klilleng Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hei! Fikk en del "korrupte" bilder på kameraet nylig. Bildene ble ikke lest av verken kamera eller Windows explorer, men jeg fikk så og si alle ut med programmet PC Inspector Smart Recovery. Noen få av bildene har fått et grått felt på den ene siden. Spørsmålet blir: Er minnekortet mitt gåent? Eller kan dette rett og slett skyldes at det er lenge siden jeg har formattert det? (kamera: Ixus40, minnekort: Sandisk 512mb). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Bytt minnekortet. Minnekort som feiler en gang, kan fort feile igjen. Du har god garanti på alle Sandisk kort, så dra til butikken og bytt det (så får du nytt der og da)/send det til webshop'en så sender de deg et nytt (om noen uker). Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Bytt minnekortet. Minnekort som feiler en gang, kan fort feile igjen. Du har god garanti på alle Sandisk kort, så dra til butikken og bytt det (så får du nytt der og da)/send det til webshop'en så sender de deg et nytt (om noen uker). 8760681[/snapback] Så det er ikke bare det at jeg har unnlatt å formattere jevnlig, tror du? Det fungerer ihvertfall tilsynelatende fint nå, etter en formattering.. Men hvis det faktisk er noe "fysisk" feil med det, så er det vel best å få seg et nytt. Det er kanskje en god anledning til å oppgradere minnekapasiteten litt. Endret 1. juni 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Du bør uansett formatere minnekortet i kameraet hver gang du har overført alle bilder til datamaskinen. Men om det minnekort feiler en gang, så er det en større sjanse for at det kan skje igjen. For selv om det KAN ha vært på grunn av manglende formatering, så KAN det også ha vært fordi minnekortet i seg selv er ustabilt. De fleste butikker skal bytte slike kort uten spørsmål og trøbbel. De får uansett nytt kort fra importøren. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Oj? Er det virkelig slik at man må formatere minnekortet etter hver tømming? Jøss... Det har gått meg hus forbi i såfall... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Du bør uansett formatere minnekortet i kameraet hver gang du har overført alle bilder til datamaskinen. Men om det minnekort feiler en gang, så er det en større sjanse for at det kan skje igjen. For selv om det KAN ha vært på grunn av manglende formatering, så KAN det også ha vært fordi minnekortet i seg selv er ustabilt. De fleste butikker skal bytte slike kort uten spørsmål og trøbbel. De får uansett nytt kort fra importøren. 8761459[/snapback] Benytter anledningen til å oppgradere til 2 gb, da. 512mb koster så lite at jeg ikke gidder å styre med det. Husker ikke engang hvor jeg kjøpte det.. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Oj? Er det virkelig slik at man må formatere minnekortet etter hver tømming? Jøss... Det har gått meg hus forbi i såfall... 8761504[/snapback] Kan noen være greie å hjelpe meg med hvor jeg kan finne informasjon om dette? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Oj? Er det virkelig slik at man må formatere minnekortet etter hver tømming? Jøss... Det har gått meg hus forbi i såfall... 8761504[/snapback] Kan noen være greie å hjelpe meg med hvor jeg kan finne informasjon om dette? 8763606[/snapback] Hvordan du formatterer? Normalt via menyen i kameraet. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Oj? Er det virkelig slik at man må formatere minnekortet etter hver tømming? Jøss... Det har gått meg hus forbi i såfall... 8761504[/snapback] Kan noen være greie å hjelpe meg med hvor jeg kan finne informasjon om dette? 8763606[/snapback] Hvordan du formatterer? Normalt via menyen i kameraet. 8763843[/snapback] Det vet jeg - men jeg lurer på hvor ofte man bør formattere kortet? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Det vet jeg - men jeg lurer på hvor ofte man bør formattere kortet? 8763859[/snapback] Så ofte du gidder, tenker jeg. Det tar jo ca 2 sekunder, så hvis du husker det etter hver "tømming" av bilder, så tror jeg ikke det er så dumt. Skal prøve å huske på det selv, ihvertfall. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Det vet jeg - men jeg lurer på hvor ofte man bør formattere kortet? 8763859[/snapback] Så ofte du gidder, tenker jeg. Det tar jo ca 2 sekunder, så hvis du husker det etter hver "tømming" av bilder, så tror jeg ikke det er så dumt. Skal prøve å huske på det selv, ihvertfall. 8763885[/snapback] Ok - da prøver vi på det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du MÅ ikke formatere kortet hver gang, men en gang i blant er bare smart, for å fjerne tomme kataloger og annet småtteri som kan ligge igjen. Så man kan like gjerne gjøre det til en vane å gjøre det hver gang man har tømt kortet over på datamaskinen (og laget en backup på CD/DVD eller lignende), så husker man ihvertfall å gjøre det. Et kort KAN lettere gå i stå om det ikke er formatert på en god stund. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du MÅ ikke formatere kortet hver gang, men en gang i blant er bare smart, for å fjerne tomme kataloger og annet småtteri som kan ligge igjen. Så man kan like gjerne gjøre det til en vane å gjøre det hver gang man har tømt kortet over på datamaskinen (og laget en backup på CD/DVD eller lignende), så husker man ihvertfall å gjøre det. Et kort KAN lettere gå i stå om det ikke er formatert på en god stund. 8764972[/snapback] Ok - takk for svar! Lenke til kommentar
brg Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Har dette kameraet, og fikk samme feil. I mitt tilfelle skyltes det en svakhet i kameraets software. Dette er en kjent feil og kameraet måtte sendes inn for oppgradering. Så hvis du får samme feilen med et annet minnekort, så må reklamere på det. Det tok ca. en uke å få det tilbake fra Canon. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Har dette kameraet, og fikk samme feil. I mitt tilfelle skyltes det en svakhet i kameraets software. Dette er en kjent feil og kameraet måtte sendes inn for oppgradering.Så hvis du får samme feilen med et annet minnekort, så må reklamere på det. Det tok ca. en uke å få det tilbake fra Canon. 8765096[/snapback] Jaså.. Første gang det skjer, men har bare tatt rundt 1500 bilder. Får se om det skjer med nytt minnekort også. Takk for tipset, ihvertfall!! Lenke til kommentar
brg Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Jeg tok mase bilder med det på flere minnekort, før det skjedde hos meg. Kom helt plutselig og svært uventet. Heldigvis hadde jeg kjøpt det hos en lokal fotobutikk(Preus Foto), så jeg fikk låne et kamera mes det var til rep. Koke service hos dem. Endret 2. juni 2007 av brg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå