mongojarle Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Hei! De neste 3-4år skal jeg sitte på den internettlinjen jeg sitter på nå som er en del av høyskolenettet (uninett) i norge. Det er jo vel og bra, ettersom det er gratis og raskt, og ikke minst at jeg ikke kan få noe annet. Men, det er jo en veldig sterk kryptering på nettet her. IPSec og 168bit 3DES. Dette spiser CPU som kjeks, og alt går på ratta-ta hvis jeg ikke struper nettet. Det er cpu'en min som nå begrenser nedlastningshastigheten (og opp) min, og det stopper på ca. 5-6000kB/s. Dette er meget irriterende, ettersom ting begynner å gå meget tregt på maskinen hvis jeg kommer over 2-3000kB/s. (Musikken jeg spiller hakker osv.) Så da lurte jeg på, om jeg kunne ha avlastet CPU ved å kjøpe et såkalt Secure NIC. http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=r:...:36171;p:570744 Ser at det står: "Security offloads: 168-bit 3DES...", og det støtter IPSec, men vil jeg merke det i praksis? Vil cpu-loaden min gå ned ved høye hastigheter? Vil jeg kunne øke hastigheten jeg laster ned med? Edit: Prisen på dette kortet er jo ikke så avskrekkende heller, 700kr for et 100mb kort må da gå greit, i hvertfall hvis det er mye merkbar ytelse. Skal jo tross alt bo her et par år, og det kommer nok til å fly endel terra gjennom her. Har bodd her i snart 10mnd, og det er vel over 10 terra som har gått igjennom her totalt. Endret 27. mai 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Høres ut som det gir samme PC-last som en normal linje uten kryptering. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Høres ut som det gir samme PC-last som en normal linje uten kryptering. 8718300[/snapback] Jasså? Så du mener det ikke er noe å hente med å kjøpe et kort som klarer krypteringen selv? Jeg vet at økt CPU kapasitet øker hastigheten på nettet, det er naboen med Dell XPS bevis på. Selv sitter jeg bare på en P4 2.8GHz, så det er jo ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Edit: Men hvis du sier det som jeg tror du sier, blir det jo samme problem på LAN. Og det er jo ingen som sitter på lan og kopierer med 5-6000kB/s og med CPU load på 100%. Hva ville da vitsen med gigabit nettverk være? Edit2: Sier du at det er vanlig å ha 100% CPU load når man kommer opp i de samme hastighetene på en UKRYPTERT linje? Endret 27. mai 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Høres ut som det gir samme PC-last som en normal linje uten kryptering. 8718300[/snapback] Det tviler jeg sterkt på, og kan si 100% sikkert at ikke stemmer. En Pentium 4 2.8Ghz skal klare 100mbit ukryptert glatt! Vet dette selv, da jeg har hatt _endel_ servere på 100mbit. Det er som trådstarter sier, krypteringen som spiser CPU som kjeks. Har vært opp x antall ganger at den krypteringa er glad i CPU. Nå kan jeg ikke si om det kortet vil avlaste CPUen din noe mye, for jeg har ikke prøvd det selv. Men jeg tror det, og det virker veldig sannsynlig. Hva ville ellers vært vitsen med et slikt kort? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Da tror jeg nok det blir et sånnt kort snart... Veldig snart... Doh, de har det ikke på lager da. Edit: Da sender jeg rett og slett en mail til amentio og spør, det kan være nyttesløst, ettersom mange sier amentio ikke svarer på noe som helst... Men er verdt et forsøk. Kan jo se på 3com sine sider også. Edit2: IPSec and 3DES Encryption at Wire Speeds Designed for Windows, Linux, and NetWare environments, this low-profile version of the 3Com® 10/100 Secure NIC hardens at-risk systems without impacting network performance. It uses an embedded security processor to offload encryption, authentication, and other cycle-intensive tasks from the host CPU—resulting in optimal system and application response. This innovative 10BASE-T/100BASE-TX connection includes intelligent management and server features that help improve network performance, reduce administration time, and lower support costs. Virker som det har veldig lyst på kjeks ja... Edit3: https://prisguiden.no/product.php?productId=70581 Var visst flere jeg kunne spør... Endret 27. mai 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Det jeg forsøkte å si var at med kortet skal du få tilnærmet 100Mbit, selv med kryptering. Ikke at det ble 100% CPU last... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Det jeg forsøkte å si var at med kortet skal du få tilnærmet 100Mbit, selv med kryptering. Ikke at det ble 100% CPU last... 8719201[/snapback] Ahh... Sånn å forstå ja... Joda, det hadde jo vært flott det da, men da tror jeg det er andre steder flaskehalsen ligger. Men noen MB/s til hadde ikke skadet. Vet ikke hvor god den 100MHz prosessoren som er på det NIC'et er jeg, men den er vel designet for denne typen gjøremål så... Skjønte hva du mente nå som du sa det. Håper du er enig at det kan misforstås. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå