men det finnes nok andre uansett. Det å tro at det vi har funnet ut er fakta og derfor burde det ikke finnes noen unntak fra reglene vi har lagd her på Jorda blir litt feil. 8726071[/snapback] Du innser at dette svaret kan brukes til å forsvare alle mulige og umulige ting, f.eks. at jorda er firkantet eller månen en ost? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå