Gjest medlem-82119 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Skal bygge ny pc, og har sett på hovedkortet Asus p5b plus vista edition: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331627&view=detailed Ser at de ulike hovedkortene har ulike pci-e spor, merket med pci-e x1, x4, x16. Er det om å gjøre å ha flest mulig av de raskeste, eller er bestemte spor satt av til bestemte kort? Hva bør man ha, og er det andre HK som er bedre enn det jeg har sett på? Vil helst ha: -Vista kompabilitet -Høy stabilitet og hurtighet -Mange tilkoblinger Prisen er ikke så viktig, bare kortet er bra. Trenger ikke innebygd trådløst nettverk, sli eller crossfire. Har også set etter kort med innebyg bluetooth, men ikke funnet noen ennå. Gjerne ASUS kort, har hørt at de er lette å koble på (finne frem på). Lenke til kommentar
Drunk_Panda Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Er faktisk usikker på hva den PCI - 1 greia betyr, men de portene brukes ikke til noe vesentlig viktig uansett... Du vet det sikkert men nevner det uansett Det kortet du har der støtter somsagt PCI - Express kort + 3 PCI porter der du kan ha nettverkskort, USB kontrollere lydkort... osv. Vista kompabilitet har veldig lite å si, jeg bestillte et p5m32e-sli HK og installerte vista smertefritt, bare husk på å ikke installer IDE driverne, det som skapte snusk for meg. Endret 28. mai 2007 av Drunk_Panda Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vista kompabilitet betyr vel at man kan bruke de nye vistafunksonene som usb minnebrikker til ram og eksterne skjermer som kan vise mail, spillelister osv. Har bl.a sett en kjekk fjernkontroll med slik skjerm. Har også sett omtale at man skal kunne f.eks se at man får mail selv om pc er i dvale med slike skjermer, men vet ikke om det er fakta. Det er også kjekt at drivere osv fungerer i vista, har hatt nok driver styr til at jeg forsøker å velge produkter med drivere som støtter os jeg har. hovedkortet jeg har sett på: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331627&view=detailed ser greit ut men det er uklart i manualen hvilke minnebrikker som støttes fordi det står motstridende ting der. Databushastigheten er også "kun" 1066, og mange på forumet snakker om ddr3 støtte. Så har man de pci-e sporene, kortet har flere spor men stort sett x1 spor som høres tregere ut enn x4 og x16, og jeg er litt usikker på om det er smart å kjøpe et kort som støtter sli og/eller crossfire slik at man har muligheten hvis det skulle bli aktuelt. Prismessig er det lite og ingenting som skiller mellom de som har det og de som ikke har det. slik det er idag så har jeg hørt mest negativt fra de som har prøvd det, og de fleste har gått tilbake til kun ett kort. Men det kan jo forandre seg om ett år eller to, forsåvidt kan hele sli / crossfire standarden redesignes slik at man unngår det som det klages på idag (varme og strømforbruk). Legger også merke til at det ikke er noen særlig omtale av dette kortet, men flere andre kort tydeligvis er på en topp 5 liste over aktuelle kort (selv om jeg ikke ser hva som gjør akkurat de kortene så gode i forhold til andre kort). Jeg savner en slags rangeringsliste over hovedkort, noe lignende som en har gjort med skjermkortene. Hvis man kunne laget en liste over de 10-15-20 beste kortene og tatt med de viktigste punktene på hva som skiller dem slik at man lettere kunne se hvorfor kortet på 3. plass var bedre enn det på 5. plass. Det er jo en jobb, men mange her på forumet har tydeligvis både erfaring og kunnskaper om flere av toppkortene, så om en startet kunne andre fyllt på med kort og rangering slik at man endte opp med en ti på topp liste. Jeg savner også et sticky emne hvor man forklarte mer om de viktigste hovedpunktene og hva som var forskjellen på variasjoner. Man kunne tatt med databushastigheten, pci-e sporene, sli, crossfire, ddr2 vs ddr3, minnehastigheter osv og vist f.eks at hvis man øker databusshastigheten fra 1066 til 1333 så øker ytelsen på x med y prosent. (eller bare at ytelsen på x øker). Jeg ser jo at mange spør om de samme tingene, så ved å få samlet denne infoen en gang for alle så ville svært mange blitt hjulpet mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå