Gå til innhold

Bruken av "da" og "når" i historisk presens


arne69

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hva som er riktig bruk av "da" og "når" i historisk presens.

 

Eksempel (øyenvitneskildring av et ran):

 

"Jeg går bortover gata og aner fred og ingen fare. Plutselig kommer raneren ut av banken, og ... (da/når?) jeg får øye på henne, får jeg panikk."

 

Mener dere det bør stå "da" eller "når" i dette eksempelet?

Språkrådets syn er at det i historisk presens skal brukes "da" i de tilfellene der en ville ha brukt "da" om det hadde vært brukt fortid.

 

Hvis det hadde vært brukt fortid i dette eksempelet, ville siste setning blitt slik:

"Plutselig kom raneren ut av banken, og da jeg fikk øye på henne, fikk jeg panikk."

 

I følge språkrådet skal man i historisk presens derfor skrive:

(Alternativ 1) "Plutselig kommer raneren ut av banken, og da jeg får øye på henne, får jeg panikk."

 

MEN: Jeg mener at når det henvises til noe fremover i tid (futurum) eller i presens i forhold til fortellerperspektivet, så bør man bruke "når", altså:

(Alternativ 2) "Plutselig kommer raneren ut av banken, og når jeg får øye på henne, får jeg panikk."

 

Hva mener dere om dette? Alternativ 1 eller 2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes "da" virker mer riktig enn "når".

Først og fremst fordi det høres bedre ut, men om jeg skal prøve meg på å komme med en regel, så er det jo den gang da, hver gang når? men leeenge siden jeg har jobbet med norsk grammatikk så er ganske usikker på om denne regelen også når det er snakk om fremtid.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er grei: Den gang da, og hver gang når. Men hva med akkurat nå: når eller da?

 

Hvordan ville dere sagt dette i alminnelig presens:

 

Alternativ 1: Nå da du leser dette, tenker du at dette er riktig.

Alternativ 2: Nå når du leser dette, tenker du at dette er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hovedregelen er grei: Den gang da, og hver gang når. Men hva med akkurat nå: når eller da?

 

Hvordan ville dere sagt dette i alminnelig presens:

 

Alternativ 1: Nå da du leser dette, tenker du at dette er riktig.

Alternativ 2: Nå når du leser dette, tenker du at dette er riktig.

8722149[/snapback]

 

Jeg ville sagt alternativ 2 igjen, jeg. Nå når du leserdette, tenker du at det er riktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når blir vel brukt mest av meg. Eg seier f.eks. "Når eg satt meg fast under stolen når eg var liten" (noko eg faktisk gjorde :blush: ) og ikkje då. Men når eg skriv, huskar eg på "den gong då, og alle gonger når", men når eg snakkar, bruker eg mest når og ikkje då. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...