Gå til innhold

Liv etter livet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle VET at det ikke finnes noe liv etter livet.

Oh really. Slutta å lese der.

8723590[/snapback]

Jesus visste det. Buddha visste det. Du vet det også, og den eneste grunnen til å slutte å lese posten min er at det gjør det enklere for deg å tro på noe alle vet er løgn.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Jesus visste det. Buddha visste det. Du vet det også, og den eneste grunnen til å slutte å lese posten min er at det gjør det enklere for deg å tro på noe alle vet er løgn.

Poenget er at det er ingen som VET noe som helst :roll:

Lenke til kommentar

8723917[/snapback]

Jeg snakker ikke om eksistensialisme, så sa oss fpr diskusjonens skyld anta at man VET at verden eksisterer, og at man selv eksisterer. Så lenge man vet de to tingene, vet man også at det ikke er noe liv etter døden.

Lenke til kommentar

8723917[/snapback]

Hender det at du bekymrer det for at du plutselig skal falle ut i verdensrommet? Du kan ikke VITE at det ikke kommer til å skje, men du er likevel så sikker på det at forkaster muligheten.

Lenke til kommentar
Men kan ikke du forklare hvorfor min påstand er latterlig mens troen på et liv etter døden er intet mindre enn rasjonelt?

Jeg kommenterte ikke tro. Jeg sa fra til en annen som mener at vi går rundt og VET saker og ting. Å trekke frem julenissen da er bare helt latterlig usaklig.

Lenke til kommentar
Hender det at du bekymrer det for at du plutselig skal falle ut i verdensrommet? Du kan ikke VITE at det ikke kommer til å skje, men du er likevel så sikker på det at forkaster muligheten.

Hva er poenget ditt? Hva er det du egentlig prøver å si?

Lenke til kommentar
Hva er poenget ditt? Hva er det du egentlig prøver å si?

8723990[/snapback]

Tidligere i tråden skrev du at du sluttet å lese en post fordi noen skrev at vi vet at det ikke finnes et liv etter døden (jeg antar at det var "vet"-delen du reagerte på, ikke "vi"). Uansett, er det ikke fornuftigere å anta at X ikke eksisterer så lenge det ikke finnes noe som kan tyde på at det gjør det, enn å ta det veldig høytidelig og si at kanskje eksisterer, bare på grunnlag av at vi ikke er allvitende?

Lenke til kommentar
Tidligere i tråden skrev du at du sluttet å lese en post fordi noen skrev at vi vet at det ikke finnes et liv etter døden (jeg antar at det var "vet"-delen du reagerte på, ikke "vi"). Uansett, er det ikke fornuftigere å anta at X ikke eksisterer så lenge det ikke finnes noe som kan tyde på at det gjør det, enn å ta det veldig høytidelig og si at kanskje eksisterer, bare på grunnlag av at vi ikke er allvitende?

Ah, det var bedre :)

Slik jeg ser det finnes det grunnlag for begge synspunkt, det er derfor vi har slike diskusjoner som dette. Man kan gjerne anta at det ikke finnes noe etter dette livet, fordi man ikke ser noe annet. Men man VET jo ingenting. De som mener det motsatte har sine grunnlag og kilder.

Jeg for min egen del tror ikke at man kommer til himmelen. Heller at man havner i en slags void. Men det er en annen "diskusjon".

Lenke til kommentar

Jeg så den søppeldokumentaren og grep fatt i tusen irriterende momenter:

a) De har ingen kontroll på hva gutten har fått vite av faren, moren eller annen familie, eller gjennom album.

Kan han ha fått vite alt han "vet" gjennom bilder og fortellinger?

b) De tar ham alltid med til de riktige stedene og spør hva han føler.

Hadde han reagert likt dersom de tok ham med til feil steder?

c) De fyrer oppunder fortellingene hans og tror på ham framfor å være skeptisk i utgangspunktet.

Hvor mange andre unger er det som tror på noe de har blitt fortalt i en film eller fortalt av en annen "autoritet" -- og dersom antallet er 1000 -- hvor mange unger vil ha rett i minst 10 av 50 enkle spørsmål når de blir ledet mot det riktige svaret og hele tiden fôret med nye bilder og ideer fra vedkommendes de tror de har vært sitt liv?

d) "Dokumentaren" gikk på TV-Norge.

e) Kan det hele bunne i en misforsåelse mellom foreldre/besteforeldre og barn gjennom ordlegging som en gang har antydet at han var sin "bestefar opp av dage", "akkurat som sin bestefar" eller noe annet som kan ha plantet en identitets-misforståelse i ett ungt og lettpåvirkelig sinn?

f) Minst en av foreldrene var katolikk.

Sønnen blir lært opp til å tro på dommedag, evig liv etter døden, gjenoppstandelse og helbredelse og flygende krigsmaskiner (engler. Hver eneste engel kan drepe titusener uten å dø, og mange har gjort det i følge bibelen).

Lenke til kommentar
jeg syns det er vanskelig å tro at det ikke fins noe etter døden. Har merket en del sjøl når jeg er borte at jeg liksom føler at jeg har vært her før, å dette har skjedd før, er litt rart at vi har slike følelser når det ikke er noe etter døden, er det ikke?

8723407[/snapback]

Det kalles Deja vu. Det er en hjernefeil, og de fleste får slike i løpet av livet.

Millioner av unger som tror at julenissen finnes...

8723733[/snapback]

Ja, nettopp. Unger. Små barn. Hjerner som ikke er ferdig utviklet. Unger tror det er noe etter døden, unger tror på julenissen.

Endret av Okstad
Lenke til kommentar

Etter å ha lest postene hittil så sitter jeg igjen med spørsmålet.

Hvorfor?

Hvorfor skulle det være et liv etter døden?

Finner ingen logisk forklaring på dette.

Da må det jo være noe mye mere komplisert der ute som kontrollerer og styrer eventuelt har laget fastsatte regler for dette på siden av universets ekspansjon og evolusjonen her på jorda.

Slikt blir det bare flere spørsmål av.

Lenke til kommentar
Millioner av unger som tror at julenissen finnes...

8723733[/snapback]

Ja, nettopp. Unger. Små barn. Hjerner som ikke er ferdig utviklet. Unger tror det er noe etter døden, unger tror på julenissen.

8724191[/snapback]

Ser på det slik, la oss bare ta liv etter døden som et eksempel.

Enkelte barn tror på julenissen og påskeharen når de var liten, men så ble de fortalt av noen som vet bedre at de ikke finnes, foreldrene/eldre folk.

Vi "foreldrene/eldre folk" som tror på et liv etter døden har ikke noen som faktisk vet at det er eller ikke er sant, så vi kan ikke få bekreftet det vi tror på. Så vi bare tror på det , fordi ingen kan komme og si at det er galt. Det nytter ikke at en unge skal fortelle en annen unge at julenissen ikke finnes, da vil ungen bare dra til foreldrene sine og spørre dem heller.

Var nok litt rotete.

Lenke til kommentar
Vi "foreldrene/eldre folk" som tror på et liv etter døden har ikke noen som faktisk vet at det er eller ikke er sant, så vi kan ikke få bekreftet det vi tror på. Så vi bare tror på det , fordi ingen kan komme og si at det er galt.

8724477[/snapback]

Jo! Det går an å komme og si at det er galt. Riv ruskende galt. Like galt som at månen er en ost eller at jorda er en kube. Samme metode som har bekreftet at månen ikke er en ost og at jorda ikke er en kube har bekreftet at når kroppen dør, så er det slutt. Hvorfor i all verden er det så vanskelig å godta den konklusjonen, når du godtar andre resultater? Kan det være fordi du aldri har trodd eller hatt noe ønske om at jorda skal være en kube eller månen en ost?

Lenke til kommentar
Hvordan er det bekreftet at når kroppen dør så er det slutt Me sjøl? Give it to me with a spoon please. Og ja, kan vel si at jeg tror på at vi har en sjel og alt det "tøvet".

8724691[/snapback]

Bevisthet er et resultat av biologiske og elektriske prosesser i hjernen. Når disse slutter, så slutter også bevistheten. Bevistheten har ikke noe grunnlag for å for å eksistere utenom kroppen, fordi det ikke finnes noe annet system som kan opprettholde prosessene som skaper bevisthet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...