Haelas Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Etter og først ha gitt opp Ubuntu en gang før har jeg bestemt meg for og lære :!: Så må trenger jeg litt tips og veiledning her Hvem programmer er nyttige og ha? Noen kommando linjer jeg burde kunne? Mvh Ola Bz3rk Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Den beste måten å lære på er bare å sette seg inn i tingene etter hvert som de dukker opp, selv om det tar ti ganger så lang tid som å reboote inn i Windows å gjøre det der. Men et par av mine mest brukte kommandoer kan jeg jo nevne: mv cp find locate grep cat wc sed echo touch cut sort ssh sleep convert Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Den beste måten å lære på er bare å sette seg inn i tingene etter hvert som de dukker opp, selv om det tar ti ganger så lang tid som å reboote inn i Windows å gjøre det der. Men et par av mine mest brukte kommandoer kan jeg jo nevne: mv cp find locate grep cat wc sed echo touch cut sort ssh sleep convert 8717663[/snapback] mhm Takk for tipset ;D Men hva bruker jeg de kommandoene til? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Da kan jeg lære deg en annen ting. Bruk kommandolinje og skriv $man mv Så kan du fortsette med alle kommandoene. Og lurer du på hva man gjør $man man Ørjan... Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Da kan jeg lære deg en annen ting. Bruk kommandolinje og skriv $man mv Så kan du fortsette med alle kommandoene. Og lurer du på hva man gjør $man man Ørjan... 8718108[/snapback] Takk Men er det noen her som vet om noe msn lignende program untatt gaim? Trenger et jeg kan bruke web-cam på Lenke til kommentar
kommers Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hvem programmer er nyttige og ha?Sjekk (søkefunksjonen i) pakkebehandleren din (System->Administration->Synaptic Package Manager) om du finner noe interessant. Hvilke programmer som er nyttige spørs jo helt på hva du ønsker bruke maskinen til ;-) Noen kommando linjer jeg burde kunne?Det kan være lurt å lære seg litt grunleggende bruk av shell'et/terminalen så du ikke er helt hjelpesløs, f.eks kan du sjekke http://www.linuxcommand.org/ eller en annen innføring du måtte finne (du finner haugevis vha en WWW-søkemotor). Lykke til! Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Kikk litt innom http://www.ubuntuguide.org også. Prøv å sett deg litt inn i hva ting gjør. Lurer du på noe om terminal kommandoer så gjør som du allererede har fått tips om og bruk man "en kommando du lurer på hva gjør" Prøv også å skrive en kommando og trykk tab et par ganger, så får du mange tileggs kommandoer for kommandoen eller "kommando" --help Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå