Gå til innhold

Problemer med støv e.l i Panasonic FZ30

Anbefalte innlegg

Vært en stund siden jeg posta noe her, men har hatt god nytte av tipsene til FZ-guru Manskow og flere andre her.

På lyssterke bilder der jeg bruker mye zoom ser jeg at jeg har fått noe støv eller fiber inne i objektivet. Er det noen her som har åpnet et sånt kamera? Vil jeg i det hele tatt komme til foran lukkeren? Er det noe spesielt jeg bør være obs på.

Jeg har søkt litt rundt på nettet, men ikke funnet noen tegninger som kunne hjelpe meg.

Et eksempel:

dustaa4.jpg

-Ape-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sånt må jeg si jeg ikke har sett særlig mye av. Og du er helt sikker på det er rusk inni, og ikke f.eks. en ripe eller noe på utsiden? Nå ser den jo riktignok ganske bred og grov ut, så det ville vel muligens ikke gitt så markant bred stripe. Når det er sagt må det iallfall anbefales å slenge på et UV-filter som en objektivbeskyttelse, selv om det jo i dette tilfellet kanskje er for sent. Spesielt på slike kamera som ikke har utskiftbar optikk, og dermed svært sårbare for utvendige skader.

Men siden objektivet heller ikke beveger seg utover ved zooming, er det jo enda merkeligere om det skulle kommet noe innenfor, da er det jo ikke glidende elementer utenfor som det potensielt kunne sneket seg noe innimellom.

Jeg tror vel heller ikke jeg ville tatt sjansen på å dra et slikt kamera frahverandre, om du ikke er spesielt finmekanisk kompetent. Hva med å spørre Panasonic Norge om tips? Spørs om ikke et kameraverksted blir løsningen. Dett kameraet er absolutt verd å få i orden igjen.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Takker for svar manskow!

Jeg ser et rødt fiber ligge innerst på linsen over lukkeren, så jeg er 100% sikker på at det er noe som fysisk har kommet seg inn i kameraet. Det følger med innover når jeg zoomer.

Jeg har alltid vært påpasselig med oppbevaring osv, så dette er litt rart. Ser ikke helt for meg at dette har kommet fra noe inne i kamerahuset heller.

Jeg har skrudd litt på mekaniske urverk, så jeg er ikke helt grønn ang. finmekanikk.. Men magefølelsen sier meg at jeg bør ligge unna denne gangen.

Finner ingen på nettet med samme problem heller, ser ut som jeg har vært skikkelig uheldig her.

Jeg tar rådet ditt om Panasonic Norge, og tar en prat med dem etter helgen. Så får vi se hva de anbefaler.

-Ape-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...