Trynemjoel Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Hva med de jente som går med skaut. Skal de bli fritatt fra uniformen? 8732167[/snapback] Muslimske jenter kan vel fint ha på seg et skaut(hijab) i tillegg til en skoleuniform, tror ikke det har ført til store problemer plasser som England, Japan, Australia og en rekke andre land der de har slik ordning. Ser egentlig ikke stort galt i en ordning med skoleuniformer, skoleelever hopper jo så fort som mulig inn i russeklær/uniform når tiden er inne, så jeg tror ikke stort står i veien for en slik ordning annet en innstillingen Skoleklærne kan vel være på forskjellige vis, alt fra veldig formelle uniformer med slips, skjorte, blazer og finkjemmet hår, til moteriktige plagg med skolemotiver. Alt vil vel stå på hvordan det hele utføres vil jeg si. Endret 29. mai 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
haarod Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 En hettegenser kunne vært ok, men det må være kvalitetsklær. Ikke noe "Fruit of the Loom". Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) For de første vil vel skoleuniformer kunne rydde opp i mobbingen som fåregår på grunn av klær, men hvor mange prosent av mobbingen vil dette utgjøre? Min erfaring er nok at mennesker blir mobbet på grunn av andre ting. For det andre er en skoleuniform sabla dyrt, ofte dyrere enn vanlige klær, og i tillegg må man jo ha noe å gå med på fritiden. Skoleuniformen (etter engelsk/irsk modell) kan ikke vaskes i maskin, og må renses- der er det enda flere utgifter. For ikke å snakke om at en skoleuniformordning innbefatter alle klær, det vil si treningsklær i tillegg. I norge er det såpass store variasjoner mellom vinter og sommer at man mest sannsynlig vil trenge to sett uniformer. På den posistive siden er det deilig å være likestilt i klesveien ovenfor lærere/andre medelever. Man blir mindre forhåndsdømt og får først av alt opptre som elev, og ikke seg selv noe som er herlig befriende. Også er det sinnsykt deilig å ikke stresse med hva man skal ha på seg om morgenen. Har selv gått på irsk privatskole da jeg var yngre, og der var skoleuniform en stor del av hverdagen. Det var et signal på at "nå begynner skolen" og setter deg inn i skolemodus, og det var veeldig deilig å komme hjem og ta den av. Det blir et ekstra skille mellom hjemme og skolesfæren. Jeg likte systemet godt slik det fungerte der, men her hjemme tror jeg at været nok blir en av de største utfordringene.. -ida Endret 29. mai 2007 av Jonnar Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 For det andre er en skoleuniform sabla dyrt, ofte dyrere enn vanlige klær, og i tillegg må man jo ha noe å gå med på fritiden. Skoleuniformen (etter engelsk/irsk modell) kan ikke vaskes i maskin, og må renses- der er det enda flere utgifter. For ikke å snakke om at en skoleuniformordning innbefatter alle klær, det vil si treningsklær i tillegg. I norge er det såpass store variasjoner mellom vinter og sommer at man mest sannsynlig vil trenge to sett uniformer. 8733624[/snapback] Siterer meg selv: Skoleuniform trenger ikke nødvendigvis være sånn som de striglete engelske greiene.Det kan like gjerne være en enkel college-genser (rød/blå) og en grei svart/grå bukse. Greien er at klærne ikke skal være så vanvittig forskjellige. På idrettsskoler ser vi ofte at mange går rundt med de samme lag-gensrene eller treningsdraktene. Skoleuniform trenger ikke å være så mye mer enn det. 8730574[/snapback] Og dermed er de fleste problemstillingene dine løst, og de positive sidene står igjen. Jeg er faktisk imot en så formell stil som i England/Irland, men ganske for en normalisert skoleuniform her i Norge. Lenke til kommentar
Johkmil Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hovedargumentet for skoleuniformer er at det vil gjøre slutt på mobbing og motepress på klær. Jeg har nå snart gått gjennom hele skolen, og har enda til gode å se slik mobbing. Jeg har sett det meste av annen mobbing, men aldri om klær. Aldri opplevd motepress heller. Mobbere vil mobbe en person uansett om den personen har på seg stygge eller moteriktige klær. De stopper ikke om offeret forandrer seg. Det er personen, ikke klærne de er ute etter. Uniformer vil ikke hjelpe. Nå kan jeg bare utale meg om hvordan jeg oppfatter det her i Bergen, og vet ikke om det er anderledes i andre byer eller på andre skoler. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Går selv på videregående skole, og har ikke noe imot skoleuniform. Virker som et "enkelt" tiltak som kan gjøre mye. Prisen er vel ikke noe stort problem her i Norge, men i verste fall kunne staten sponset Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Helt klart er dette en god løsning. Jeg er helt og holdent for skoleuniformer, selv om jeg går på skole selv. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Personlig er jeg veldig for en anordning med skoleuniformer. Har ganske store problemer med å finne noen fornuftige argumenter mot. Noen som kan hjelpe meg? Hva skal skje med dem som ikke bruker skoleuniformene? De som ikke vil? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Personlig er jeg veldig for en anordning med skoleuniformer. Har ganske store problemer med å finne noen fornuftige argumenter mot. Noen som kan hjelpe meg? Hva skal skje med dem som ikke bruker skoleuniformene? De som ikke vil? 8736176[/snapback] Nedsatt orden. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Nei, jeg håper ikke det blir skoleuniformer (blir sikkert uansett ikke innført før jeg er ferdig med skolen, så det er forsåget (hvordan skrives det) ikke så farlig for meg.) Det må da bli veldig kjedelig hvis alle skal se helt like ut (klesmessig da). Folk bør får lov til å gå i det de vil, og eventuelt uttrykke det de vil gjennom klærne. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Har aldri opplevd at noen har blitt mobbet for klær. Har jo opplevd å få kommentarer på klærne mine, men mobbing? Nei. Men derimot, jeg ble til en viss grad mobbet på ungdomskolen for sveisen min, skal vi forby langt hår på grunn av det? Jeg vil ha langt hår, og om folk skal mobbe meg for det så bryr det meg fint lite. Det samme gjelder klesstilen min. Og om uniformer faktisk motvirker mobbing av klær så kommer bare fler til å bli mobbet fordi de er tjukke, har kviser osv. Og hvorfor skal mobil forbys i timene? " Ansvar for egen læring " er det noe som heter. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hvorvidt det skal være skoleuniform eller ikke bør naturligvis være opp til skolen å bestemme selv. Og så må det naturligvis også innføres fritt skolevalg. Dermed kan hver enkelt elev selv velge om de ønsker å gå på en skole med et uniformsystem, eller ikke. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nedsatt orden.Enkelt og greit. 8736273[/snapback] Hadde gjerne hatt en slik merknad på karakterkortet jeg. "Nektet å uniformere seg og med det medgi seg å være en del av en fullstendig homogen og upersonlig gruppe." Lenke til kommentar
Luis_Garcia Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Har aldri opplevd at noen har blitt mobbet for klær. Har jo opplevd å få kommentarer på klærne mine, men mobbing? Nei.Men derimot, jeg ble til en viss grad mobbet på ungdomskolen for sveisen min, skal vi forby langt hår på grunn av det? Jeg vil ha langt hår, og om folk skal mobbe meg for det så bryr det meg fint lite. Det samme gjelder klesstilen min. Og om uniformer faktisk motvirker mobbing av klær så kommer bare fler til å bli mobbet fordi de er tjukke, har kviser osv. Og hvorfor skal mobil forbys i timene? " Ansvar for egen læring " er det noe som heter. 8737275[/snapback] Er ganske enig med deg. Bare at jeg aldri får noe kommentarer om klærne mine. Det vil jeg ikke heller. Man kan også si at når noe kommer med kommentarer om klær er det ikke for å mobbe. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Og hvorfor skal mobil forbys i timene? " Ansvar for egen læring " er det noe som heter. 8737275[/snapback] Fordi det forstyrrer de andre, selvsagt. Jeg regner med at du ikke har klasserommet for deg selv. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Fordi det forstyrrer de andre, selvsagt. Jeg regner med at du ikke har klasserommet for deg selv. 8737468[/snapback] Tøv. Om naboen min i klasserommet drar frem mobilen og sender en sms bryr ikke det meg det minste. Edit: Vi har forsåvidt diskutert dette i klassen også. Ingen der som mente at mobil forstyrrer. Endret 30. mai 2007 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Fordi det forstyrrer de andre, selvsagt. Jeg regner med at du ikke har klasserommet for deg selv. 8737468[/snapback] Tøv. Om naboen min i klasserommet drar frem mobilen og sender en sms bryr ikke det meg det minste. Edit: Vi har forsåvidt diskutert dette i klassen også. Ingen der som mente at mobil forstyrrer. 8737600[/snapback] Hva svarte læreren? Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hva svarte læreren? 8737609[/snapback] " Som dere vil. Så lenge dere ikke har på lyd. " Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Fordi det forstyrrer de andre, selvsagt. Jeg regner med at du ikke har klasserommet for deg selv. 8737468[/snapback] Tøv. Om naboen min i klasserommet drar frem mobilen og sender en sms bryr ikke det meg det minste. Edit: Vi har forsåvidt diskutert dette i klassen også. Ingen der som mente at mobil forstyrrer. 8737600[/snapback] Og da er konklusjonen at dette selvsagt gjelder alle elever, landet rundt..? Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg synes ikke at skoleuniformer bør innføres, det er slitsomt nok å gå på skolen om man ikke skal tvinges inn i noe som ligner på kostskole-klær fra 60-årene. Jeg vil dog gå i skoleuniform hvis det blir vedtatt likelvel, men jeg vil nå helst slippe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå