Frigata Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Mads Henry Andenæs: Rettskildelære. Pluss kompendium etc. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Du får bidra med noko du då. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Jusstudent må avlegge kandidatløfte. Retten uttaler bl.a: «Løftet samsvarer godt med innarbeide og helt uomtvistelige etiske minstestandarder for utøvelsen av juristyrket. Dersom man ikke kan stå inne for de krav som stilles i løftet, bør man vel egentlig ikke bli jurist». Den delen av løftet kandidaten nektet å avlegge ed på var "aldri vitende at ville vike fra Rett og Rettfærdighed". Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Det er vel kanskje ikke riktige delen å ville krangle på om man skal bli jurist, nei. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Hehe! Studenten setter seg i en litt kinkig situasjon ved å prosedere foran mennesker som selv har erkjent eden. Dessuten så er man ganske ambisiøs ved å forfekte brudd på både Grl. og EMK som landets fremste juridiske hoder igjennom de siste 300 årene ikke har oppdaget! Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Vil bare påpeke at formateringen på førsteposten har kjørt i grøfta. En god førstepost er viktig i en slik tråd. edit: Endret 28. september 2010 av Habitats Lenke til kommentar
artie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jusstudent må avlegge kandidatløfte. Retten uttaler bl.a: «Løftet samsvarer godt med innarbeide og helt uomtvistelige etiske minstestandarder for utøvelsen av juristyrket. Dersom man ikke kan stå inne for de krav som stilles i løftet, bør man vel egentlig ikke bli jurist». Den delen av løftet kandidaten nektet å avlegge ed på var "aldri vitende at ville vike fra Rett og Rettfærdighed". Dust han fyren der. På masterkontorene på mitt fakultet henger det en wall of shame med utklipp fra alle de (5?) årene han har forsøkt å snike seg unna kandidatløftet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Heheh. Det skulle jeg likt å se. Lenke til kommentar
artie Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Heheh. Det skulle jeg likt å se. Forøvrig, hva er tema for masteroppgaven din? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Etter mine oppfatninger, virker det som om det er flere som har kunnskaper innenfor juss, i denne tråden. Ønsker med det å legge inn et enkelt spørsmål, som jeg håper på å få besvart hurtigst mulig. Vi har fått en endring i skole/internatsreglementet nå like før helga, hvor vi gikk fra å ha fri røyking (på anviste plasser), til at ledelsen kun vil godkjenne røyking for mindreårige som har skriftlig tillatelse fra foresatte. Dette er enda ikke innskrevet i skolereglementet, og jeg lurer da på om ledelsen er pliktig til å føre endringer skriftlig, før regelen kan intre? Vi har kun fått vite dette muntlig i felleskap. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 [...] Skulen din har, i kraft av eigedomsretten over området, all rett til å nekte dykk å røyke på skuleområdet. Dette sjølv om det ikkje er vedteke skriftleg i skulereglementet. Lenke til kommentar
latsabb Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 En bekjent av meg fortalte meg om et pussig utslag av Navs tolkning av Barneloven som for lekfolk må virke helt bak mål: Han har et felles umyndig barn med sin fraskilte kone. Han betaler bidrag til barnets mor. -Barnet flytter fra mor til far -Far legger inn krav om underholdsbidrag fra mor, og Nav vedtar dette (barnelovens §67, første ledd) -Mor forsømmer pålegget om å betale månedlige bidrag, og hennes gjeld til Nav hoper seg opp -Barnet flytter tilbake til Mor, og mor melder dette inn til Nav. -Nav sier at bidrag skal følge barnet (Barneloven §67, tredje ledd), og derfor skal mors bidragsgjeld slettes (betales av mor, men så bli utbetalt til mor). Dette betyr at bidragspliktiges uvilje mot å betale for sitt barn ga full jackpot til henne, og far har vært alene med utgiftene til alt. Er det virkelig riktig tolkning som er lagt til grunn? Latsabb Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Får far bidrag fra NAV når mor ikke betalter, slik at NAV står som kreditor overfor mor? Lenke til kommentar
latsabb Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Får far bidrag fra NAV når mor ikke betalter, slik at NAV står som kreditor overfor mor? Nei, forsto det slik at Nav alltid venter på innbetaling fra bidragspliktig før de betaler ut noe. latsabb Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Hei! Jeg har et spørsmål angående taushetsplikt. Arne og Britt er eks-samboere. Britt har søkt om å få en kommunal bolig etter bruddet. Arne har fått høre at Britt har hatt psykiske problemer etter bruddet og at hun har vært innlagt en kort periode. Han har også sett suspekte mannfolk som har besøkt hybelen hennes og hørt høylydt krangling fra hybelen hennes mens de har vært der. Arne videreforteller dette til sin nære venn Carl og gir inntrykk av at han ønsker Britt alt vondt. Carl jobber for et forvaltningsorgan (kommunen). Carl forteller Arnes historier videre til Dankert i lunsjen på jobb. Dankert har ansvar for å behandle saker vedrørende tildeling av kommunalboliger. Arne og Britt blir begge kjent med dette og mener at Carl har brutt taushetsplikten. Spm.: Har Carl brutt taushetsplikten? Hvis han har det, hvilke opplysninger er taushetsbelagte? Jeg har bemerket meg følgende: - Carl får denne sensitive informasjonen utenfor arbeidstida (se Fvl. § 13). - Carl gjengir informasjonen til Dankert på jobb, men det skjer i lunsjen (vet ikke om dette har noe å si). - Informasjonen Carl viderebringer kan jo være relevant for saksbehandlingen til Dankert (§ 13b.2), men han tar det opp i lunsjen som om det var helt vanlig "sladder"... Er det noen som har noen synspunkt på dette? Jeg er veldig i tvil. Endret 8. april 2011 av Glassmesteren Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) 13 siste ledd: Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Kan ikke heller spørsmålet være om Dankert kan vektlegge det i vurderingen? Endret 11. april 2011 av jayplay Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 13 siste ledd: Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Ikke relevant. § 13 siste ledd gjelder når arbeidsforholdet er avsluttet - den er ikke et unntak fra første ledd, som fastslår at det er opplysninger man mottar "i tjenesten" som er taushetsbelagt. Den gjelder altså for tilfellet "etter endt kontrakt", ikke "etter endt arbeidsdag". Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Har et spørsmål angående verdipapirrett; Peder Ås tegnet seg i en kapitalforhøyelse (emisjon) i det børsnoterte mobiltelefoni-selskapet Jadam ASA. Det var fortsatt én uke igjen av tegningsperioden, og det var adgang for tegnere til å trekke sine tegninger innen tegningsfristen. To dager før utløpet av tegningsfristen fikk Peder Ås høre av sin venn Lars Holm at han hadde sterke mistanker om at markedsverdien til Jadam ASA var oppblåst, og at selskapet neppe hadde så mange fast betalende mobilabonnenter som de hevdet. Lars Holm var analytiker i et anerkjent meglerhus i hovedstaden, og han hadde nylig gjort nærmere analyser av Jadam ASA. Etter å ha hørt dette, besluttet Peder Ås at han måtte ut av investeringen i Jadam ASA. Han trakk derfor tilbake tegningen sin innen utløpet av tegningsperioden. To uker etter gjennomføring av emisjonen, ble det i en større artikkel i Finanstidende avdekket at kundemassen i Jadam ASA var betydelig svakere enn selskapet hadde kommunisert til markedet. Aksjekursen falt over 20 % de neste dagene. Kan Peder Ås straffes for brudd på forbudet mot innsidehandel? Kan en person straffes for brudd på forbudet mot innsidehandel ved å trekke tegning når man har kjennskap om det som, etter mitt syn er, innsideinformasjon? Sliter litt med å finne hjemmel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå