Hagr Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hei! Jeg har nå endelig bestemt meg for å gå til anskaffelse av et skikkelig hifianlegg, så jeg slipper den plastikklyden jeg klarer å presse ut av det innebygde lydkortet og Logitech z-2300 høyttalerene til pcen min. Jeg skal "selvfølgelig" ha stereo, og ikke hjemmekino, da den store lidenskapen ligger innenfor musikk. Hittil har jeg sett på en del brukte NAD forsterkere og sendt noen mailer angående disse. De har hovedsaklig har sett på hittil går under navnene C320BEE, C352, og C372. Jeg har også siklet litt på de rødtkledde basselementene i Cerwin Vega CLS 15 og CLS 12, men vet ikke om disse passer 100% til mitt bruk. Jeg er ute etter et anlegg som kan spille høyt med mye trykk og en god og mørk bass, men samtidig som kan få fram alle detaljer og med en klar og kontrollert diskant i rolig musikalsk musikk som for eksempel klassisk. Jeg vet ikke hva jeg skal velge og hva som passer meg, og det er altså dette jeg trenger hjelp med. Har lest både høyttalerguider og forsterkerguider uten at dette gjorde meg det spor smartere. Jeg har et noe stramt buskjett da jeg er student og snart trenger penger til skolebøker og laptop (skal begynne VK1 til høsten) Dvs. Jeg kjøper gjerne/helst brukt. Håper det er noen snille sjeler her som kan hjelpe meg med å finne et passende anlegg for meg til den riktige prisen. Harald Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Det kan være lurt å høre på forskjellige høyttalere før du bestememr deg. Med cerwin vega får du bass og trøkk, men detaljer og fin lyd er det mindre av. Så om de også vil ha fin lyd bør du vurdere noe annet. PSB har jeg hørt skal være bra lyd i samtidig som det er god lyd. Fant et par på Finn.no Patos har også godlyd kombinert med god bass og trøkk, men jeg fant ikke noen til salgs akkurat nå. Prøv å let etter basic 402 eller 502, som er skikkelig gode høyttalere til prisen. I tillegg bør du gi et ca budsjett slik at det blir enklere å finne noe til deg. Nad og cambridge er eksempler på billige og gode forsterkere. Endret 28. mai 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Det kan være lurt å høre på forskjellige høyttalere før du bestememr deg. Med cerwin vega får du bass og trøkk, men detaljer og fin lyd er det mindre av. Så om de også vil ha fin lyd bør du vurdere noe annet. PSB har jeg hørt skal være bra lyd i samtidig som det er god lyd. Fant et par på Finn.noPatos har også godlyd kombinert med god bass og trøkk, men jeg fant ikke noen til salgs akkurat nå. Prøv å let etter basic 402 eller 502, som er skikkelig gode høyttalere til prisen. I tillegg bør du gi et ca budsjett slik at det blir enklere å finne noe til deg. Nad og cambridge er eksempler på billige og gode forsterkere. 8719985[/snapback] enig i denne uttalelsen om CV. CV gir elendig lyd. Ingen klar lyd som man gjerne skulle ha hatt. Er jo nesten diskotekhøyttalere, skal bare spille dunk dunk. Du kan også se på klipsch. Disse er de beste når det gjelder dynamikk i lyd. Noen sier at de dytter litt for lite luft. Noe jeg ikke vil si. Men de er litt dyre, Så et budsjett hadde vært greit. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Takk for svar! Brian_N: De ser veldig bra ut, men jeg er redd for at 6,5" ikke vil gi meg den bassen og det trykket jeg ønsker meg. Hvor kan jeg eventuelt høre disse? Breiker: hvis de er dyre er de nok way beyond mitt budskjett. Jeg har som sagt et ganske stramt budskjett. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Det kan være lurt å høre på forskjellige høyttalere før du bestememr deg. Med cerwin vega får du bass og trøkk, men detaljer og fin lyd er det mindre av. Så om de også vil ha fin lyd bør du vurdere noe annet. PSB har jeg hørt skal være bra lyd i samtidig som det er god lyd. Fant et par på Finn.noPatos har også godlyd kombinert med god bass og trøkk, men jeg fant ikke noen til salgs akkurat nå. Prøv å let etter basic 402 eller 502, som er skikkelig gode høyttalere til prisen. I tillegg bør du gi et ca budsjett slik at det blir enklere å finne noe til deg. Nad og cambridge er eksempler på billige og gode forsterkere. 8719985[/snapback] Kan ikke si meg mere enig her. Men har ikke hørt de Patosene da. Jeg har selv PSB T45 (i disse er det 5,5" basser og "bare" 2 av dem per høyttaler) og i rommet mitt som er litt over 10kvm så spiller det veldig bra! Kan nesten bli litt mye bass til tider (bruker ikke subwoofer). Bruk anlegg er ikke å forakte. Da for du mye bra til en billig penge. Som Breiker nevner er nok Klipch noe for deg hvis du vil ha en CV type høyttaler med bedre diskant egenskaper. Endret 28. mai 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 ok. Takk! Men jeg er redd Patosene blir ganske mye over mitt budskjett dessverre. Har ikke funnet noen Klipch høyttalere i salg enda. Hva ligger de på i pris? De høres bra ut etter GnoMiz` utsagn om dem hvertfall. Men hva tror dere er rett forsterker for meg? Tidligere har jeg jo nevnt C320BEE, C352, og C372 fra NAD. Hvordan er disse? Hvilken av dem burde jeg isåfall gå for? er det eventuelle andre merker som passer meg bedre?? Mitt budskjett er ca. Høyttalere: <5000, helst <4000 også. Forsterker: 2000-3000 Regner nå med å kjøpe begge brukt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hvis du finner ut at du skal ha klipsch så ikke bruk nad sammen med de, det blir for anstrengende i toppen. Tror patosene og klipschene ligger nogenlunde likt i pris brukt om jeg ikke husker feil, men avhenger litt av hvilken modell det er også. Billigste klipsch jeg fant på finn.no kostet 9 000,- så det blir litt dyrt. Hører jo en del positivt om dynavoice, men jeg har selv ikke hørt de så jeg kan ikke sikkert si om de passer deg. Du kan jo for eksempel se på Challenger M65 som jeg har hørt mye positivt om i forhold til prisen. