Gå til innhold

Garantiene til produsentene, dekningsgrad?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde jeg vert deg hadde jeg kjøpt innenlands.. 3 til 5års fabrikasjons garanti..

P.s, du har en skriveleif i signaturen din..  Hvilken idiot..

8718056[/snapback]

nja, heller han som skrev det opprnnelig som hadde det, og jeg vet det, bare tar meg ikke av det :)

Innenlands har reklamasjonsrett som fordel, garantien er jo vitterlig samme om den kommer fra fabrikken.

uansett; maskinen skal på firma, og uansett om jeg skriver på meg eller firma er maskinen så nært knyttet til yrke at jeg neppe får leke forbruker lenge da :)

Men har funnet flere Thinkpads som er nye fra IMB Outlet og IMB/lenovo butikker i statene, så skal se nærmere på dem tenker jeg.

Lenke til kommentar
Innenlands har reklamasjonsrett som fordel, garantien er jo vitterlig samme om den kommer fra fabrikken.

uansett; maskinen skal på firma, og uansett om jeg skriver på meg eller firma er maskinen så nært knyttet til yrke at jeg neppe får leke forbruker lenge da :)

8718172[/snapback]

om du kjøper maskinen på firmaet så har du ikke 5 års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten er nedfelt i Forbrukerkjøpsloven, en lov som kun gjelder varehandel mellom næringsdrivende og privatpersoner. Varehandel mellom to næringsdrivende er regulert av Kjøpsloven.

Lenke til kommentar
om du kjøper maskinen på firmaet så har du ikke 5 års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten er nedfelt i Forbrukerkjøpsloven, en lov som kun gjelder varehandel mellom næringsdrivende og privatpersoner. Varehandel mellom to næringsdrivende er regulert av Kjøpsloven.

8718721[/snapback]

Og dersom du leser Kjøpsloven, vil du se at det står om 2 års reklamasjonsrett. Så reklamasjonsrett har man uansett.

Lenke til kommentar

og dersom du leser hva jeg skrev, så skrev jeg at han ikke har 5 års reklamasjonsrett, noe jeg har helt rett i ettersom

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Lenke til kommentar

HP selges med World Wide Warranty som standard på maskinene i Norge. Med Carepack får du 3-årig garanti/service. Alt etter modell og lommebok kan det kjøpes til Carepack som dekker alt fra standard garantibetingelser med service hos InfoCare og opp til on-site service med 4 timers responstid.

Lenke til kommentar

Nja, ikke alle. f.eks. er IBM eller HP litt mer å stole på at faktisk klarer å håndtere problemet raskt om laptoppen plutselig dør mens du er i forretningsmøte i Dubai enn f.eks. en "selvbygd" dra Netshop selv om den også har 3 års garanti. (ingenting imot Netshop, men de har ikke noe i nærheten av samme logistikknettverk)

For min del ville det vært Lenovo/IBM uten tvil.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Bedrifts kjøp: 2 års reklamasjon gjelder bare så lenge det ikke er noen egen særavtale med produsent, feks 1. års garanti som de fleste kjøper.

kjøp heller maskinen i Norge, som privat person, få gjerne maskinen spesial bestillt, for 5 års reklamasjons rett er GULL !

Lenke til kommentar
Bedrifts kjøp: 2 års reklamasjon gjelder bare så lenge det ikke er noen egen særavtale med produsent, feks 1. års garanti som de fleste kjøper.

kjøp heller maskinen i Norge, som privat person, få gjerne maskinen spesial bestillt, for 5 års reklamasjons rett er GULL !

8721223[/snapback]

problemet er at siden laptopen er så nærliggende i forhold til enk. mitt, så vil jeg kunne regne med at den faler under bedriftskjøp, og det har jeg sagt allerede. Dessuten, kjøper jeg en IBM så skulle vel den holde en stund?

Zepto maskinen min er i sitt 3 år nå ca, og fungerer fint.

Lenke til kommentar

Bedrifter har bare 6mnd garanti....

Edit:.. var jeg ganske sikker på å ha lest, men fant det ikke så ikke heng dere for mye opp i det. Men bedrifter har iallefall færre rettigheter enn forbruker ved kjøp av elektronisk utstyr der det medfølger garanti...

Endret av Arntsen
Lenke til kommentar
En liten oppfordring.

Vær så snill å lær forskjellen på garanti og reklamasjonsrett før dere skriver ordene :)

8721963[/snapback]

Eller at jeg skriver

uansett; maskinen skal på firma, og uansett om jeg skriver på meg eller firma er maskinen så nært knyttet til yrke at jeg neppe får leke forbruker lenge da

Halvparten av innleggene overser dette faktum, og at det er derfor likegyldig om maskinen er norsk eller ikke.

Foreløpig ser det ut til å bli Thinkpad T43 eller T60. Prisen på t60 med 2gb ram, core duo,x1400 kort osv ble ca 9000 kr inkl fra, eks avgifter (men avgiftene forsvinner i avskrivelsen).Norsk pris er ca 16-20 000 for samme.

Lenke til kommentar

Hvor fikk du den fra...?

Om du refererer til meg TEE, vet jeg godt forskjell. Garanti er en service, reklamasjonsrett er stadfestet ved lov, og må gi noe "mer" enn det garanti evt gir (i varighet)...

Hvem som helst kan selge varer uten garanti, men ikke uten reklamasjonsretten. Noen leverandører velger å halvere o.l garanti ved bedriftskjøp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...