Fisker Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg er imot skoleuniformer. Hva slags klær elevene går blir sjeldent et offer for mobbing, klærne er heller med på å definere personen. Jeg går på ungdomskolen, og har aldri opplevd noen bli mobbet for hva slags klær de har. Jeg har aldri merket noe til dette såkalte motepresset. Noen elever går kun i merkeklær, andre går i det moren kjøpte på Cubus. Ingen blir mobbet for det. Jeg ser kun positive ting med å la elevene gå i de klærne de føler at passer de best. Ang. mobil-diskusjonen, så mener jeg at man burde ha den på lydløs i timene, og ikke forstyrre undervisningen, men i friminuttet burde man kunne bruke den så mye man ville. På skolen min er det totalforbud mot mobil, inkludert i friminuttene. Idiotisk, spør du meg. Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg mener at vi i dag skal få lov til å gå med akkurat det vi vil. Hvis regjeringen, eller hvem det nå enn er som har kommet med et slikt forslag, tar fra oss klærne også, har vi snart ingenting igjen. Ungdommen i dag spiser for mye sukker, spiller for høy musikk, helt teite klær, eier ikke respekt osv. Det er bare teite påstander! Det er bare for de som sier det og komme ned på nivå med oss så skjønner de hvorfor vi er sånn! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Noen elever går kun i merkeklær, andre går i det moren kjøpte på Cubus. Ingen blir mobbet for det. 8768030[/snapback] De blir kanskje ikke mobbet for det, men det er ikke alle som føler seg vel blant disse snobbete merke-tullingene. Jeg hører mange som sier at det ikke finnes mobbing pga. av klær, men jeg er helt 100% sikker på at alle har hørt eller sagt noe sånt som dette minst én gang i livet: "haha! se på den tullingen der borte! han kan f*** ikke kle seg!" eller "haha! se på den tullingen der borte! han ser f*** ikke ut!". Vedkommende hørte det kanskje ikke, men du og mange av vennene dine hørte det. Betyr ikke det noe? Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 jeg er imot skoleuniformer av den enkle grunn at jeg kunne aldri tenke meg å gå i det brusautomater er jeg også for, jeg kjøper sjeldens brus på automater uansett, det er jo svinedyrt, men det er fint å ha muligheten er gloheit sommerdag. at så eller så mange prosent av norges elever ikke klarer å styre sukkerinntaket sitt er ikke mitt problem. jeg vil ikke lide pga. feite folks manglende selvkontroll. gi meg Cola på skolen! mobiler på skolen er jeg også for, det forstyrrer jo ingen. mobiler i timen er heller ikke noe problem, så lenge de er på lydløs uten vibrasjon og i eierens lommer. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg er naturligvis for skoleuniformer. Håper det blir dresser eller noe lignende, kunne aldri tenke meg å sende poden til skolen ikledd joggebukse, treningstøy, collegegenser etc. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) LarsP har skjønt det! Selv om klærne ikke direkte fører til mobbing vil de fremdeles skape sosiale skiller. Spesielt på ungdomskolen er det mange som begynner å bekymre seg og sliter med selvbildet, om alle var kledd likt slipper man i hvertfall den bekymringen. Og om det skulle bli uniformer må det blir noe ordentlig. Kan se for meg en Sv-skole hvor alle går i rød joggedress :S Endret 3. juni 2007 av Heatsink Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hvis en person er sosialt utstøtt så har det lite med klærene han har på seg. Jeg har ikke peiling på om en person har merkeklær eller ikke, jeg kjøper bare klær som ser nokså komfertabel ut og ser bra ut. Trenger ikke merkeklær for å se bra ut. Kan ærlig talt ikke nevne noen på skolen min som har rare klær. Det med klær har mer med jenter å gjøre tror jeg, de bytter antrekk mer eller mindre hver dag, noe jeg ikke kan forstå hvorfor. For gutter så tror jeg ikke mange bryr seg om hva andre har på seg, hvertfall av det jeg har opplevd. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Så kan man jo spørre seg hvor langt man skal dra den da. Jeg er kanskje en av de merkeklærtullingene det blir referert til her men mobbing på grunn av klær forekommer meg lite. Synes man heller burde gå etter mobberne enn alle tingene en person kan bli mobbet for. Vinner ikke mobberne litt da? Sterkt redd for at vi beveger oss mot ett samfunn der man ikke går til kilden men prøver å påvirke den med mange tiltak som er til bry for mange Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg har gått i skoleuniform i 5 år, og har aldri skoleuniformskulturen som mindre motebevisst enn ikke-skoleuniformskulturen. For å "kompensere" for uniformen, blir det viktigere å ha formsydd skjorte for jentene, rulle opp skjørtet i midjen og gå så langt som mulig med sminke og "enkle" pyntesaker i ørene som det går ann. Jenter greier seff. også fint å se ut som Nemi selv om de går i uniform. Gutter har alle mulige måter å utrykke seg på vha. uniform; sagging, press i buksa, nål i jakka, pent slips, stygt slips, skjorteknapper åpen osv. Dessuten blir alt tilbehøret så ekstremt viktig når man har skoleuniformer. Fine joggesko i gymtimen, fine sko når man skal hjem, moteriktig utejakke til når det er kaldt, gele i håret, mobiltelefon/MP3-spiller... Skoleuniformer er som et ekstra sett plagg som koster penger. I beste fall holder det fjortisjenter fra å vise navlen i vinterkulda i skoletiden. JA, det er digg å vite akkurat hva man skal ha på seg hver dag, at skolen er rutine og man kommer i "modus" før man har gått på skolen. Uniformer er utrolig digg når man er på "jobb" også, det være seg i skiskole, garden, laget osv. så lenge man representerer. Man lærer barn å "jobbe" uten uniform. Når uniformen kommer i tillegg, siden, er det fremdeles lett å tilpasse seg. Når barn lærer å "jobbe" kun med uniform tror jeg det blir værre å gå til en tilstand uten uniform. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Nei, du skal ikke bruke mobilen i timen. I timen skal du følge med på undervisningen!! Vi klarte oss helt fint uten mobil i klasserommet før. 8765782[/snapback] Det velger man da faen meg selv. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Nei, faktisk ikke. Hvis man selv skal bestemme hva man vil gjøre i timene så hadde ingen møtt opp. På videregående er det greit å la eleven drite seg ut, da det er frivillig å gå på skolen da, men på ungdomsskolen og nedover trenger elevene et ekstra dytt. Enkelte ganger trenger man beskyttelse mot seg selv. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Enig med Mar1us. Ser ut til at han av erfaring vet hva han snakker om. Med tanke på brusautomater så er jeg helt enig. Jeg gikk på en VGS der de fjerna brusen og solgte Bonaqua og Farris. Var like greit. Ellers er et annet problem kantina. Det hjelper lite at man fjerner brus, når man bare får kjøpt drittmat i kantina. Og mobiltelefon trenger ikke forbys på skolen, så lenge de ikke brukes i timen. Jeg klarer ikke finne et argument som sier at det er galt å bruke mobiltelefon i friminuttet. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Enig med Mar1us. Ser ut til at han av erfaring vet hva han snakker om. Med tanke på brusautomater så er jeg helt enig. Jeg gikk på en VGS der de fjerna brusen og solgte Bonaqua og Farris. Var like greit. Ellers er et annet problem kantina. Det hjelper lite at man fjerner brus, når man bare får kjøpt drittmat i kantina. Og mobiltelefon trenger ikke forbys på skolen, så lenge de ikke brukes i timen. Jeg klarer ikke finne et argument som sier at det er galt å bruke mobiltelefon i friminuttet. 8773924[/snapback] takk Fra hvilken alder syns du mobiltelefonen skal være lov å ha med i timen og bruke i friminuttet, eller skal det ikke være aldersbestemt? Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Er nå straks ferdig med andre året på videregående og har til gjengjeld å se eller høre mobbing anngående klær.. Folk mobber for alt mulig annet, men aldri sett klær. Selv kjøper jeg billige klær som er behagelige å gå med uten å tenke spesiellt mye på hvordan de ser ut, aldri fått noen andre kommentarer enn "Fin genser" når jeg har kjøpt noe nytt.. Etter min mening er skoleuniform bare tull, særlig de med slips, som er et plagg jeg aldri har klart å gå med. Blir alt for stramt rundt halsen og jeg ender opp med å ta den av om ikke lenge uansett. Skulle det bli innført skoleuniform hadde jeg ikke giddi å bruke den, heller få nedsatt. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Hva skal man med en mobil i en undervisningstime klasserommet? Spør du meg så er det bare et forstyrrende element for lærer/medelever. 8766228[/snapback] Spør du meg er det ikke et forstyrrende element i det hele tatt når mobilene er lydløse. Og en mobil kan brukes til mye rart. Heldigvis har vi kommet så langt som at lærerne kommuniserer med elevene via mobiltelefon (meldinger om at man er syk o.l.). Lenke til kommentar
notalive Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg er vel mer i mot skoleuniformer enn for. Jeg går som regel i klær som jeg liker, som passer meg og som føles greie å ha på. Jeg er redd en eventuell skoleuniform kan være ubehagelig. Skoleuniformer kan kanskje hjelpe mer på barne- og ungdomskole når det gjelder mobbing, men når man går over på videregående skole så har man faktisk ansvar for egen læring og man er der frivillig. Hvis man har lyst å sende en melding i timen ser jeg ikke hvorfor dette skal være et problem - med mindre dette forstyrrer medelever, da burde det stoppes. Et slikt problem er noe man kan ta opp i hver enkelt klasse i og med at noen blir lettere forstryrret enn andre. Dersom noen forstyrer meg sier jeg fra og ber de om å slutte. Som regel hjelper det. På videregående er man jo som sagt frivillig og burde gjør så mye ut av skolegangen som mulig. Jeg synes det er greit at det er fritt og at man kan ha det gøy under læreprosessen. Jeg synes også at mine medelever burde akseptere meg for den jeg er. Vi er alle unike og ingen like, hvorfor skal vi så absolutt gå kledd likt? ... Det var jo det med mobbing, da, men som en nevnte tror jeg nok mobbbingen vil gå mer fra klær til utsende i stedet. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Enig med Mar1us. Ser ut til at han av erfaring vet hva han snakker om. Med tanke på brusautomater så er jeg helt enig. Jeg gikk på en VGS der de fjerna brusen og solgte Bonaqua og Farris. Var like greit. Ellers er et annet problem kantina. Det hjelper lite at man fjerner brus, når man bare får kjøpt drittmat i kantina. Og mobiltelefon trenger ikke forbys på skolen, så lenge de ikke brukes i timen. Jeg klarer ikke finne et argument som sier at det er galt å bruke mobiltelefon i friminuttet. 8773924[/snapback] takk Fra hvilken alder syns du mobiltelefonen skal være lov å ha med i timen og bruke i friminuttet, eller skal det ikke være aldersbestemt? 8777373[/snapback] Synes det er greit at barn har mobiltelefon med seg i sekken på barneskolen. Så det blir lettere å kommunisere med foreldrene. På VGS spiller det ingen rolle om man velger og sende sms i timen eller ikke så lenge det ikke forstyrrer. Da har man tross alt blitt moden nok til å ta sine egne valg. Er lei den forbanna overbeskyttende mentaliteten voksne og autoritetespersoner presser på befolkningen. Skulle nesten tro at vi ikke var i stand til å fatte konsekvensene av egne valg. Endret 4. juni 2007 av wrangler Lenke til kommentar
notalive Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Wrangler, det er desverre en del som ikke klarer det. Det er jo trist for både vår og deres del, men vi må prøve å gjøre det beste ut av det. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 notalive: Ja, forsåvidt. Skulle vært en test eller noe som avgjorde om man var i stand til å fatte konsekvenser av egne valg Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 nei, og det er nok barn ikke. Ungdom begynner å bli det, og 'nesten voksne' bør jo få være nesten voksne. Man behandler jo barn etter alder og modenhet, og jeg kan selv tenke meg at man har mobilfri - for det er på en måte det det handler om - i klasserommet. På samme måte som at man skal ha det i bil. Selv om det er SMS som er mediumet, blir det å tenke på en samtale eller følelser man får av en melding. Fordelen med SMS som kommunikasjon blant barn er at det er lettere å dokumentere mobbing. Når vi begynner å snakke om videregående elever og vernepliktige (like modne etter min mening ) er det jo vanskelig å håndheve påbud for autoriteten. Dermed er det kanskje ikke vits i å prøve en gang. Jeg ser helst at mobiltelefon er helt borte fra barneskolen på lik linje med lommekniv, røyk osv. og at det er 'usynlig' i timen i ungdomsskolen. På videregående bestemmer man kanskje plasser selv og kan bestemme at man ikke vil la seg forstyrre av mobiler ved å sitte lenger foran, eller at man skal ha lov til å bruke mobil ved å sitte lenger bak. Hvis vernepliktige går unødig med mobil er det jo bare å ta en uannonsert vassetur/svømming i bekken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå