ptta Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Har nettopp fått ny pc i hus, og har begynt å klokke litt forsiktig, men før jeg kan få målt tempraturene riktig vet jeg ikke om jeg tør fortsette. Core temp, Speed Fan, Everest osv. viser nemlig en idle tempratur på 18c og en load temp på 25c. Romtemperatur er ca 17c. At prossesoren min aldri er mer enn 7c grader varmere en rommet jeg sitter i ved full load tør jeg rett og slett ikke tro på. Er det noen måte jeg kan måle tempraturene mer sikkert på? Har prøvd alt jeg kan komme på til nå, så nå trenger jeg litt innput utenfra. Prossesoren jeg bruker er E6600 og hovedkortet P5B Deluxe. Det som gjør saken ekstra merkelig er at Asus sine P965 hovedkort jo er kjent for å lese av litt høy tempratur. Alle forslag mottas med takk. Endret 28. mai 2007 av ptta Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 finnes flereprogrammer som kan måle dette, blandt anna "fanspeed", sjekk det eventuelt. De fleste hovedkort kommer også med utiilitys som gir deg tempratur på hovedkortet og CPU og slikt, sjekk også det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hvis C2D i idle setter prosessoren i halt state er det ikke unaturlig at den ligger rundt ambient luft temperatur da prosessoren er 'parkert' . Eller så ville jeg sjekket i Hw/Monitor i hovedkortets cmos settings for mest nøyaktig temp. Eksterne windows programmer er ikke rett kalibrert mot hovedkortets sensor chips (winbond) vanligvis , dette da enkelte hk vanligvis har en proptietær implementering. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Vel til nå har jeg prøvd Speedfan, Core Temp, Everest og Intel analysis Tool. Kan så klart se om det fulgte noe med hovedkortet og prøve det også. Forresten er det ikke idle tempraturen jeg stusser mest ved, men load tempraturen. Edit: Har sett i bios også, viser omtrent det samme der. Endret 28. mai 2007 av ptta Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Klokket noe mer? Gått bra? Lenke til kommentar
ptta Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Ja da, prossesoren klokker helt greit den. Kan kjøre 3Ghz langt under standard volt(1.2v, 1.325v er standard), men så begynner den å svette litt mer og stopper på rundt 3,3Ghz, da med en del mer volt, vil ikke kjøre den så veldig høyt på spening når jeg ikke har tempraturer jeg kan stole på, så jeg har ikke gitt den noe mer enn 1,45. Kommer sikkert lengre med mere volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå