Gå til innhold

Masse spørsmål angående cpu temp. Sjekk her

Anbefalte innlegg

Det har vert masse spørsmål rundt tempen på prossesoren. Mange som mener at 60 er grensen når man bør stoppe å klokke. Å mellom 80 - 90 grader bør man gjør noe fort.

Kjedet meg, så jeg tok turen til søstra mi sinn data. Drev å tukla med noen programmer osv. ( hadde låv ) så jeg lastet ned Everest får å sjekk tempen på maskina. Jeg har lenge undret med på hva tempen er det siden hun har minitower, bitte bitte lite kabinett.

Jeg fikk lastet det ned å så at tempen var 77 grader idle. Cpu bruk 1-5 % og stress test cpu full load 98 - 100 % 86 - 88 grader.

Denne maskinen ble brukt til spilling mellom 2 - 5 timer i ukedagene, og i helgene masse.

Under spilling lå tempen mellom 78 - 84 grader. Denne maskinen er nå 3 år gammel, å fungere fint som bare det.

- Ja jeg renset viften før støv.

- Det er kunn 3 Vifter i datan: En til psu, til GPU og en til CPU

- Pentium 4 3ghz

- Programmer som ble brukt: Everest og orthos

Så bør "grensen" være 60 grader ? siden denne cpu'n aldri har vært under 75 grader

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for det første så vil CPUer throttle (miste ytelse) ved så høye temperaturer, og dessuten er P4 bygd for mye høyere temperaturer enn Core 2. Men det er fortsatt morsomt å se at maskinen tålte så mye varme O.o

Lenke til kommentar
Så bør "grensen" være 60 grader ? siden denne cpu'n aldri har vært under 75 grader

8719586[/snapback]

Ja, hvorfor: Fordi det er forskjell hva en P4 tåler og hva en c2d tåler. Greit disse tåler også mer enn 60C, men mange blir ustabile ved dette tidspunkt. Cpu kan også få et kortere liv av det. P4 er generelt varme cpuer og er en god del varmere enn c2d. Grensen på c2d burde være 60 grader og på andre cpuer kan det være høyere.

Lenke til kommentar

8719586[/snapback]

Ja, hvorfor: Fordi det er forskjell hva en P4 tåler og hva en c2d tåler. Greit disse tåler også mer enn 60C, men mange blir ustabile ved dette tidspunkt. Cpu kan også få et kortere liv av det. P4 er generelt varme cpuer og er en god del varmere enn c2d. Grensen på c2d burde være 60 grader og på andre cpuer kan det være høyere.

8744425[/snapback]

Får faen, har jeg skrevet det var på c2d ? Jeg nevnte ikke dual core prossesoren en gang.

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

8719586[/snapback]

8744425[/snapback]

Får faen, har jeg skrevet det var på c2d ? Jeg nevnte ikke dual core prossesoren en gang.

8752033[/snapback]

Fordi som regel nevner mange en grense på 60 grader for c2d. Skal du basere det på en cpu så for du skrive det da.

"Mange som mener at 60 er grensen når man bør stoppe å klokke" Over dette er HELT normalt for P4. Har en ting jeg kan ta deg for: Overskrift, det står cpu, noe som helt klart tyder på andre cpuer og ikke bare P4. Du trenger ikke å bli helt forbanna av den grunn :tease: Det kommer absolutt IKKE klart frem at du bare snakker om P4. Og som mange vet som har litt erfaring innen pc er det forskjellige grenser på forskjellige prosessorer, noe du ikke nevner. Du er mer bastant og nevner at alle sier at 60 grader er maks og at sånn er det.

Endret av Megern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Reprise:

Det er *TALL* ikke absolutte temperaturer du/dere skriver/babler om her.

Jeg har sett *mange* OEM PC'er (som det trolig er snakk om her) hvor Bios/sensor rapporterer svært høye temperaturer for Prescott.

Har selv sett eksempel (Siemens "et-eller-annet" med P4 3.4 "Prescott") hvor idle/load varierte mellom 55/75.

Dette med en svært god heatpipekjøler.

(Med originalkjøler var *TALLENE* 66/90 - idle/load).

Mao.:

Man skal ikke ta *TALLENE* som rapporteres via software-utilities som annet en akkurat *TALL* og ikke en faktisk temperatur.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Reprise:

Det er *TALL* ikke absolutte temperaturer du/dere skriver/babler om her.

Jeg har sett *mange* OEM PC'er (som det trolig er snakk om her) hvor Bios/sensor rapporterer svært høye temperaturer for Prescott.

Har selv sett eksempel (Siemens "et-eller-annet" med P4 3.4 "Prescott") hvor idle/load varierte mellom 55/75.

Dette med en svært god heatpipekjøler.

(Med originalkjøler var *TALLENE* 66/90 - idle/load).

Mao.:

Man skal ikke ta *TALLENE* som rapporteres via software-utilities som annet en akkurat *TALL* og ikke en faktisk temperatur.

8753347[/snapback]

Har erfart dette selv, men viste om det. Software raporterte at en prosessor jeg hadde før hadde 20 grader load (22grader i rommet, magisk kjøler :ph34r:) da jeg oppdarterte BIOS ble det ca 44 grader load, noe som lignet mer riktig.

Lenke til kommentar

En annen viktig ting, som er utelatt her; hvilket hovedkort er det snakk om?

Det var vel rundt disse tidene Asus skilte seg ut, ved at de benyttet seg av en annen teknikk til å måle temperaturen på prosessoren. Det gjorde at Asus sine temperatuerer skøyt opp i været, sammenlignet med hva andre systemer ville ha målt.

Lenke til kommentar

8719586[/snapback]

8744425[/snapback]

8752033[/snapback]

Fordi som regel nevner mange en grense på 60 grader for c2d. Skal du basere det på en cpu så for du skrive det da.

"Mange som mener at 60 er grensen når man bør stoppe å klokke" Over dette er HELT normalt for P4. Har en ting jeg kan ta deg for: Overskrift, det står cpu, noe som helt klart tyder på andre cpuer og ikke bare P4. Du trenger ikke å bli helt forbanna av den grunn :tease: Det kommer absolutt IKKE klart frem at du bare snakker om P4. Og som mange vet som har litt erfaring innen pc er det forskjellige grenser på forskjellige prosessorer, noe du ikke nevner. Du er mer bastant og nevner at alle sier at 60 grader er maks og at sånn er det.

8752860[/snapback]

Jeg beklager ord la meg kansje litt feil der, Takker for rettingen :)

Hehe ble ikke forbanna :p

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...