Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange vitaminbjørner kan man spise?

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet noen om en side man kan stole på hvor det står hva som er farlig med å ete for mange?

9586841[/snapback]

Det eneste det vil være no fare for å ta for mye av er vit-a og vit-e. Men du skal være veldig flink for å få til det også.

Ta feks vit-e. Tar du over 1g(1000mg) så kan du oppleve hodepine. Med andre ord ikke noe farlig.

Tar du ekstremt store doser (10g+) så kan det føre til nedsatt fruktbarhet.

Jeg vet ikke hvor mye det er i vitaminbjørnene, men anbefalt dagsdose er 10mg. Så jeg vil tro bjørnene inneholder rundt 5mg. Du må da altså spise 200stk for å komme opp i 1000mg.

Bivirkningene til vit-a er litt værre, men man må opp i godt over 100xdagsdosen der også.

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Vet noen om en side man kan stole på hvor det står hva som er farlig med å ete for mange?

9586841[/snapback]

Det eneste det vil være no fare for å ta for mye av er vit-a og vit-e. Men du skal være veldig flink for å få til det også.

Ta feks vit-e. Tar du over 1g(1000mg) så kan du oppleve hodepine. Med andre ord ikke noe farlig.

Tar du ekstremt store doser (10g+) så kan det føre til nedsatt fruktbarhet.

Jeg vet ikke hvor mye det er i vitaminbjørnene, men anbefalt dagsdose er 10mg. Så jeg vil tro bjørnene inneholder rundt 5mg. Du må da altså spise 200stk for å komme opp i 1000mg.

Bivirkningene til vit-a er litt værre, men man må opp i godt over 100xdagsdosen der også.

9592326[/snapback]

Så hvis jeg spiser 200 bjørner om dagen, så KAN det gjøre meg impotent?

Lenke til kommentar

Når du begynner å komme over 100mg så kan noen muligens oppleve de bivirkningene jeg nevnte over.

Edit: Fant ut innholdet i bjørnene

Vitaminer: Vitaminer: A (400 µg), D3 (2,5µg ), E (5mg), C (30 mg), B3 (9 mg), biotin (75 µg), B12 (0,5 µg), B6 (1 mg), folsyre (100µg)

Hadde vist riktig med 5mg vitamin e :ph34r:

Endret av tonna
Lenke til kommentar

Mamma har kjøpt det til meg. Kjempegodt :wee: Tar bare 2 om dagen, men har veldig lyst til å ta fler. Det står at overdrevene bruk kan virke avførende :p sjekk bakpå.

Litt OT, men hva kan skje hvis man tar for mye fluor-tabletter. Jeg elsker fluortabletter og føler meg litt avhengig av dem. Har liksom lyst på hele tiden, men ofte så klarer jeg ikke å beherske meg og tar 10 stykker ca .

Lenke til kommentar

Jeg lo. Fra spøk til alvor. Neste gang jeg er på butikken skal jeg kjøpe inn en boks og se hva all denne hypen dreier seg om. Har en forkjærlighet til friske "tabletter". Husker de gode fluortablettene jeg spise som liten. Smakte godt av appelsin/mandarin. De eide totalt!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Jeg er litt dårlig i matte, men hvor mange bjørner er 100mg vitamin A?

9594474[/snapback]

Én vitaminbjørn inneholder 400 µg med Vitamin A, altså 0,4 mg eller 0,004 gram. For å få i deg 100 mg Vitamin A må du med andre ord spise akkurat 250 bjørner.

Det vil på ingen måte si at du burde spise 250 vitaminbjørner. Absolutt alle stoffer er farlige og potensielt dødelige (inkludert vann) for mennesker i høye nok doser. Det er en grunn til at alle vitaminer har en anbefalt døgndose, og denne burde ikke overskrides for mye.

Lenke til kommentar

En jeg kjente spiste en hel boks med c-vitaminer fordi han syntes det var godt. Etter det ble han midlertidig lam i bena, og måtte krype bort å vekke de han bodde hos for å få dem til å kjøre han til sykehuset! Men det var jo noe han sa da.. Vet ikke om det er til å stole på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...