Gå til innhold

Dårlig bildekvalitet med Hauppage 150MCE

Anbefalte innlegg

Har bygget en mediacenter-maskin for en kamerat, men er veldig skuffet over bildekvaliteten ved bruk av TV-kortet. Bildet blir veldig grøtete, og er direkte plagsomt å se på. Ved bruk av TV-tuneren i selve TVen er bildekvaliteten langt bedre. TVen er en Samsung LE40N71.

Noen tips, eller må han skaffe seg et bedre kort? Trodde kortet fra Hauppage skulle være blant de beste på analoge signaler..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Se på om du kan få inn bedre signaler ved hjelp av antennen. Hauppage har virket bra hos meg, er ofte signalmottaket som det ofte skorter på. Se om du kan gjøre noe med det.

8793869[/snapback]

Litt av poenget er at vi skal få inn flere enn tre kanaler. Derfor må vi bruke kabel. Kabelsignalet skal uansett være bedre enn et signal fra en antenne. TVen har langt bedre kvalitet på bildene ved bruk på analoge signaler enn hva TV-kortet har.

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten med PVR150 skal være brukbar den, så hvis det er så ille som du beskriver tror jeg det er noe som er galt. Men jeg bruker det mot en vanlig crt- tv og kan dermed kjøre native oppløsning.

Jeg kan egentlig ikke hjelpe deg så mye, men syns kanskje det kan høres ut som det er noe med oppløsning som blir veldig galt hos deg. Det blir vel forsjåvidt galt uansett med dagens analoge tv-signaler mot en HD tv, men kanskje tv'n selv scalerer dette bedre enn det du får ut av datamaskinene og tv-kort?

Som sagt, bare "a long shot" fra min side, men du kan lese litt om problematikken og pixelmapping her: Pixel+mapping+explained

Lenke til kommentar
Bildekvaliteten med PVR150 skal være brukbar den, så hvis det er så ille som du beskriver tror jeg det er noe som er galt. Men jeg bruker det mot en vanlig crt- tv og kan dermed kjøre native oppløsning.

Jeg kan egentlig ikke hjelpe deg så mye, men syns kanskje det kan høres ut som det er noe med oppløsning som blir veldig galt hos deg. Det blir vel forsjåvidt galt uansett med dagens analoge tv-signaler mot en HD tv, men kanskje tv'n selv scalerer dette bedre enn det du får ut av datamaskinene og tv-kort?

Som sagt, bare "a long shot" fra min side, men du kan lese litt om problematikken og pixelmapping her: Pixel+mapping+explained

8823877[/snapback]

Det var en veldig fin lenke, pcp160. Tror nok de fleste problemene skyldes dette med scaling.

Lenke til kommentar
Nuffern Postet i dag, 15:38

Det var en veldig fin lenke, pcp160. Tror nok de fleste problemene skyldes dette med scaling.

Bare hyggelig det Nuffern. Jeg syns den siden er veldig fin da den forklarer og illustrerer veldig godt, samtidig som man finner helt konkret informasjon om mulige løsninger. Og din beskrivelse fikk meg til å tenke på den siden.

Håper du finner løsning på problemene, det er aldri noe gøy å bygge noe for andre som viser seg å fungere dårlig. Men er som sagt ganske sikker på at selve tv-kortet skal være bra nok for de fleste, og det burde være mulig å få bildet i alle fall tilnærmet likt som tv'n selv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...