Gå til innhold

Liv etter livet?

Anbefalte innlegg

Hva mener dere? tror dere at det finnes et liv etter livet? Må innrømme at etter jeg så den dokumentaren som gikk på tvnorge "Gutten som har levd før" (tror det var det den het) så har jeg blitt litt usikker, hva mener dere? vær så snill å kom med argumenter for svarene deres

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er skråsikker på at det ikke er noe mere etter dette livet, stemmer ikke med hverken evolusjonsteorien eller big bang teorien.

Noe annet er at disse "spøkelseshistoriene" aldri er fanget på film eller målt med noe form for ustyr hittil, bare uhyggelige historier fortalt som personlige opplevelser.

Når man da i tillegg vet hvor lett det er å påvirke hjernen til å oppleve forskjellige tilstander stiller jeg meg enda mere tvilende til at dette har rot i virkeligheten.

Nei etter at vi er død skjer absolutt ingenting annen et forråtnelse.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Antar man at det går an å leve mer enn en gang, ender man uvergelig opp med en million flere spørsmål enn alternativet.

Hva blir gjenfødt/sendt til himmel/helvete?

Hvordan?

Hvorfor?

Finnes det noe som bestemmer hvem som skal hit eller dit?

I så fall: Hva eller hvem, og på hvilket grunnlag?

etc etc.

Lenke til kommentar

Er du død så er du død. Hvorfor? Ganske enkelt:

1. Det finnes ingen bevis for at bevisstheten er noe annet enn kroppen.

2. Vi vet at kroppen dør.

3. Hvis kroppen dør, og bevisstheten er hjernen, som er en del av kroppen, så dør bevisstheten når kroppen dør (fra 1 og 2).

4. Når bevisstheten og kroppen er død, er det ikke mer igjen av deg.

5. Når det ikke er noe mer igjen av deg, kan ingenting av deg gå videre til et liv etter døden, så derfor finnes det ikke et liv etter døden. QED

Lenke til kommentar
Siden jeg aldri har sett eller hørt om noe som tilsier at man får mer enn ett liv, tror jeg ikke på det.

8722439[/snapback]

Hvis man ser slik på det, så er det er vel igrunn ingenting som tilsier at man skal få et liv i det hele tatt. Oddsene var ikke akkurat på din side hvis man ser utifra ett eller annet tidspunkt før din tilblivelse. Det samme gjelder forsåvidt for oss alle.

Forøvrig er jeg tilhenger av inflasjonskosmologien, som sier at vårt univers antakeligvis kun er ett av uendelig (eller iallefall veldig) mange andre universer, og at med uendelig tid, så vil alt med en potensiell sannsynlighet over null skje uendelig mange ganger. Så ja, jeg tror at man på ett eller annet tidspunkt vil gjenoppstå, siden det som gjør at jeg eksisterer åpenbart må ha en sannsynlighet over null (siden jeg faktisk eksisterer).

Lenke til kommentar
hva med sjelen?

8722574[/snapback]

Finnes ikke.

Men om vi antar at den finnes, svar på disse:

- Hva er sjelen laget av?

- Hvor og hvordan i evolusjonsprosessen anskaffet mennesket en sjel?

- Hvordan kommuniserer sjelen med hjernen og omvendt?

- Hvorfor observerer vi ikke energi som blir tilført fra sjelen til hjernen og omvendt?

- Hva er hjernens funksjon, hvis sjelen skaper bevisstheten?

- Hvilke lover er sjelestoff bestemt av?

Lenke til kommentar
hva med sjelen?

8722574[/snapback]

Den eksisterer ikke.

Fordi:

1. Det finnes ingen bevis for at bevisstheten er noe annet enn kroppen.

2. Vi vet at kroppen dør.

3. Hvis kroppen dør, og bevisstheten er hjernen, som er en del av kroppen, så dør bevisstheten når kroppen dør (fra 1 og 2).

4. Når bevisstheten og kroppen er død, er det ikke mer igjen av deg.

5. Når det ikke er noe mer igjen av deg, kan ingenting av deg gå videre til et liv etter døden, så derfor finnes det ikke et liv etter døden. QED

Lenke til kommentar
Jeg tror at det er noe etter jeg dør, fordi jeg kan ikke forstå hvordan det er å bare ikke eksitere. Jeg kan heller ikke forstå hvordan det var før jeg var født.

8722725[/snapback]

Tror du da på et liv før livet?

Hvis ikke, kan du tenke på før livet og etter livet som en lik tilværelse.

Lenke til kommentar

Hvorfor må det være et liv etter døden? De kristne kan bare ikke akseptere at man går bort og slutter å eksistere når man dør. Hvorfor må det være noe større, høyere som vi ikke forstår, som himmelen? Det er røverhistorier som skal bringe trygghet, og hvis det funker så ser jeg ingen grunn til å ta fra kristne den tryggheten. Jeg tror ikke på noe liv etter døden, men håper selvsagt at noe skal skje. Jeg vil ikke bare dø! :p Adam og Eva og Noahs ark er på lik linje med Jesu død og oppstandelse slike røverhistorier ifølge min mening. Det står om himmelen og guds ord i bibelen, en menneskeskapt bok. Hvorfor må da himmelen og Gud eksistere? Dette skjønner ikke jeg, ei heller hvorfor folk velger å tro på en bok. Det er det dere kristne gjør i bunn og grunn, dere tror på ei bok noen veldig inflytelsesfulle mennesker har skrevet.

Liv etter døden? Ja takk, men jeg tror ikke jeg kommer til å leve videre selv om jeg vil det.

Lenke til kommentar
Jeg tror at det er noe etter jeg dør, fordi jeg kan ikke forstå hvordan det er å bare ikke eksitere. Jeg kan heller ikke forstå hvordan det var før jeg var født.

8722725[/snapback]

Tror du da på et liv før livet?

Hvis ikke, kan du tenke på før livet og etter livet som en lik tilværelse.

8722838[/snapback]

Tror på et liv før livet like mye som jeg tror på et liv etter døden, altså at det er like utenkelig for meg hva som er etter døden, som før livet. Greit nok at vi ikke husker noe før vi var født, kanskje det er slik når man dør, at vi ikke husker noe som helst. Vi bare ehmm ikke gjør noe :ph34r: Blir nok litt for dypt, får finne ut svaret en gang uansett. Hvis svaret er at man ikke har noe liv etter døden så finner man egentlig ikke ut svaret, fordi man ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
hva med sjelen?

8722574[/snapback]

Hvilken sjel?

Julenissen finnes ikke, dodraugen er en historie laget for å skremme små barn, melketrollet bor ikke i bunnen av melkeglasset og det er ikke noe liv etter døden.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

jeg syns det er vanskelig å tro at det ikke fins noe etter døden. Har merket en del sjøl når jeg er borte at jeg liksom føler at jeg har vært her før, å dette har skjedd før, er litt rart at vi har slike følelser når det ikke er noe etter døden, er det ikke?

Lenke til kommentar

Alle VET at det ikke finnes noe liv etter livet. Når man dør, er man død. Det finnes ingen som helst grunn til at bevistheten skal overleve kroppen, og dette er noe alle har vist til alle tider. Det er derfor man er redd for å dø. Og det er derfor noen velger å TRO på liv etter døden selvom de VET det er en løgn, for løgnen gjør det lettere å dø uten frykt.

Men alle vet at det ikke kommer til å skje noe etter døden uansett.

Lenke til kommentar
jeg syns det er vanskelig å tro at det ikke fins noe etter døden. Har merket en del sjøl når jeg er borte at jeg liksom føler at jeg har vært her før, å dette har skjedd før, er litt rart at vi har slike følelser når det ikke er noe etter døden, er det ikke?

8723407[/snapback]

Deja vu, hva? Det er slett ikke like stort mirakel som liv etter døden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...