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Fant ikke noen av de "billige" til Klipsch brukt. Så da må du enten dobble budsjettet eller kjøpe stativhøyttalere, så det er vel ikke noe poeng? Så da ville jeg tatt litt nærmere titt på de T65. Sammen med en CAMBRIDGE 640A eller Harman Kardon HK 3480 evt så fant jeg ett par Infinity Kappa 6,1i til overkommerlig pris. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Ok. Nei, da er ikke klipsch aktuelt. Jeg kan kikke litt mere på dem. Er det noe sted jeg kan prøvehøre dem? Forsterkerene ser bra ut begge to, men hva er effekten til sistnevnte? Hva er spesifikasjonene på de høyttalerene? Er det 8" bass? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Den forsterkeren, eller recieveren blir vel mer rett, er på 2x120watt. Hk lager strømsterke forsterkere så det er ikke noe problem, skal funke bra den. Infinity høyttaleren satser jeg sterkt på er en 8" evt en 6,5". Ser ikke ut som om det kan være en 10", tipper det er en 8" jeg. Men hvis du skal ha trøkk og bass så ikke gå i fella og bare gå etter elementstørrelse. Jeg vet om høyttalere med 6,5" bass som spiller fra 10" så det jomer. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 ja. klart. Men jeg har litt dårlig erfaring med dyre hifi høyttalere med 6,5" bass. Min far har et par Eltax høyttalere som begge har to 6,5" elementer. Disse spiller med fin og god bass på lavere lydstyrker, men gir seg og skurrer lenge før forsterkeren (en 100W middels bra forsterker fra slutten av 70 tallet)... så jeg er derfor redd for å for lite trøkk rett og slett... Ok, jeg vet at eltax lager dårligere høyttalerelementer enn mange andre på markedet men allikevel... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) fatter'n min har et par patos lyric 302 noe som også koster 3500 brukt på hifisentralen akkurat nå. De spiller fra en 10", og de leverer stort sett mye bass til størrelsen. Folk blir stadig overrasket over hvordan denne 6,5" klarer å trøkke. I tillegg er ikke lyden så værst heller. Men psb'en kan du jo også se på, den skal være bra den og. Den har 3stk 6,5" som skal tilsvare en 10" ca. edit: Jeg kunne jo muligens solgt deg mine høyttalere siden jeg har kjøpt meg et par nye Snell nå nettopp. Du ser bilde i signaturen min under stereoanlegg. Men de funker desverre ikke helt nå, meget mulig det er en kondensator til mellomtonene som er gåen. Så den må byttes, så funker de bra igjen. Det er de på andre bildet til høyre, den med sølvfargelignende elementringer. 10" bass, 6,5" mellomtone, og diskant med lett hornladning. edit 2: GnoMiz: Sjekk hifi profilen din, har lagt igjen en kommentar og god score. Endret 28. mai 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Ok. Har ikke så lyst på Patos. Høres dumt ut, men syns ikke utseendet på dem strekker helt til. Da vil jeg heller ha de PSBene. DCM 10: Ikke vondt ment, men det var ikke akkurat slike høyttalere jeg tenkte på. Ønsker noe høyere i forhold til bredden, hvis du skjønner. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Ja, skjønner det, hver sin smak. Men de psb' ene er slett ikke noe dårlige de. Du bør få hørt på de et sted. Nå har jeg ikke oversikt over hvilke butikker som selger de da. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Ok. Men hvor kan man eventuelt høre? I alle butikker som selger dem? Da har jeg nesten bestemt meg for dem, men jeg må selvfølgelig høre først. Da gjenstår det å bestemme seg for forsterker. Hvordan er nad C320BEE? Er den kraftig nok til å dra dem eller bør jeg gå opp på for eksempel C352 eller 372? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Bare hør med noen av butikkene som selger den, så får du sikkert hørt de. Evt. kan du satse alt på at de er bra. Naden klarer vel å dra de bra, men jo større jo bedre. Så egentlig så kjøper du bare så stort du føler for, alle de nadene klarer å drive den. Endret 28. mai 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Jepp.. Hva er anbefalt forsterker på PSBene igjen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Ingen som har nevt CD spiller her . Regner med at du skal ha det . Det er vel så viktig å anskaffe en avspiller med god DAC for fin lydopplevelse som forsterker og høyttalere . Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Ser at Bergen Musikk Handel, www.bmh.no, kjører kampanje på Infinity, eller blir det over budsjettet? Er det brukt du er ute etter? Har sjølv Patos Basic 410 og er meget fornøyd. Pappa har Cambridge stereoforsterker og cd-spiller. Meget god kvalitet på desse, anbefales. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Skal du ha en høy-kvalitets bass, som spiller både høyt og svært dypt. (ned i en 12-15Hz) Så er SvS et svært godt valg: http://www.lsound.no/nor/index.php?side=we...40&subgroup=799 Anbefales på det sterkeste. Dog er ikke den SVS PB10-NSD den beste "party subben", pga litt lite effekt i forsterkeren som gir en begrensning i hvor høyt den kan spille. I en hjemmekino og til mindre fester innendørs holder den supert. Endret 28. mai 2007 av andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå