Georgio Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Personlig er jeg veldig for en anordning med skoleuniformer. Har ganske store problemer med å finne noen fornuftige argumenter mot. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) *Følge med på* Skoleuniformer, fjerning av brusautomater, mobiltelefoner på skolen etc så kommer det seg. Spent på om det er noen gode begrunnelser mot å ikke ha skoleuniformer, forruten prisen. Endret 28. mai 2007 av Ueland Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Personlig er jeg veldig imot en anordning med skoleuniformer. Har ganske store problemer med å finne noen fornuftige argumenter for. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Personlig er jeg veldig imot en anordning med skoleuniformer. Få en slutt på alt motefjaset på skolen f.eks? Når jeg får høre om 7-8-åringer som mener de er for feite og må slanke seg etter å ha hørt det på skolen forstår jeg hvorfor det er flere som mener at noe burde gjøres.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Mot: Mennesket vil allitd ha behov for å uttrykke seg gjennom klesvalget. Et fargerikt felleskap gjør at man er flinkere til å benytte sine kreative sider. I fremtiden er det de kreative som vil komme lengst. Muligheten til å selv bestemme er viktig. For: Unngå merkebevisste drittunger som gjør foreldra til økonomiske vrak. Mobbing etc. Når det gjelder brusautomater på skolen må de bort. Fedmeproblemet er for stort i Norge til at de kan være igjen Mobilbruk er helt klart greit med mindre de benyttes under undervisning. Da bør de være av. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Hadde blitt mye bedre for de fleste om skoleuniformer ble brukt. Det er mange i landet som blir mobbet på grunn av klær ja. edit: nevne at jeg er imot skoleuniformer. . kan ikke tenke meg å gå i det x) Endret 28. mai 2007 av Zuckron Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Få en slutt på alt motefjaset på skolen f.eks?Når jeg får høre om 7-8-åringer som mener de er for feite og må slanke seg etter å ha hørt det på skolen forstår jeg hvorfor det er flere som mener at noe burde gjøres.. 8721198[/snapback] På hvilken måte motvirker skoleuniformer fedme? Edit: Angående mobltelefoner, at de er på i timen er ikke noe problem for andre enn h*n som bruker den så lenge den er på lydløs. Endret 28. mai 2007 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Bare nevne at jeg er imot skoleuniformer Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Er imot skuleuniformer og brusautomater kan man fjerne. Mobilen bør stå på lydløs i timene når folk har dei med i på skulen. Endret 28. mai 2007 av Sayid Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 er greit nok med skoleuniformer (så lenge jeg som jobber der ikke trenger å bruke noe lignende ^_^) Men FJERNE BRUSAUTOMAT?!?! er dere idioter? kan jo ikke gjøre slikt! Da må jeg jo gå til innkjøp av et lite kjøleskap som jeg kan ha på kontoret og fylle den med cola hver uke... Nei, jeg er fornøyd med slik løsningen er i dag. 2 brusautomater med både sukkerholdig drikke (cola etc.) og diverse vann typer + mange vanndispensere rundt på skolen! Er en vanndispenser og en brusautomat rett utenfor kontoret vårt, og ser der at det er flere som fyller flasker med vann i dispenseren enn det er folk som kjøper brus... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Er det noen som har noen kilder som viser alle disse positive effektene skoleuniformer visstnok har? Lenke til kommentar
Georgio Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Skoleuniformer forebygger utelukkende mobbing. Ikke alt selsvsagt, men alt som omhandler klær og klesstil. Skoleuniformer fjerner altså presset på både elever og foreldre. Samtidig vil skolen virke mer seriøs når man bærer en uniform. Skolen vil virke mer høytidlig, og skoleuniform har hatt stor suksess i mange utenlandska skolesytemer. En skoleuniform er overhodet ikke frihetskrenkende. I grunnskolen er alle under 18-år, og umyndige og her drives skolen av statens premisser uten at noen under 18 har ett ord de skulle sagt. Videregående skole er frivillig og ikke obligatorisk, slik at dette ikke kan sees på som en frihetsberøvelse. På skolen skal man lære, og ikke noget annet. For dem som mener at det er viktig å dyrke interesser og vise seg selv via klærne sine så kan man gjøre dette fritt på fritiden. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 er greit nok med skoleuniformer (så lenge jeg som jobber der ikke trenger å bruke noe lignende ^_^) Men FJERNE BRUSAUTOMAT?!?! er dere idioter? kan jo ikke gjøre slikt! Da må jeg jo gå til innkjøp av et lite kjøleskap som jeg kan ha på kontoret og fylle den med cola hver uke... 8721409[/snapback] Der ser du en positiv effekt av noe du selv tror er negativt! Istedenfor å kjøpe brus til 15-20 kroner flasken(eller hva de koster), så stikker du nå heller innom Meny og kjøper disse til halve prisen. Back to topic: Jeg er vel egentlig for skoleuniformer, men har svært lite å argumentere med. Som han ene som skrev lenger opp: Skolen ser mer høytidelig ut og mer seriøs. Eneste i mot må vel være at elevene ikke liker klærne fordi det ikke er siste mote, men det gjør vel ingenting? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Kunne aldri tenkt meg å gå med dress på skolen, så stemmer mot. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Skoleuniform trenger ikke nødvendigvis være sånn som de striglete engelske greiene. Det kan like gjerne være en enkel college-genser (rød/blå) og en grei svart/grå bukse. Greien er at klærne ikke skal være så vanvittig forskjellige. På idrettsskoler ser vi ofte at mange går rundt med de samme lag-gensrene eller treningsdraktene. Skoleuniform trenger ikke å være så mye mer enn det. Endret 29. mai 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Tofarget grønn joggedress med foring(for kalde vinterdager) kan jo være en slager. Lenke til kommentar
Luis_Garcia Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg er imot skoleuniform. Det blir bare feil. Siden alle skal få ha på seg det de vil. Jeg vil ellers si at det motepresset er veldig overvurdert. Mange vil ha skoleuniform siden de mener det er så stort motepress, der må jeg si meg stikk uenig. Mange ungdomer nå til dags har ikke den tankegangen. De tenker at de går med det de vil og ikke noe annet. Vil de ha på seg den genseren, så vil de det. Det viktigste når det gjelder kleskode er at man går med det man vil. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg er helt klart for skoleuniformer. Ikke nødvendigvis dress, men en form for uniform. Det vil effektivt å slutt på problematikken rundt kjøpspress og mobbing på grunn av feil type klær. Slik mobbing er desverre meget utbredt på mange skoler. Blir også kvitt problemer med enkelte grupper som kler seg halvnakne. Norske skoleelever har ikke vondt av mer disiplin! Bursautomater kan fjernes, og erstattes med vann-dispensere. Ser heller ikke noen grunn til at elever skal bruke mobiltelefoner i timen. Burde derfor vært mulig å ha en teknikk som blokerte mobil-signalet i klasserommet når det var undervisning (kontrollert av lærer). I friminutter er det selvsagt ok med mobil. Bør også være totalforbud med mobil rundt gymmtimene, slik at man slipper problemene med kamera-bruk i garderoben. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Området jeg tror man må satse på er å gjøre barna bevisst på kjøpepress allerede i ung alder, det nytter ikke å vente til de er 15+ når presset alt kommer til syne før tenårene. Det er her man må gjøre et arbeid, ikke kle barna i stive skoleklær og håpe på at problemet går bort av seg selv. Man hindrer dem ikke fra å utveksle informasjon om hva klesskapet er fylt med, hva de de skal shoppe etter skoletid, hvilke blader de titter i mens de er på skoleområdet, kosmetikk/smykker/og annet "stæsh", skravl om idolene deres sine preferanser, og så videre, det vil alltid fortsette å være der og det ville være naivt å tro en kan forhindre en usunn utgave av dette ved hjelp av uniformering. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hva med de jente som går med skaut. Skal de bli fritatt fra uniformen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå